Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå gjøre noe som jeg har gruet meg til lenge, nemlig natteavvenning på sønnen min. Det er absolutt på tide siden han snart er 10 mnd. Noe som har noe tips på hvordan jeg skal gå frem...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat hatt nattavvenning på min på 9mnd: Pappaen har konsekvent tatt han siden vi begynte. Vi har ikke tilbudt annet en smokk. Nå var vi kanskje heldige, for han gråt 1 time 1.natta og da tok pappa og trøstet han og la han nedi opp og ned til han sovnet. Ellers har han bare våknet og fått smokk og sovnet etter det. Trodde det skulle bli skikkelig ille, for han pleide å få pupp 2-3x i løpet av natten. Jeg foreslo til HS at vi skulle legge han på eget rom, men det mente hun ikke var bra siden de er i seperasjonsangstfase og vil miste både pupp og mamma. Så da mente hun vi skulle vente med det- hvis din ikke allerede har eget rom. Det var oss, men sikkert 1000 måter å gjøre det på. Lykke til:)

Skrevet

Det viktigste er å være konsekvent, så han forstår hva du mener. Reager på samme måte natt etter natt, helt til det virker. Vet at det er lett å gi opp underveis hvis det blir mye skriking, men da gjelder det å holde hodet kaldt, ellers må du starte heeeelt på nytt gjen...

Min erfaring er at det ikke var så tøft som jeg fryktet. Første natta jeg nektet henne mat, gråt hun i 2 1/2 time. Neste natt våknet hun, men godtok smokken. Den tredje natta sov hun gjennom. Da tenkte jeg : "Yesss! Dette var lett!", men det kom tilbakeslag... Da gjorde jeg på samme måte som første natta, og så ble det bra igjen. Har hatt et par slike netter etterpå.

Det jeg gjorde da hun gråt fordi hun ikke fikk mat:

Jeg gikk inn og ga henne smokk. Da de ikke virket, gikk jeg inn igjen. Da hadde hun jo smokken, så jeg bare viste meg og strøk kort over kinnet. Slik fortsatte det. Inn og ut av rommet. Lot det gå litt lenger tid mellom hver gang jeg var inne, men det gikk aldri mer enn 2 min med gråt. Noen ganger roet hun seg litt lenger. En stund gråt hun ganske hysterisk, og da løftet jeg henne opp og holdt henne inntil meg til hun roet seg, og så la jeg henne ned igjen. Da koste jeg litt ekstra, for å gjøre overgangen til den ensomme senga litt lettere.

Hun fikk tidlig i prosessen tilbud om vann også, men det ville hun ikke ha.

Nå sover hun fra ca 19 til en gang mellom 5 og 7.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...