winneboo Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Jenta mi er høyt og lavt 12 timer i strekk. Klarer såvidt å sitte stille når hun spiser. Hører hun musikk når hun spiser f.eks så er det full i gang med å danse og synge. Hun har rett og slett aldri ro i seg. Det skal skje noe hele tiden, å det er såvidt jeg får lov å gjøre noe som ikke har noe med henne å gjøre(som f.eks husarbeid og lage mat) jeg gjør jo selfølgelig disse tingene selv om hun ikke "godkjenner" det. Hver gang jeg går ut av rommet så hyler hun å løper etter meg. Hun klår på alt som ikke er lov, å det er spess slitsomt når vi er på besøk hos svigers(ikke pappaens familie) De har en mill ting som ikke er lov å ta på, å gjett hvem som klasser på alt! Off blir så sliten av å være der hvertfall. En gang så dro hun så hardt i svigermor at hun mistet balansen å ramlet. Alle sier hvor krevende hun er å at hun har ADHD tendenser Jeg håper jo seff at hun ikke har det(har desverre 50% for å få det) Datteren til kjæresten min er 3mnd eldre(23mnd) å hun er jo stikk motsatt. Sitter rolig i sofaen å spiser uten å søle, uten å si noe som helst osv. Jenta mi må sitte i stol for hun griser som verst, å hadde nok vært høyt og lavt dersom hun iikke var bindt fast til stolen. Datteren hans kan også sitte rolig i 1-2 timer å se en film, mens jenta mi ser max 2 min å så er det full fart på gulvet igjen. De leker kjempefint sammen da så ikke noe voldelige tendenser fra vesla mi heldigvis. Vet liksom ikke om det er noe jeg gjør galt heller. Alle sier at hun er så krevende og vilter, å at jeg må se etter tegn for ADHD. Men det er vel fler barn som er sånn vel??? Akkurat nå skulle jeg ønske hun var litt roligere siden jeg er syk å ikke greier å henge helt med på ting hun ønsker å gjøre. Tror hun hadde hatt godt av barnehage, bare synd hun iikke har fått plass. Men håper det hjelper litt med dagmamma til høsten.
anna_lou Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 Sønnen min er slik som datteren din. Alltid i farta, klarer ikke å sitte i ro når han spiser osv. Jeg har også tenkt tanken ADHD, men jeg prøver å slå fra meg tanken igjen. Det at de er aktive er jo et sundt tegn, men jeg har også den oppfatningen at barnet mitt er mer krevende enn de fleste. Lykke til hvertfall, blir nok litt bedre (for deg) når hun kommer til dagmamma.
♥Snulder Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 Hehe... synes din datter høres ut som en vanlig liten tass jeg! Min 19 mnd gamle datter er ihvertall ikke rolig ett sekund! Hun sitter aldri stille.... kan leke litt med dukkene sine eller andre leker noen minutter, men blir fort kjei! Hun synes det er myyyye artigere å løpe rundt og åpne dører og skuffer og kaste utover. Morsomt å se mamma plukke opp sikkert! Hun dytter, kaster, koser og slår om hverandre, og synes det er stas!!!
winneboo Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2007 Hehe joda får håpe det. Men må si jeg lurer litt nå for akkurat nå står hun å kaster hodet sitt i sofaen å roper "WHOA" 1000 ganger..hehe.. er det mulig. Jenta stod opp 06.30 å holder det ennå gående. Håper hun blir trøtt snart..hehe..
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 Jeg har en gutt på 18 mnd, han er høyt og lavt og kan jekke seg opp så høyt som mulig om han vil. Da jeg selv er hyper og på samboer side har adhd. Så vet jeg at han også er litt hyper... og har store sjanser for å få det. Men det tenker jeg ikke noe på. Han hører på meg da han trenger det. og Barn er jo aktive uasett. Om dem ikke er det... så er jo ikke det normelt heller. Så jeg ser på lillegutt, som en glad, energisk gutt, som trenger oppmerksomhet og tid.
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 Det er som om du beskriver min datter. Hun er 19 mnd. og helt lik din tass:) Jenta mi er høyt og lavt, står opp 0600 og da er det igang helt til hun legger seg stup trøtt klokka 1900. Jeg har en liten en til på 4 mnd. så jeg og pappaen er mildt sagt litt slitene. Det er tull å snakke om ADHD, det viser seg ikke så tidlig. Jeg har hørt at de super aktive barna, de som ikke kan sitte stille, er nysgjerrige på alt rundt seg, blir veldig inteligente som voksene, og det tror jeg på) Jenta mi har begynt i barnehage, noe som er helt topp for henne. De som er veldig aktive trives, og passer som regel godt inn der. Kos deg med jenta di, hun er helt normal.
snull Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 Snuppa her ihuset er 13 mnd og er AKKURAT slik du beskriver. Har alltid vært krevende, aktiv og oppmerksomhetssyk, men selvfølgelig min største skatt. Når jeg ser andre mødre med deres små,rolige ett-åringer som sitter så fint på fanget på kafeèn , så tenker jeg bare "er det virkelig mulig" ??!! Hun må også sitte i tripp..trapp stolen sin når hun skal spise. Og da er det bare såvidt hun har tid til å spise noen biter mat. Når vi er ute på farten har hun nesten aldri tid til å spise(måtte amme henne inne på ett mørkt rom fra hun var 3 - 10 mnd, så nysgjerrigheten startet tidlig her). Men som hun over her sier.....nysgjerrige og oppvakte barn blir intelligente barn ;-) Også får jeg jo trimmet dagen lang ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 Jeg skjønner at du ønsker at jenta di var litt roligere. Men unger er jo forskjellige. Kanskje hun er litt mer aktiv fra naturens side? Noen barn roer seg jo ned av seg selv med tiden.Jeg var en periode redd for at jenta mi hadde ADHD. Hun var i hvert fall veldig aktiv. Hun var nesten aldri i ro, vifta med armer og bein, dunka hodet i veggen etc. . Men de siste månedene har hun roet seg veldig. Hun er nå 22 mnd. Nå tenker jeg ikke ADHD i det hele tatt! Utover det har jeg noen råd, som faktisk går på kosthold. Spiser jenta mi noe med sukker, ja da blir hun helt propell! Har du merket noe på det? Husk også at juice etc inneholder mye fruktsukker. En del barn blir urolige av kunstige tilsetningsstoffer etc. Du kan jo prøve å lage maten fra grunnen en periode, og se om det har noen effekt. Da jeg leste på tranpakken, stod det noe om at undersøkelser har vist at unger blir roligere etc av tran. (Eskimo kids). Viktig med fettsyrer til hjernen. Det er spesielt viktig for barn som er hyperaktive, har jeg lest andre steder. Får hun tran? Hvis du skriver adhd tran i google, finner du flere artikler. Nå er det jo slett ikke sikkert at jenta di har adhd da, for all del, men poenget er jo at tran kan føre til roligere barn, adhd eller ikke. Kan det være at jenta di mangler noen vitaminer og mineraler? Neon blir urolige av det. Jeg har gitt Chlorella som kosttilskudd til jenta mi de siste månedene, og det er basert på alger. Inneholder mange vitaminer og mineraler. Renser også kroppen for dioksiner og tungmetaller, som kan være en medvirkende årsak til adhd, autisme etc. Du finner masse info om chlorella på nettet. Ellers blir det sikkert godt for jenta di å begynne hos dagmamma. . Da får hun sikkert utløp for litt av overskuddsenergien..... (Skulle gjerne hatt litt av den; har ME selv..... Derfor jeg har lest så mye om kost og helse etc......) Håper det ordner seg for dere! Og husk: unger er forskjellige! Sikkert ikke du som gjør noe galt.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 du forklarte nesten min datter... hun er krevende. men HS leter etter autisme symtomer da. fordi det kryr av det i min familie. men hun er for liten ennå har vi fått beskjed om nå. hun er 13 mnd. så er ikke bare din datter som er krevende. mere lik barn flest trur jeg. er ikke normalt for ett barn mellom ett og to åt og sitte helt stille vel. aldri jeg vert borti.
winneboo Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 1. juni 2007 Er ikke jeg som har tatt opp adhd da, det er familien til pappaen. Både farmor og oldemor har det, å de sa de merket på barnefar på den alderen at han var mer vilter enn de andre barna i familien. Men håper jo seff ikke hun får det. Ja hun er nok helt normal ja, men føler at alle andre barn er så mye mer lydige og rolige. Hun hører nesten aldri etter når hun klår på ting hun ikke får røre...men men..
winneboo Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 1. juni 2007 Spiser bare godt på lørdager og juice drikker hun aldri for hun er allergisk mot det..hmmm... Hun får tran, men ikke hver dag jeg husker det, men skal prøve å huske det hver dag nå. Aner ikke om hun mangler noen vitaminer eller mangler, men kan godt hende for hun er veldig småspist for tiden. Takk for gode råd
winneboo Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2007 Kryr av adhd i pappaens familie å det er de som har satt meg på tanken. Vil tro det er ganske normalt at hun er vill ja, men hun er så ekstremt vill også. Har ikke møtt en person de siste mnd som ikke har bemerket at hun er ekstrem hyper. Å at hun virker helt gal. men men Begynte å tenke tanken selv da jeg så hvor ekstremt rolig kjærestens datter er. De er som natt og dag. Den jenta virker nesten unneslutta og utrygg i forhold til den rabbagassen jeg har som durer fram og rundt, opp og ned hele dagen..hehe..
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #13 Skrevet 1. juni 2007 Det ER vanlig at de er hypre i den alderen! Ut fra min erfaring så er det mer vanlig at de er hypre i den alderen enn at de er stille og rolige. Jeg ville faktisk bli mer skeptisk om datteren min var innesluttet og stille. De er i en alder der de skal utforske verden, de lærer ved å være nysgjerrige og aktive. Det innebærer at de ikke sitter rolig, selv ikke under måltider. De tar på alt, smaker på alt. Drar ut skuffer, klatrer opp på stoler får å se, få oversikt over ting som de ikke får på gulvet. Datteren din virker som en sunn jente, la henne få utforske verden. Jepp vi foreldre blir slitene, men det er jo bare for en periode. Ikke la andre sykeliggjøre henne ved å gi henne diagnoser hun ikke har. Sunt og variert kosthold holder synes jeg, ikke begynn å stress med at hun mangler ditt og datt. Kos deg med jenta di. Min mening da:)) Har jo en ekstrem aktiv en selv..
winneboo Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 1. juni 2007 Oki ja er kanskje mer vanlig enn jeg tror. Har faktisk ikke tenkt tanken før alle begynte å mase om det. Barnefars familie og kjærestens familie sier at hun er så krevende og vilter,å ikke som de andre barna i familien. Blir litt lei meg når de sier det, hvertfall svigers for vesla er jo en belasting for de når vi er på besøk der. Men de legger jo opp til det selv, ved å si at de kan passe henne litt så jeg kan slappe av osv. Men de er så vant med datteren tl kjæresten min som bare sitter der å såvidt åpner munnen, og de to andre barnebarna(bror til typen sine barn) de sitter bare der de også(4 og 6 år) men men... alt føles så mer slitsomt ut når man er syk, for greier ikke helt å henge med. Men imorra skal hun til pappaen sin så da får jeg en dag på å slappe av, så hjelper nok det. Takk for svar
TORO-husmor Skrevet 1. juni 2007 #15 Skrevet 1. juni 2007 Jeg har en skikkelig turbogutt og synes også det virker som om alle andre på hans alder (litt over året) er mye roligere. Aldri i ro, og noe kos i fanget kan vi se langt etter. Men han er blid og fornøyd stort sett hele tida. Han er høyt og lavt og favorittaktivitet for tida er å klatre opp i sofaen. Han hopper og "danser", hyler og ler. I badebaljen er det plasking og splatting. Men han sover heldigvis godt og lenge om natta.
sprellemor Skrevet 1. juni 2007 #16 Skrevet 1. juni 2007 Tulla vår er også ganske aktiv, og det går litt i bølger. Hun blir særlig vill når hun er overtrøtt. Så at datteren din fortsatt holdt det gående i ni-tiden på kvelden? Kanskje hun kan være overtrøtt? De trenger mye søvn, kanskje prøve å legge henne tidligere? Det kan jo hende du har prøvd det,da, men et lite tips, bare. :-) Lykke til. Jeg skjønner at det kan være slitsomt!
