Gå til innhold

Ta kromosomtest i Danmark?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har planer om å reise til Kbh for å ta Dopplers test? Hvordan går dere frem da? Er det bare å ringe til et sykehus i Kbh og bestille time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg allikevel skal til dk på ferie når jeg er i uke 12, og jeg har uansett tenkt til å ta privat ul rundt den tiden, så da tenkte jeg at jeg kunne ta "hele pakka" i Danmark siden det ikke vil bli noe dyrere enn å ta privat ul i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hva dopplers test er jeg? Hva innebærer dette? For å se om fosteret ikke bærer noen syndromer eller slikt? Kanskje det er noen som vet dette inne på gravid i moden alder eller på kompliserte svangerskap?

 

Jeg ville uansett bare ringt til sykehuset og spurt, kan jo ikke få annet en en beskrivelse på hvordan du går frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en blodprøve og en ul-scanning (nakkefoldscanning) som tilsammen skal kunne kartlegge risikoen for Downs med over 90% korrekthet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for info. Denne testen er ulovlig å gjøre i Norge? Er det det som det snakkes endel om, screening og selektiv abort, full pakke etc etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vondt ment, men hva om babyen du bærer på har Downs da? Hva gjør du da?

Bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe de evt tenker på da? Det kan være ulike årsaker til at noen vil ha en slik test. Hvem er jeg til å dømme for det? Ser at du bare er nygjerrig, men det er ikke sikkert at du får svar, det er et ømtåelig tema og veldig privat ifht valget de evt da står ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nakkefoldscanning kan du få på mange priv.klinikker i norge også. Det sies at man må ha spesielle grunner for å få det ,men det stemmer nok ikke i praksis.. Jeg er 12 uker på vei og var på ul igår for å sjekke bl.a nakkefolden. Gir ingen garanti ,og jeg vet ikke hvor stor prosent sikkerhet det er i svaret man får. Men til de som ikke forstår hvorfor noen velger å gjøre dette,det handler ikke bare om at man da skal ta abort,jeg vil vite alt jeg kan få vite for å forberede meg best mulig på det som kommer. Tenk for et sjokk når man venter et friskt barn,er endel som må tilrettelegges og som kunne vært forberedt..

God tur til danmark og lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt ta nakkefoldscanning i Norge også, selv om de egentlig ikke har lov til det. Men går du til en privat klinikk og tar ul, så viser de deg at nakken og nesen ser fin ut (de sier det ikke rett ut, men det betyr at risikoen for Downs er liten).

I Danmark tar de i tillegg en blodprøve som gjør gjør det enda sikrere enn bare å se på ul.

 

Og for å svare ærlig på spørsmålet vet jeg ikke hva jeg ville har gjort om denne testen viste at barnet kanskje hadde Downs. Først ville jeg tatt fostervannsprøve for å se om det var helt sikkert, og hvis det var det vet jeg ikke hva jeg ville gjøre videre. Men jeg kan ikke utelukke at jeg ikke ville tatt abort. Jeg føler at det burde være mitt valg å si om jeg føler meg egnet til å ta vare på et handicappet barn. Jeg vet det er et ømfintelig tema, og å si at man vil ta abort hvis fosteret har Downs her er som å banne i Guds hus, men på den andre siden kan det være det beste valget for noen. Så lenge man ikke er mer enn 12 uker på vei når man finner det ut er jo egentlig ikke dette noe mer galt enn å ta en vanlig abort...?

 

(Trigger jeg litt diskusjon nå eller)?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår godt folk som tar abort etter en voldtekt eller en annen form for incest men utover d så har jeg ingen forståelse for at folk kan ta abort...er vel bedre da å sørge for at man ikke blir gravid i d hele tatt..bare tanken på å avslutte et svangerskap uten AT D ER NOEN GOD GRUNN TIL D syns jeg er helt på trynet..men d er min mening da å jeg skal respektere andre sitt syn på d visst jeg også blir respektert ang min mening.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er visst helt uenige der. Det kan vi nok være enige i. Jeg repsekterer de som føler som deg, men jeg ønsker ikke å bli stigmatisert fordi jeg er for fritt valg av abort.

Jeg har selv tatt abort som 17-åring, og har aldri vært i tvil om at det var det riktige valget. Hadde jeg ikke gjort det den gangen hadde jeg ikke vært der jeg er i dag, og jeg hadde ikke hatt mulighet til å gi min datter (som nå er 1 år) alt det som jeg kan gi henne i dag.

 

Jeg føler ikke at abort før uke 12-14 er uetisk fordi jeg ikke er av den oppfatning at et så lite foster er blitt et riktig barn enda.

Det er bare min mening og tro, så jeg mener at man aldri skal ha dårig samvittighet ved abort, eller dømme noen som velger å ta abort selv om de ikke har blitt voldtatt. Og for å nevne det, er det ikke noe som heter 100% beskyttelse mot graviditet: jeg ble gravid på p-piller jeg da jeg var 17, selv om jeg tok alle pillene til riktig tid! Og venninnen min ble gravid da hun var 17 også, selv om de brukte kondon (de tok også abort)

 

(Sorry at jeg er anonym, men jeg kjenner folk her inne og vil ikke at de skal vite at jeg er gravid igjen. Det har ingenting med debatten å gjøre)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å respektere andres mening er vel neppe å kalle dem "helt på trynet"?

 

PS du blander og/å, og ordet _hvis_ (i tilfelle) skrives ikke _visst_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jo hvert sitt valg så klart. Jeg bare spurte for jeg var nysgjerrig. :)

Og ja, kan godt hende å ta abort da er det riktige valget, vanskelig å forestille seg dette før man står oppi det.

 

Uansett, lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bor i Danmark og her får alle tilbud om nakkefoldscanning mellom uke 11 og 14.

Man tar i tillegg en blodprøve før ultralydundersøkelsen.

Ved å kombinere ultralydfunn (størrelsen på nakkefolden), blodprøvesvar og morens alder, kan man gi et tall på hvor stor risikoen er får at barnet har Downs syndrom.

 

For de som er mer interessert er det en privat ultralydklinikk man kan bestille tid hos:

 

www.ultralydklinikken.dk

 

Derfor tilbys man ikke lenger morkakebiopsi eller fostervannsprøve i Danmark hvis morens alder er høy. I stedet får alle kvinner (som ønsker det) utført en ultralyd og blodprøve og de som får en høy risiko blir tilbudt videre diagnostikk.

Dermed sparer man mange kvinner for morkakebiopsi/fostervannsprøve som faktisk gir litt under 1% risiko for spontan abort.

 

Jeg syns det er et veldig godt tilbud. Det er jo dessuten frivillig så de som ikke ønsker det slipper:-)

Det er jo bare en fordel å vite på forhånd om man venter et barn med handicap eller ikke. Om man så velger å ta abort er jo den enkeltes valg. Det syns jeg man skal respektere!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken. Snakket nettopp med Hvidovre hospital, og de hadde ikke mulighet til å ta imot andre enn de som bodde i Danmark. De ba meg ringe private klinikker, så da skal jeg sjekke linken du sendte og ringe dem.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde denne testen ved Rikshospitalet i København ved mitt forrige svangerskap. Jeg ble veldig godt og profesjonelt behandlet. Nå er jeg gravid igjen og ønsker nok å ta testen denne gangen også. Mitt eneste problem nå er at jeg ikke aner hvor langt jeg er på vei ... dvs. når jeg ble gravid. Kan være alt fra 4 til 9 uker på vei ...

 

Jeg bestemmer selv over mitt eget liv og irriterer meg skikkelig over folk - som ikke en gang kjenner meg - skal være moralske voktere overfor meg. Når det er sagt, vet jeg ikke hva jeg ville gjort dersom testen viste noe som ikke var "normalt". Det er en problemstilling jeg måtte ha forholdt meg til der og da, og valget ville være mitt og mannen min sitt - ingen andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nødig provosere,men det viser seg faktisk (medisinske data og statisktikker) at 99% av de som får konstatert downs eller annen kromosomfeil tidlig i sv.skapet velger å avslutte det. Dette er tall fra Skandinavia. Jeg er gift med en gynekolog, og dette har han fortalt meg.

 

Det er en grunn til at det er funnet en måte å teste på og at det tilbys alle gravide i veldig mange vestlige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass mange ja. Det er interessant.

Og ja, det er en grunn til at det kan testes. Skjønner ikke hvorfor Norge skal være så konservative og fortsatt forby det å screene for kromosomfeil. I Danmark blir alle gravide tilbudt det, mens i Norge er det rett og slett ulovlig. Er vi så mye mer etisk korrekte enn danskene synes vi?

 

(HI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dumt er jo at slik det er i dag blir det et klasseskille. De som har råd og resurser, og ikke minst kunskap om at denne testen er å få tak i hvis en reiser til utlandet eller er villig til å betale for det i Norge får det. Det er jo ofte velutdannede og velstående mennesker. Resten blir "holdt utenfor"

 

Det at kvinner over 38 får tilbud om denne testen blir jo dobbeltmoralisik fra myndighetenes side. "Det er greit at det taes abort pga kromosomfeil, bare det ikke blir for mye av det" på en måte. Er det mere "etisk riktig" at en dame over 38 tar abort pga downs en en under? Duotesten er jo også risikofri, i motsetning til fostervannsprøver som har en liten riskiko for å spontanabortere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du trenger IKKE reise til Kbh!!!!

Jeg har vært igjennom det to ganger pga tidligere dødfødsel pga kromosomfeil.

 

En lege i Norge tar en utvidet ul på deg ca i uke 12. Samtidig tar du blodprøver. Disse SENDES til Kbh av stedet du tar de. Så tar det er par uker før du får et svar i posten. Dette gir det en stipulert sannsynlighet for at ditt barn har en kromosomfeil.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og HI, ser det er mange uenige med deg her.. Men dersom du har en grunn til å ta testen, så snakk med legen din. Han/hun kan henvise deg til et norsk sykehus som kan gjøre det.

Det er ikke ulovelig å gjøre testen i Norge. Men Norge har bare ikke mulighet til å analysere svaret på blodprøven, derfor sendes det til DK!!

 

Første gang måtte vi på en samtale om etikk i forbindelse med dette da.. Men om du virkelig vil, så gjør det.

 

Jeg ville ALDRI gjort det for fem år siden, men etter en dødfødsel pga en kromosomfeil som er uforenelig med liv, har jeg endret mening. Stå på, og gjør det DU synes er rett!!!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...