Gå til innhold

hjelp meg, er så fortvila. (ang søvn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi har aldri vært noen sovebaby, sovet lite og vanskelig å få lagt fra dag en men nå går det helt over styr her. i det siste har jeg brukt mange timer til å få henne til å sove. prøver å få henne til å sove to ganger om dagen enda, hun sover som regel bare en halvtime om gangen. før hun sovner bruker jeg ca en time for at hun skal roe seg og sovne. på kvelden går det alt fra 1-2 timer før hun roer seg. føler jeg har prøvd alt, koser, synger, smeiker og bysser. ender som regel med at hun sovner med puppen. og nå har hun begynt å bite meg i puppene så jeg er konstant sår... jeg syntes det blir værre for hver dag, legger jeg henne i sengen før hun sovner blir hun helt hysterisk og begynner å hyperventilere....

trenger noen svar her, merker at jeg mister mer og mer lysten til å fortsette å amme (hun har melke allergi og tar ikke flaska eller kopp...så er jo nødt). merker også at jeg får en sånn ekkel følelse inni meg. er ikke sint på henne men på hele situasjonen, blir liksom litt deprimert.

hun er 9mnd, sambo får jeg ikke hjelp av, så det er ikke et alternativ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd nan ha1? Den skal vel gå an å bruke når de har allergi... Ser du sier hun ikke tar flaske el kopp, men hvis hun tåler nan ha1, kan du jo iallfall begynne å prøve igjen...

Har dessverre ingen råd ellers :(

Skrevet

ja har prøvd men hun tåler det ikke... har fått prosorbe til henne men hun brekker seg og griner bare hun får den i grøten... takk for svar ihvertfall:)

Skrevet

Huff,stakkars dere!!

Har ikke mange rådene egentlig,men skal si hva jeg tenker....Er hun våken for lenge slik at hun blir overtrøtt kanskje?Her legges han på dagen etter 2-2,5 timer våkentid.Tidligere prøvde jeg å tolke tegnene hannes på tretthet,men da var han ofte for trett og kavet endel før han sovnet..

Sover hun bedre i vognen?Om du ikke kan sette henne ut i den,kan du kjøre litt over dørstokken til hun sovner...

Hadde en stund han sov max 30 min,og en liten j....kort periode der han kun sov 10-20 min etter at jeg brukte evigheter på å få han til å sovne..men d gikk seg til etter at jeg konsekvent la han etter 2 timer.

Harr hun en "koseting"?Klut,bamse du kan legge inntil kinnet hennes så hun finner ro og trøst i?Om ikke prøv å venn henne til noe slikt,kan være til hjelp....

Lite hjelp i meg,men prøver..Håper det ordner seg!!

Skrevet

Bruker du smokk??? Jeg sleit med at minsten brukte puppen min som smokk.. Jeg sleit litt med å få han til å ta smokk, måtte være litt "slem" mamma da og være streng og få han til å ta smokken hver eneste gang han skulle sove, og ikke ty til pupp! Han har også en bamse han har når han sover som han er helt avhengi av å bruke når han skal sove, lukter trygt!

Ta ei tøyfille av et slag å få litt melk på fra bryste ditt og legg det i senga til baby! Lukter mamma...

Eget rom er det mange jeg har hørt har mått ty til når man ammer...

Jeg måtte desverre slutte å amme etter 5 mnd uten noe melk nesten..

Men vær sta, gi smokk, og ikke gi deg! Kan bli noen tøffe dager, men...

Skrevet

Om hun alt har påvist melkealergi så tror jeg ikke nan ha1 er noe alternativ. Det er vanlig kumelk, bare den er framstilt på en måte for å unngå at de små får melkealergi. Altså for å forebygge alergi om det ligger foreksempel mye alergi i familien. Om de alt har alergi så tror jeg ikke den er noe alternativ.

Derimot om hun reagerer på at mammaen drikker melk så kan det være hun ikke reagerer på å drikke det selv. Så da kan du jo prøve litt ulike merker å se om det er noen hun liker bedre enn andre.

Mulig du kan prøve mme basert på soya melk om hun har påvist melkealergi? (men hør med hs for sikkerhetskuld, tror ikke den er så næringsrik som vanlig kumelk mme)

Du kan prøve å få henne til å ta flasken med å ha litt sukkervann på flaska, det smaker søtt, og det liker jo både store og små;) Øvelse gjør mester.

Er det noe spesiell grunn til at hun gråter? Har hun kolikk smerter eller kanskje noen smerter i ryggen? Prøvd kiropraktor?

Va litt ulike tips her, føler med deg, har selv en krevende baby med kolikk som gråter mye. Blir mye bæring og bussing.

Skrevet

hun har ikke villet ha noe å kose med, blir bare distrahert og hiver tyingen rundt seg mens hun griner. tror nok at hun blir overtrøtt mange ganger ja men prøver å legge henne med en gang jeg ser hun gjesper men edet er som hun ikke vil ta i mot søvnen, hun klarer ikke roe seg. men jeg skal prøve å legge henne etter 2 timer, tviler på at det funker men det er absolutt verdt et forsøk... takk for svar

Skrevet

sukkervann vil hun ikke ha... har prøvd. kiropraktor og manuellterapaut har vi vært hos for hun har hatt kiss... hun er friskmeldt nå da. har prøvd soya merker vi har vært i kontakt med en spesialist.

men hva mente du med det at selv om hun reagerer på at jeg drikker melk så kan hun tåle det selv?? har du noen referanser? ble litt nyskjerrig, har ikke hørt det før.... takk for svar

Skrevet

Soya Semp er mme for allergikere, min sønn drikker det enda faktisk da han fikk påvist melkeallergi som baby, hvis ikke så finnes jo prosobee, og den andre du nevnte over her som lukter helt jævlig, hvis hun ikke tar flaske hva med tutekopp?

Skrevet

Har desverre ingen referanser på det desverre, men trodde bare det var slik...bli litt usikker nå når du stilte spm med det... Men Har iallefall alltid trodd at barnet ikke trenger om å reagere på eget inntak selv om de reagerer på det gjennom mammas melk...

Men tørr ikke si noe sikkert, hør med en lege eller noen andre eksperter du...;)

Skrevet

Jeg tror de fleste som er allergiske mot kumelkprotein gjennom mm, reagerer på det når de får det selv, min gutt fikk anafylaktisk sjokk som 2mnd gammel da jeg prøvde å gi han litt nan mme i tillegg til amming. Anbefaler altså ikke å teste for mye ut på egen hånd..Jeg måtte gå på melk og eggfri diett helt til jeg sluttet å amme(han tålte ingen av delene), slitsomt- men vet du sikkert at det er kumelkprotein eller melkesukker?

Skrevet

Så skal du få gode råd av meg kjære deg:o)

Har vært akkurat i samme situasjon som deg, og vet VELDIG GODT hvor frustrerende og fortvilende det kan være... så nå er det på tide å sette forten ned, både for deg selv og dattera di:o)

dette skrev jeg på "aprilklubben" da min gutt var rundt 6mnd:

jeg måtte til slutt bare sette foten ned, og klare å forandre det! Det er veldig slitsomt, og jeg vet du føler du ikke har krefter til det..men det er veldig verdt det!

Jeg bestemte meg på forhånd hvordan jeg ville ha det.. jeg ville at han skulle legges klokka 20.00, og stå opp 08.00, uten nattmåltid! Dette hørtes jo ut som en fjern drøm..men målet var faktisk nådd etter TRE dager!!!

Min gutt blir sutrete etter å ha vært våken 2 timer i strekk på dagen..da begynner han å bli rastløs og suttrete (du må se selv hvor lang tid jenta de holder ut) så jeg gir han ei flaske når han har vært våken i en ttime og 45 min, så legger jeg han lys våken i senga. Da får ligger han der og må finne søvnen sin selv. I begynnelsen var det ikke lett, og jeg måtte inn mange ganger å gi sutt å legge han tilbake i yndlings stillinga hans, men etter et par dager var det i boks (en STOOR seier for meg!!!)

Så var det og overføre det samme til kvelden. Han våkner som regel etter den siste luren rundt 1800, han får kveldsmaten sin i 1900..han bruker lang tid på den og er ferdig ca 19.30 (spiser to skiver)

så er jeg bevisst på å gjøre akkurat den samme rutina hver kveld( vi har nemmelig hatt problemet med at han våkner igjen etter å ha sovet en time..skjønner ikke at det er natt!)

Da setter vi og i en stol der vi skifter bleie, tar på pysj.. han får flaska si, og mens han drikker den så leser jeg ei bok.. gjerne 2-3 ganger til han har roa seg helt.

så legger jeg han i senga et kvarter før jeg vet han blir trøtt, så ligger han og finner søvnen selv. I begynnelsen måtte jeg gjerne opp å gi han flaska ei gang til så han fikk roa seg helt!

På natta så hadde vi skikkelig avvenning.. sendte mannen ned på gjesterommet, for jeg orka ikke å bekymre meg over å holde han våken når han skulle på jobb dagen etter.

Han begynte somregel å gråte i 3 tia..da ga jeg vann (samme temperatur som melka pleier å ha) og hvis han ikke roa seg så tok jeg han inn i mi seng! Da sov han merkelig nok hele natta! Etter tre netter så var alt bra! Han kan gjerne våkne et par ganger å få sutten enda..men det er ingenting i forhold til før!

jeg har også begynt å legge han oppe på rommet sitt på dagene, så han skal få sove i stillhet og våkne når han er uthvilt, for noe som jeg har erfart stemmer er at søvn avler søvn.. jo mer jeg får han til å sove på dagen, jo bedre sover han på natta!!

Dagen vår er slik nå:

står opp 08.00

legges 09.45- 11.00 (ca)

legges 12.45- 14.00 (ca)

legges 15.45- 1800 (ca)

legges 19.45 for natta!

som du ser så har han blitt et skikkelig sovedyr..men har aldri hatt en så fornøyd og blid gutt i hus... og jeg har også blitt ei ny og mere tålmodig mamma :o)

anbefaler deg å prøve dette... ønsker deg lykke til, og kom gjerne med tilbakemelling!

mange klemmer fra:

lykkelig&lykkeliten

Anbefaler deg også å prøve dette, håper på tilbakemeldinger og ønsker deg LYKKE TIL!!!!!!

Skrevet

Jeg brukte også noe lignende rutiner, og funka som en drøm etter 2 dager!

Han legges 8, får flaske 7 igjen

sovner igjen 8, våkner 9-10

legges rundt 11

legges rundt 3

Må bare være sta og overleve å føle seg som en slem mamma og tåle litt gråt! Du er sjefen, ikke han! Og smokk

Skrevet

Uff, forstår dere har det slitsomt. Ser du har fått noen tips her, håper det kan hjelpe deg!

Om alt er prøvd, og ingenting nytter så anbefaler jeg; www.sovekarin.no

Vi har fått hjelp fra henne. Vi slet med datteren vår, akurat som du gjør nå, og hun sov ikke sin første natt før hun var 3 år. under legging var det hyl og skrik i 2 til 3 timer hver kveld i 3 år.

Da vi nå fikk en sønn, og legging og nattesøvn begynte å ligne på vår datters søvnvaner, kontaktet jeg "sovekarin". Vi fikk et skreddersydd opplegg. Tre netter tok det her og siden har gutten vår sovet natten gjennom. Leggingen går også stort sett fint. Litt skrik av og til, men det må man jo regne med. (Gutten vår er nå 9,5 mnd, vi fikk hjelp da han var 5,5 mnd.) Koster men vert hver krone!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...