blåveispia Skrevet 1. juni 2007 #17 Skrevet 1. juni 2007 Hei! Skjønner at dette må være slitsomt for deg ja og sikkert litt sårt at folk kommenterer godjenta di! Jeg bare lurte på om du har tatt opp dette med helsesøster/ lege. Selv om det er for tidlig med utredning i forhold til adhd, kan det jo være andre ting du kan få hjelp til, f.eks prøver for å finne ut om hun har vitamin/ mineralmangel etc. Jeg forstår det slik at du og pappaen hennes ikke bor sammen lengre og at det er en annen mann med barn som dere bor sammen med. Jeg mener ikke å være frekk eller noe, men lurer bare på hvordan jenta de har taklet samlivsbruddet ( hvis du og pappaen har bodd sammen tidligere da). Er det mye fram og tilbake mellom dere foreldrene, flytter stesøskenene heNNes ut og inn mellom dere og mammaen? Kanskje denne situasjonen er litt kaotisk og uoversiktlig for henne? Et barn på 20 mnd kan jo ikke fortelle så mye om følelsene sine vha ord og må uttrykke seg gjennom handling. Jeg sier ikke at du/ dere gjør eller har gjort noe feil altså, håper for all del ikke at du oppfatter det slik, men dette var bare noe som slo meg. Kanskje ligger det noe her? Du kjenner selvsagt jenta di best og vet hvordan hun har vært før og hvordan dere har det nå. Men, skulle det være sånn at hun har anlegg for adhd, så vil jo et slikt barn være veldig avhengig av trygge rammer og rutiner, og av at hun selv vet hva som skal skje og ikke får følelsen av at ting foregår over hodet på henne. Kanskje er dette noe du kan tenke over? Håper alt går bra med både deg og godjenta di og at dere får en super sommer :-)
winneboo Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #18 Skrevet 2. juni 2007 Pappaen flytta ut når hun var 3 uker. Kjæresten min bor ikke her da, å vi har bare vært sammen noen uker å hun har vært sånn her i flere mnd, så tror nok ikke det har noe med det å gjøre. Men kan hende hun har vitaminmangel ja, for hun er ganske småspist. Men får ikke tvinga i henne mer mat enn hun vil ha. Men hun spiser ikke noe spesielt mye sukker heller, får litt godt på lørdager men det er så lite at tror ikke det har noe betydning. Takk for svar
winneboo Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #19 Skrevet 2. juni 2007 Nei hun er nok ikke overtrøtt, hun er våken som bare det. Men vil ikke legge henne når hun er så våken., Er sjeldent problemer å legge henne vis hun er trøtt når hun legges.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #20 Skrevet 2. juni 2007 Godt å høre (lese) at mange andre på denne alderen er slik også Det er nemlig min tass på 19 mnd også..Alltid vært mye mer krevende både i oppførsel når han er våken og ang soving om natta.. Tror det bare er at man ikke hører så ofte om det..selvom det ER vanlig. Helsesøstra sa at det er mye bedre de er sånn enn at de bare sitter stille hele tida og godtar alt og ikke gir uttrykk for egne meninger og tar initiativ og sånn..DET er et mye større faresignal. De roer seg nok etterhvert. Håper du får barnehageplass, det hjelper litt her..Merker han er mye mer selvstendig med leiking de dagene han har vært der..i helga krever han mer oppmerksomhet.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #21 Skrevet 2. juni 2007 Har selv to barn. En rolig og en som er super aktiv. Hun var aktiv fra babyalder. Er nå 5 år og like aktiv, nysgjerrig, sosial ol. tror det bare er personligheten. Det er slitsomt å ha aktive barn. Vi har nesten aldri pass, folk synes det er stress å passe henne. Hun krever så mye. Trist at det er slik. Jeg er selv en rolig person og synes det er bra at barna er aktive, selv om det til tider er slitsomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå