Veslesnuppa Skrevet 1. juni 2007 #1 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg synes så synd på henne... Tenker masse på henne og baby'n.Har ikke fått pratet med henne,for tror den tidlige fødselen kom veldig overraskende for henne. Og jeg vil ikke mase meg innpå heller. Hvor lenge må de være på sykehus tro?? Har fått litt info av barnefaren da:) Lille nurket veide kun 850gram.. Er deres første barn og de har prøvd å få barn i flere år. Håper alt går bra med dem!!! Jeg er ingen ekspert på for tidlig fødte.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9474892-min-venninde-f%C3%B8dte-i-uke-27/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tbgjente_Det ble ei lita tulle Skrevet 3. juni 2007 #2 Del Skrevet 3. juni 2007 Uff, skummelt. Ble selv lagt inn 19 mai, trodde det var premature rier...var da bare 24+6 uker...men det var heldigvis ikke det...ble operert 20 mai for blindtarmen og hadde i tillegg en infeksjon på høyre eggstokk. Men nå er jeg 27 uker...har lekket litt fostervann...masse vondter i magen...maserier/stressrier...et eller annet...håper ikke mini har tenkt seg ut nå, er alt for tidlig synes jeg. Krysser fingrene for venninnen din, mannen og babyn dems. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9474892-min-venninde-f%C3%B8dte-i-uke-27/#findComment-9488981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phobia Skrevet 3. juni 2007 #3 Del Skrevet 3. juni 2007 Hei Vil bare si at min venninne fødte i uke 25 og det er nå over 2 måneder siden. Det har vært litt opp og ned, men går nå kjempefint De er tøffere enn vi tror de små ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9474892-min-venninde-f%C3%B8dte-i-uke-27/#findComment-9489323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Maggi* Skrevet 3. juni 2007 #4 Del Skrevet 3. juni 2007 Jeg har en datter som ble født i uke 27 + 2 for snart 4 år siden. Hun veide bare 650 gram da hun ble hentet ut via keisersnitt fordi hun fikk for lite næring i magen. I dag er hun liten og nett frøken som er helt på høyden i.f.t. sine jevnaldrende. Vi lå 10 uker på sykehuset, kom hjem 3 uker før termin. Hadde våre små utfordringer (hun fikk antibiotika og noen blodoverføringer), men alt i alt hadde vi et rimelig greit forløp på sykehuset. Usikkerheten var likevel vår største fiende de første ukene. Håper venninnen din rakk å ligge inne såpass lenge at hun fikk satt lungemodningssprøyter - de kan ha en del å si for lungene og om babyen trenger respirator eller ikke etter fødsel - evt. hvor lenge den blir liggende på respirator. Norge er et av verdens beste land å bo i når det gjelder å få premature barn - legene her har forsket lenge på behandling av slike små. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med venninnen din - jeg vil tro hun oppfatter det som mer positivt enn at du maser deg innpå. Send en SMS eller ring henne og si at du tenker på henne, og at du håper det går bra med mor, far og baby. Etter hvert kan du kanskje foreslå at hvis hun vil så kan du komme innom og dere kan ta en kaffe el.l. i kafeteriaen på sykehuset - det er gull verdt med slike små pauser for mor. La henne imidlertid styre når og om hun er klar for det. Det betyr utrolig mye at noen bryr seg når man er i en situasjon som denne - det verste du kan gjøre er å la være å ta kontakt. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9474892-min-venninde-f%C3%B8dte-i-uke-27/#findComment-9494673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
heisansveisan Skrevet 4. juni 2007 #5 Del Skrevet 4. juni 2007 Heisann! Har ei søster som har født to ganger i uke 27, en gang for snart fem år siden og så for to og et halvt år siden. De var 890g og 820g. Det var mye nytt å sette seg inn i for den lille familien, mange bekymringer og mye uvisshet. De var kjempeheldige, hadde ingen komplikasjoner med noen av barna. I dag fungerer de akkurat som alle andre barn. Tiden på sykehuset var lang, vanligvis blir barna på sykehus bort i mot termin. Å få et prematurt barn er en tøff start, mor og far kan ikke ta del i hverdagen til barnet på samme måte som et fullbårent barn. Det er vanskelig å få til amming, og å få en god kontakt med barnet. For å være en god venn, ville jeg tatt søkt litt informasjon på nettet, da ser du at det i de aller fleste tilfeller går kjempebra!!!!! Videre er det godt for mor og far å vite at du finnes der for dem, og kan lytte til deres bekymringer, og kanskje få tankene deres over på andre ting. Det svært viktig at barnet ikke blir syk de første mnd, så ikke ta kontakt om du kan være smittebærer, dette gjelder også etter at de har kommet hjem. Foreldre kan synes det er ubehagelig å vise frem barnet når det er så lite, og koblet til så mange maskiner og ledninger. Men spør om de synes det er greit at du kommer på besøk om noen uker, barna er fantastisk nydelige!! Håper alt går bra med dere alle! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9474892-min-venninde-f%C3%B8dte-i-uke-27/#findComment-9502011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tbgjente_Det ble ei lita tulle Skrevet 8. juni 2007 #6 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg kom hjem fra sykehuset idag....er idag 27+ 5 uker....ble lagt inn på mandag ( var da 27+ 1) med premature rier. Kjempe skummelt....var redd og følte meg som en liten unge igjen....liten og alene. Mannen min har vært en kjempe støtte....MEN, jeg er sikker på at din venninne vil sette pris på at du bryr deg. Ring eller send henne en mld...da kan hun selv fortelle deg det hun vil og orker eller om hun vil ha besøk. Vet iallefall at jeg synes det er godt at folk rundt meg vet om det som skjedde og bryr seg...godt å ha noen å snakke med....også for mannen sin del...tror de føler seg veldig hjelpesløse og utenfor i en slik situasjon. Selv om de klarte å stoppe fødselen nå, så er jeg fremdeles redd...skremt av det som skjedde....spes igår kveld da jeg lå der alene på rommet på sykehuset tok alt overhånd...tårene bare rant og tankene vandret fritt rundt. Jeg er sjeleglad for at mini fremdeles er inni magen...dette har vært en tøff opplevelse for hele familien. Og tanken på hvordan det ville vært med et prematurt barn nå tørr jeg nesten ikke tenke på....men det skremmer meg hvor tøft det må være for dem det gjelder. En tenker som så at det skjer ikke meg og at det pleier jo å gå bra...de er veldig flinke her i landet. JA, de er flinke....men det er allikevel en vanskelig og tøff periode for dem alle. Ønsker dere alle med premature barn lykke til videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9474892-min-venninde-f%C3%B8dte-i-uke-27/#findComment-9534450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Micha.. Skrevet 27. juni 2007 #7 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg fikk selv i uke 30 for noen måneder siden!! Hører noen her sier at du kan ringe eller sende sms og det er kanskje rett for din venninne, men jeg vil også anbafale deg å ikke mase på henne, verken om å møtes eller å få se barnet.. jeg hadde selv et par venninner som var veldige til å sende sms om hvordan det gikk osv.. og det var ikke alltid jeg orket å svare og da gikk det noen dager så begynnte de å ringe for å høre hvorfor de ikke fikk svar. følte meg litt pliktet til å svare telefonen selv om jeg egentlig ikke ville snakke, og de spurte om de kunne få komme å se ungen, så kunne jeg ikke godt si nei, selv om jeg innerst inne ikke ville ha besøk. en telefon eller sms er greit nok, men ikke mas om du ikke får svar, de har sikkert mer en nok med seg selv akkuret nå!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9474892-min-venninde-f%C3%B8dte-i-uke-27/#findComment-9705363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå