Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Hei, Jeg er ei jente på 23 og jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Eneste er at jeg får høre overalt hvor farlig det er å være overvektig og gravid, for både mor og barn. Jeg er ganske høy, ca 184 og jeg veier ca 97 kg. Høyden utgjør at jeg ikke blir så veldig stor, men alikevel..jeg har godt med polstring overalt. Jeg lurer på om det er noen måte jeg kan ta av litt vekt på nå som jeg er gravid uten at det blir skadelig? Spiser allerede ganske så sunt og kuttet ut en del Nei-mat, brus(koffein og sukkerholdig) og røyk(men denne forandringen har jo nå pågått i hele tre dager) så håper det vil hjelpe etterhvert.. Noen som har gjort noe annet?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Heisann! først så må jeg jo gratulere med spira:) Jeg er like tung som deg, men 10 cm. kortere å går nå gravid med nr. tre. jeg har aldri hatt noe problemer med å gå gravid om jeg er litt stor. Vil ikke tro at det er noe skadelig på noe som helst vis, om man bare passer på å spise sunt og variert under svangerskapet. men det gjelder jo uansett. .gikk opp henholdsvis 32 og 22 kg mine forrige fødsler og det gikk bra læll.....aldri har lege eller jordmor sagt noe om vekta heller. bare nyt svangerskapet du og ikke tenk på vekta så mye. gled deg heller over livet i magen:)
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 Jeg spiser litt sunnere,og det er vel egentlig det. Veier det samme som deg,er 10cm kortere enn deg da,og så er jeg 30+0 i dag. Har bare gått opp 5kg hittil.
timich Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 Hei og gratulerer med graviditeten! Jeg er 172 høy og veide 97 kg før jeg ble gravid med mitt fjerde barn. Nå er jeg i uke 32 og veier 95-96 kg... Jeg har IKKE slanket meg, for det er jo viktig at man ikke "sulter" seg som gravid. Men jeg er uenig i påstanden (som så mange sier...) at man overhodet ikke skal tenke på vekta og bare "nyte livet" når man er gravid - det ER jo faktisk en ekstra belastning dersom man er overvektig fra før. Jeg har ikke opplevd det som "farlig" i noen av mine svangerskap, men siden jeg har klart å holde vekta nede denne gangen så må jeg si at jeg har aldri hatt et så bra svangerskap som denne gangen! Jeg føler meg MYE bedre enn i de foregående tre. Jeg blir nøye fulgt opp av jordmor og lege, og ingen av de er bekymret fordi jeg ikke har gått opp i vekt. De sier at jeg hadde så mye "å ta av" fra før, og at så lenge jeg spiser ofte og sunt så får barnet den næring det trenger. Jeg har vært veldig bevisst på å spise ofte (5-6 ganger daglig), og jeg har spist sunt hele tida (ingen sukkerholdige varer - dvs ikke bare godterier, men også kaker, boller o.l., har spist mye frukt og grønt, mye "rene" kjøtt- og fiskprodukter - jeg har unngått mye av den ferdigbearbeidede maten...) Sist, men ikke minst, har jeg TRENT mye. Aktivitetsnivået avhenger selvsagt av om du allerede trente før graviditeten, det gjorde jeg og jeg har fortsatt med styrketrening, svømming, turgåing og spinning helt fram til nå egentlig. Har vært veldig bevisst på at jeg SKULLE være i aktivitet på et eller annet vis minst en gang daglig. Dersom du ikke har trent så mye før, må du selvsagt ikke starte med hardtrening nå, men jeg anbefaler virkelig å bevege seg gjennom hele svangerskapet - litt er alltid bedre enn ingenting. Og det lønner seg å starte så tidlig som mulig, for på slutten er det tyngre å finne fram energi og tiltakslyst... Lykke til med babyen og vekta!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå