Pearly Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Selvfølgelig er det fint å få mennene mer på banen. Men hvorfor kan de ikke få være hjemme litt lenger når babyene er født? De blir jo tvunget til jobb etter bare en uke eller to. Det er kjempestort å få barn, og det er jo begge to som får barn, og det hadde vært så deilig å dele den første tiden sammen. Da kan pappaen lære å bysse, skifte bleie og være tilstede for barnet sitt. Jeg personlig syns det er altfor tidlig å jobbe når barnet er 7 mnd. Hvorfor kan vi ikke få fred til å amme noen måneder lenger? Og det er faktisk vi som er gravide og føder. Jeg trengte laaang tid på å komme meg ovenpå fysisk og psykisk. Og med en gang barna begynner å krabbe og leke litt selv og man kan begynne å kose seg litt sammen med babyen og ikke bare være helt utslitt av amming og nattevåk, ja da er det liksom rett tilbake til jobb. Nei det syns jeg faktisk ikke er likestilling, men at vi kvinner skal slite oss ut. Kanskje for de med et superenkelt svangerskap og superenkle barn som sover masse dag og natt så mamma får hvilt, da er det enkelt å tenke at etter 7 mnd kan de begynne å jobbe.
Manhattan skyline Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 Jeg er for!! Eneste måten å få likestilling her, ser det ut til.. Men helst skulle jeg ønske at det ble gjort endringer som gjør at ikke husstanden taper så mye penger dersom mannen går hjemme. Menn tjener ofte best, og da blir ofte kvinnene hjemme. Dette irriterer meg grenseløst!Hadde det vært mer økonomisk likhet mellom kvinner og menn i permisjonstiden, så kunne hver og en fått bestemme selv! Jeg hadde definitivt ikke gått hjemme i tolv måneder.
Bellanotte Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 Jeg vil heller at far skal få sin kvote i tillegg til mammans. Ikke ta fra mor for å gi til far, det blir helt feil syntes nå jeg. Jeg tror mange kommer til å slutte å amme tidligere enn anbefalt, hvis de må fortere tilbake i jobb.Det er jo bare slik det er, mor er den viktigste i babyens liv.
Manhattan skyline Skrevet 31. mai 2007 #4 Skrevet 31. mai 2007 Jeg vet at veeeeldig mange her inne mener det samme som deg, men jeg er uenig med deg i at mor er den viktigste i babyens liv. Puppene til mor er det viktigste i babyens liv! Ellers mener jeg pappaen har minst like mye å stille opp med.
blond Skrevet 31. mai 2007 #5 Skrevet 31. mai 2007 Morsom overskrift! Hvem vil vel ikke dele permisjonen med en islandsk modell??
Guttemamma til tusen :) Skrevet 31. mai 2007 #6 Skrevet 31. mai 2007 er så enig!! kunne f.eks vært 14mnd permisjon, som mor og far kunne dele... om de valgte å ha de 7 første mnd sammen eller om mor fikk f.eks 10 mnd,og far 4mnd, og han valgte å ta de sammen med mor de første 4mnd...... hadde vært helt genialt:o) så slipper vi det at bare en kan være hjemme...en ypperlig mulighet til å blir kjent som familie... hadde nok hjulpet på skilsmisse statistikken!
-Bobsi Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 Det er i dag ikke mammas, men begges. I Norge er det nå 9 uker til mor, 6 uker til far og resten fritt.... Og jeg er for frihet. Forrige gang passet det for oss at jeg tok 9mnd, så ferie, mens sambo hadde 3 mnd, så ferie. Han hadde dermed fri i 4mnd. Denne gangen er det ikke sikkert det er mulig å få til pga hans jobb, selv om vi gjerne skulle ønske det slik. Vi må se det litt an. Jeg tror at vi alle er voksne mennesker, men at vi kvinner må tenke litt. Vi kan ikke klage på manglende karriereopprykk og samtidig kreve at vi skal ha all permisjonen. Vi må gi litt og få litt. Har hørt mange av mine mannlige kolleger som gjerne ville vært hjemme, men ble nedstemt av sine respektive. Hallo!!! Slipp dem til sier nå jeg... Og ja til valgfriheten vi har i dag. Jeg kan ikke fordra overformynderi. Så mitt argument for å beholde det slik vi har det i dag er litt annerledes enn andre sitt. Men om vi sammen får flere uker, takker jeg ja til det også, men jeg vil ikke at de skal øremerkes den ene eller den andre.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 Synes vi begynner å bli litt bortskjemte jeg.... Først vil vi ha all permisjonen vi har i dag for oss selv, så vil vi at pappaen skal ha like mye tid hjemme - så hvorfor kan vi ikke da ha 20 mnd permisjon?? Tror vi må se ut i verden og tenke på hvor heldige vi er som faktisk har mulighet til å ha permisjon såpass lenge. Synes det er topp at pappaen kan få mer permisjon hvis han ønsker, og det er det jo full mulighet til i dag også gjennom at mor og far deler. Ofte blir det til at mor er hjemme pga økonomien, da pappaene tjener som oftest best. Den dagen at vi (altså kvinner) har like godt inntektsgrunnlag som menn, kan vi snakke om delt permisjon.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 Vil ikke dele permisjonen med en islandsk modell nei, ikke en amerikansk heller for den saks skyld ;O)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 Jeg syns ikke at stat og kommune skal bestemme hvordan hver enkelt familie SKAL ha det. Det får da være måte på hvor mye de skal bestemme. Vi blir vel som Kina til slutt. Jeg og mannen min klarer faktisk å ta beslutninger for oss selv. Hvordan skal staten tørre å stole på at vi kan gjøre en viktig jobb for de eller privatfirmaer rundt om hvis vi ikke klarer å styre hjemme?
Sassy. Skrevet 1. juni 2007 #11 Skrevet 1. juni 2007 Jeg syns godt den samlede permisjonen kunne vært lenger. Både for mor og far. De små barna våre blir jo mer krevende når de begynner å gå og slik,vil utrykke seg og fortelle,men får ikke til og blir sutrete. Jeg syns at perioden nå når vesla er 14 måneder er den mest travle til nå, og da i tillegg jobbe..... Ja en kan jo si det slik at jeg har fått begynnende magesår :-(
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #12 Skrevet 1. juni 2007 jeg er helt imot. Både pga amming som nevnt over her, men også fordi mange trenger tid både fysisk og psykisk etter fødselen, og når man da føler at man begynner å komme litt ovenpå skal man tilbake til jobb. Hadde ikke orket å amme så lenge da, det tar jo også på for mange. Slet veldig med ammingen i starten, og hvis jeg da hadde visst at etter fire mnd el noe var det tilbake til jobb hadde jeg gått over til mme. En annen grunn er at selv om forslaget på mange måter er godt er det laget for en "skrivebordsfamilie". Mor og far som ikke tjener mer enn 6G, ansatt i stat eller kommune, bor sammen i fred og fordragelighet med bare felles barn i en bolig kjøpt i 1994. Det er faktisk ikke så enkelt i mange tilfeller, hva med de som ikke lever sammen, mange sliter nok med å få samarbeidet til å gå opp som det er, pengene til å strekke til etc.
Clementine Skrevet 3. juni 2007 #13 Skrevet 3. juni 2007 Veldig for. Men vi jo selvfølgelig at vi har samme lengden som nå likevel. På island har de vel 3 måneder, hver så 3 de kan bestemme selv hvem som skal ha, eller dele. Er veldig glad for de 44 ukene vi nå har. Men: skulle gjerne sett at utbetalingene sto i stil med lønningene. Veldig mange (særlig menn) taper på å ta perm fordi de tjener mer enn 6G, og det gjør at kvinnen som da oftest tjener mindre enn mannen sin tar mesteparten av permisjonen. Kan ikke helt se at ammingen skal være en unnskyldning for at mor skal ha mer perm enn far. I min drømmeverden går jeg hjemme det første halvåret men barnet skal fullammes, så jobber jeg siste tiden av permen mens mannen min er hjemme. Går helt fint å amme 3-4 ganger om dagen selv om man jobber. Noen har jo til og med ammefri en time om dagen. Begynte å jobbe når snuppa var 8 måneder denne gangen, neste gang kommer jeg til å begynne tidligere. Ammet til 12 måneder for det.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #14 Skrevet 3. juni 2007 Det at du ikke skjønner at ammingen skal være en "unnskyldning" er vel fordi du ikke hadde noen problemer med det og heller ikke har en så slitsom og tung jobb at du er helt utslitt når du kommer hjem. Det er nok ikke likt for alle og derfor burde man kunne gjøre det som er det pbste i hver enkelt tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå