Gå til innhold

Et par ting som etter min mening bør være på plass før man evt 3-deler permisjonen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev dette innlegget på skravle i går, men siden vi først diskuterer det her inne, så legger jeg det ut her også:

Har jeg forstått reglene riktig, så får man per i dag bare dekket inntil 6G når man har permisjon, altså omtrent 360.000,-. Sambo tjener over 500.000,-, så skulle han vært hjemme 4 mnd hadde han jo blitt trukket for det overskytende først og så fått 80 % av 360.000! Det blir et enormt inntektstap for oss og derfor er det nå jeg som går hjemme hele permisjonen, minus hans 6 uker. Skal de gjennomføre det forslaget de nå kommer med er de i hvert fall nødt til å gjøre noe med "lønnstaket".

I dag har pappa kun rett på lønnet permisjon hvis mamma har jobbet og tjent penger (er det ikke sånn)? Helt latterlig! Likestilling - pah!

Det må være lønnet ammefri på jobben, ikke ulønnet som i dag. Det er ikke bare å bli 6 mnd og så vips er det over på fire fulle måltider om dagen. Mange bruker lang tid på å venne seg til fast føde og det er ikke gitt at man selv ved 8 mnd er ferdig med puppen på dagen.

Det må bli lettere å gi deler av pappapermen til mamma. Hva gjør man hvis far ikke har mulighet til å ta 4 måneder? Sender en 8 mnd gammel unge i barnehagen?

Sikkert mange andre ting som bør revideres først også, men kjenner jeg politikerne rett, så begynner de vel i feil ende denne gangen også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så enig, så enig!

Skrevet

Det er enda mer enn det egentlig.

Har også fulgt debatten på Debattcentralen, spennende men mye er lite konstruktivt...

Jeg mener at den beste løsningen akkurat nå ville være å legge det til mors permisjon.

Det er mulig for far å ta ut 29 eller 39 uker dersom mor feks er student og da vil lønnen bli regnet ut fra hans inntekt, MEN det krever at mor da er i full jobb eller fulle studier...

Jeg mener at uansett hva som blir gjort bør det gjøres slik at familiene selv kan legge opp permisjonstiden slik det passer dem. Det er faktisk ikke alle pappaer som er kapable til 4 fulle måneder med den lille heller.

Og ved 100% uttak av lønn vil jo barnet være 4-5 mnd når pappa skal ut i permisjon. Jeg hadde nemlig de pålagte 3 ukene før fødsel, fødte i tillegg 10 dager på overtid, da hadde Embla vært 4,5 mnd når pappaen skulle tatt over og jeg skulle ut i jobb. Hun hadde IKKE vært 8 mnd! Det var hun jo ikke når han gikk ut i perm nå engang!

Skrevet

De har heller ikke tenkt på at de som er selvstendig næringsdrivende kun for dekket 60% av lønnen når de tar permisjon.

Det betyr at jeg skal gå ut i fullt arbeid med en baby på 4,5 mnd og at pappaen bare får litt over halvparten av lønnen sin for det arbeidet han gjør. Riktignok er han interessert i barnet sitt men han ønsker ikke å være bleieskiftarbeider og barnepasser på fulltid, Hvorfor skal han da måtte gjøre dette når jeg faktisk vil. Nei er visst best vi forter oss å få barn nr 2 slik at vi slipper unna dette.

Skrevet

Nei, la det være opp til den enkelte familie å selv avgjøre hvordan man vil fordele permisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...