@nneliten Skrevet 1. juni 2007 #1 Del Skrevet 1. juni 2007 Heihei! Jeg ser at du har fått beskjed på helsestasjon om å gi mat sjeldnere fordi bayen din er stor. Hvor ofte ammer du/gir du mat? Gir du annen mat enn mm/mme? Jeg har også en stor baby (3 mnd: 64 cm og 7555 g), og storebroren var også stor som baby (3 mnd. 64 cm og 7690 g), men jeg får bare skryt av helsesøster fordi han vokser så godt på bare morsmelk. Begge var "normalt"store ved fødsel: storebror: 51 cm og 3560 g og lillebror 52 cm og 3920 g. Storebror ble ammet annenhver time døgnet rundt i 7 mnd, mens lillebror siden fødselen har spist med tre timers mellomrom på dagen (gjennomsnittlig - vi går ikke etter klokken, så det kan gå 2 timer og det kan gå over 4 timer). Om natten sover han 6-9 timer uten amming. Jeg fullammer fremdeles. Både jeg og pappaen er både små og tynne, så det ser jo litt komisk ut med "kjempmebabyen" - og vi får noen rare blikk når vi sier hvor gammel han er... Uansett: Du må ikke bekymre deg så sant den motoriske utviklingen går som den skal og babyen virker normalt aktiv! Storebror her er nå litt over 2 år, og på 2 årskontrollen var han litt lavere enn gjennomsnittet, og litt over gjennomsnitt på vekt. Han har aldri vært verken lat eller motorisk sent utviklet - han har i grunnen alltid vært veldig aktiv. Lillebror har et roligere lynne, men virker enda sterkere og er tidligere ute motorisk. Rart at helsestasjoner skal gi så ulik tilbakemelding på store babyer...men som sagt: ikke bekymre deg om du synes babyen har bra aktivitetsnivå og normal motorisk utvikling. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9473981-januarprins/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #2 Del Skrevet 1. juni 2007 Heisann! Da jeg var på 3 mnd kontroll med småen,var han 3 mnd og 1 uke mener jeg..Da veide han 8.380 gram.Helsesøsteren smurte ordene fint inn og ba meg prøve å gi han mat sjeldnere..trille tur eller underholde han for å drøye ut tiden.Men er ikke så lett å underholde han bestandig,han blir så fort lei.Merker med en gang hvis han har vært på fanget til pappan sin eller bestemoren forså å komme til meg,da begynner han æh æh æh med en gang( roper utålmodig) Enten så liker han seg ikke hos meg eller så vil han ha pupp.Selv om det ikke er så lenge siden sist.Han spiser ikke så mye om gangen da,men han blir fort sulten igjen. Har laget meg en liten teori jeg lurer på om stemmer.. ikke blitt fort sulten da? Om en gutt på 1 år fikk kun melk hvis han veide 10 kg, ville han ikke blitt fort sulten igjen da? Når min på 4 mnd får kun melk, synes jeg ikke at jeg skal la være å gi han det så ofte han vil.Det er jo logisk at kroppen behøver mer når den er større. Har begynt med grøt og skal snart prøve å gi det til frokost og kvelds. Håper han ikke legger på seg mer av den grunn,men skal slippe å bli sulten igjen så fort,det sliter ut både han og meg tror jeg.. Har du råd? Syntes heller ikke helsestasjonen ga meg så bra tilbakemelding..Følte meg som en dårlig mor der jeg satt.Har slitt med ammingen de 3 første mnd, og virkelig bitt tennene sammen for å få det til,han hadde mye magevondt og spiste ofte.Ingenting annet hjalp.Så fikk hun meg til å bekymre meg for at jeg får en lat og feit unge i fremtiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9473981-januarprins/#findComment-9480802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #3 Del Skrevet 1. juni 2007 Han veide forresten 3960 gram da han ble født,og var 50 cm. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9473981-januarprins/#findComment-9480817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaTilToSjarmører+Spire Skrevet 1. juni 2007 #4 Del Skrevet 1. juni 2007 Hei, greit om jeg svarer jeg også Har en stor gutt jeg også, vekten på 4 mnd kontrollen var 9980 gr og han var 68 cm lang. 4800 gr ved fødsel. Jeg har også fått beskjed om å gi mindre melk, men hva hjelper det dersom barnet er sulten. En uke før han var fire mnd begynte jeg med grøten fordi jeg følte han trengte det pga størrelsen. Nå nærmer han seg fem mnd og får grøt morgen og kveld og litt av et middagsglass på dagtid. Han koser seg sånn med maten og prater og ler når han skjønner det er tid for å spise. Tror også at når barna er så store krever de mer mat og jeg er sikker på at det jevner seg litt utover når aktiviteten deres tar seg opp ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9473981-januarprins/#findComment-9481100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå