Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Sliter her. Tupper tasen må ha setet i mange år, og at han etterhvert blir for lang til bakovervendt, men de som kan gå begge veier er dyre, og ikke så bra i test. Noen som har anbefalinger på gode og rimelige seter? Og har dere forover eller bakover?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 BeSafe Izi kombi. Kan settes begge veier. Er kanskje ikke det billigste, men det tryggeste!
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 Dersom du skal tenke trygghet (noe jeg gjør i allefall) så er jo bakovervendt det beste. Årsaken til at flere av de bakovervendte setene gjorde det dårlig i test var såkalt "brukervennlighet" dvs det var flere som ikke klarte å installere setet skikkelig og det var det testene feilet på og ikke på selve sikkerheten (når setet er skikkelig montert). Dersom man leser bruksanvisningen ordentlig så synes ikke jeg det var noe problematisk å installere setene til småtten og vi har fått det sjekket i etterkant at de har vært korrekt installert. Vi har to "kombiseter", det ene er HTS izi Combi, dette er vår favoritt. Barnet sitter høyt og godt i setet og har ingen problemer med å sitte bakovervendt (hun vet forsåvidt ikke om noe annet heller). Dette setet koster vel rundt 3000,- om jeg husker rett, mye penger, men det kan jo brukes lenge. Sete nr 2 er et Britax Two Way Elite, dette er også et godt sete fo, gullet, men føler at HTS setet er mer robust. Dette har vi også bakovervendt. Ord prisen på dette er rundt 2500,- men jeg ser det på tilbud stadig vekk til rundt 1600,-. Dette setet er kjappere å montere inn og ut av biler enn det HTS setet er , så om man bytter biler ofte er dette å anbefale :-) Lykke til med setevalget.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #4 Skrevet 2. juni 2007 Har izi combi, og det er et kjempefint sete, er trygt og godt å sitte i. Kombi seter har blitt mye bedre enn det var før. Dette setet har skåret høyt i tester. Er et ganske dyrt sete, men det er verd prisen når det gjelder sikkerheten til barna våre...
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #5 Skrevet 2. juni 2007 Eg har BeSafe Izi kombi, går begge veier, Er fornøgd med det. Snudde det forover når barnet var rundt 11 mnd. Da blei det litt trangt for barnet å ha det bakovervendt.
mammmamia ** Skrevet 2. juni 2007 #6 Skrevet 2. juni 2007 Det er DEFINTIVT best å ha bakovervendt! Det beste er et rent bakovervendt sete, så blir du ikke fristet til å snu fremover for tidlig, og setet er laget for akkurat den bruken. Kombiseter er ofte kronglete å montere og får derfor dårlig score i tester, men dette går ikke på sikkerheten i en kollisjon, ved fremovervendt sete er sjansen for død/alvorlig skade i en kollisjon femdoblet! Så velg bakovervendt!! Knallgode seter er Britax Secura, Akta Graco DUologic, Akta Graco Cosmic Comfort, Brio Zento, Britax Two Way Elite (men ikke så mange reguleringsmuligheter på dette), HTS Izi Kid/Combi eller Maxi Cosi Mobi..! Ta med bilen i butikken og prøv seter - utrolig viktig! LYkke til med valget!
Dekita*2 prinsesser* Skrevet 2. juni 2007 #7 Skrevet 2. juni 2007 med tanke på barnets beste,så velg bakovevent!! Tenk belatningen på hodet om du kræsjer med et forovervendt..ikke for å se ned på noen eller kritisere at jeg skriver det her.. men for all del,så lenge barnet kan sitte bakovervendt,så gjør det.
"min villemo" Skrevet 2. juni 2007 #8 Skrevet 2. juni 2007 Jeg har Maxicosi, og har nå vendt setet framover.., dette setet kan bikkes litt bakover når vi skal på langtur,behagelig når hun skal sove. OM dere får en bil bakfra så er det jo mye bedre å ha setet i kjøreretningen, og d går jo ikke an å planlegge hvordan en skal bli påkjørt enda i Norge vel...?...hmm...
Dekita*2 prinsesser* Skrevet 2. juni 2007 #9 Skrevet 2. juni 2007 blir no uansett et større sammenstøt om noen kjører på oss front mot front,en front mot front..jeg tørr ikke begynne å arrgumentere for hva som er best eller ikke...jeg vet hva jeg har fått beskjed om av fagpersonal,så gir jeg blanke i hva dere andre gjør...så enkelt er det..gjør det dere føler er det beste. lykke til med valg av sete:)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #10 Skrevet 3. juni 2007 Min Villemo, din uvitenhet setter ditt barns liv i fare, og for å være ditt barns talsperson ber jeg deg om å ta til fornuft. Dette sier Trygg Trafikk: Når man ser på ulykker og skader med forsikringsutbetalinger, er det riktig at det skjer flest påkjørsler bakfra. Når det gjelder ulykker med alvorlige personskader er det derimot møteulykker og utforkjøringsulykker det er flest av. Det er nettopp fordi at de kraftigste påkjenningene på personer i bil vil komme i eventuelle front-mot-front kollisjoner at Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt sikring av barn i bil. http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2183 PS: Du sier at du har setet FORovervendt, men at det kan bikkes bakover... Da tror jeg setet er feil montert. ET FORovervendt sete skal ikke ha plass bak seg til å "bikke". Jeg råder deg til å oppsøke en bilstolforhandler og be dem bli med ut i bilen din for å gjøre sittesituasjonen til barnet ditt trygt.
mai mammaen til to Skrevet 3. juni 2007 #11 Skrevet 3. juni 2007 vi har det besafe izi combie eller hva det heter.. er veldig fornøyd med det... vi har sportseter i bilen vår.de går liksom nedover mot ryggen..så setene blir veldig bratt i bilen hos oss.. dette sete går an å ligge bakover så da slipper hun å sitte så bratt. hun sitter som en dronning der.. du som sier du måtte bytte vei når barnet var 11 mnd.. hvor stor er barnet ditt da? datteren vår er snart 13 mnd.. hun er 74 cm lang..hun har GOOOOOD plass enda.. er ikke i nærheten av å komme borti med beina sine enda..
Gjest mphs Skrevet 3. juni 2007 #12 Skrevet 3. juni 2007 Jeg lurer også på hvor store disse ungene er når de må snu setet så tidlig. Jenta mi er nå 21 mnd og hun sitter bakovervent i dette setet og har veldig god plass enda. Jeg regner med hun blir sittende bakover til hun er 3 1/2- 4 år.
mammmamia ** Skrevet 3. juni 2007 #13 Skrevet 3. juni 2007 Lillegutten min er 3,5 år, sitter bakovervendt i Britax Two Way Elite og har kjempegod plass! Så de som "må" snu pga dårlig plass har rett og slett ikke prøvd godt nok og har ikke riktig sete til sin bil og unge! Vi måtte bytte ut lillegutts sete for et halvt år siden, da ble han for lang, men det var allikevel ikke et alternativ å kjøpe fremovervendt, så vi kjøpte et nytt bakovervendt sete som muliggjorde bakovervendt kjøring enda en god stund..!
mammmamia ** Skrevet 3. juni 2007 #14 Skrevet 3. juni 2007 "min villemo" - UANSETT er det best med bakovervendt, både ved utforkjørsel, sidekollisjon, påkjørsel, kjøre i veggen, bråbrems osv osv..! Akkurat i en kollisjon bakfra blir kreftene aldri like store som i en annen kollisjon, og å si at man bruker fremovervendt sete bare fordi i dette ENE scenariet kan fordelene ved å bruke bakovervendt være litt mindre er jo bare helt idiotisk - sorry! Det er ikke bedre å ha bilsetet fremover uansett, selv ikke i kollisjon bakfra...
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #15 Skrevet 3. juni 2007 Du må ha bakovervendt fortsatt, ingen tvil om det. Så jeg anbefaler da HTS besafe kombi som er både forover og bakovervendt og kommer godt ut i tester. Da har du en barnet kan bruke lenge Det viktigste er i alle fall at det er bakovervendt. Hadde aldri turt å velge noe annet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå