Gjest Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 noen som har tatt solarium rundt uke 30?? er det skadelig for babyen??
Julie- Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 Jeg gjør.. Fått beskjed om at solarium ikke er skadelig så lenge du ikke blir overopphetet, da er det nok best å gå ut av sola:-)
Gjest Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 hvor lenge og kor ofte? blir så vannvittig solbrent på sommeren viss jeg ikke tar solarium,og det er jo ikke akkurat noe særlig..
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #4 Skrevet 31. mai 2007 Skjønner ikke at dere tør!! Strålingen kan jo umulig være bra for babyen... hvem vil risikere noe, liksom?!?
Julie- Skrevet 31. mai 2007 #5 Skrevet 31. mai 2007 Herregud da anonym, slapp av litt.. For det første når ikke strålingen inn til babyen, den ligger godt beskyttet. Eller er du sånn som holder deg inne når det er sol ute også? Det stråler det og, vet du..Pcn og, så kanskje lurt og flytte seg? Jeg soler meg ikke så lenge i gangen, blir så varmt da.. Men så lenge profesjonelle sier at det er okei så lenge man ikke blir overopphetet, så stoler jeg på det- i forhold til anonyme her inne.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #6 Skrevet 31. mai 2007 Fant dette under ekspertsvar.. Bare kall meg hysterisk, men heller føre var, sier nå jeg! "Ingen kan si med hundre prosents sikkerhet at solarium er ufarlig for gravide, og dermed fosteret. Selv om det ikke er dokumentert, tyder undersøkelser på at intens eller lengre utsettelse for UV-stråler bør unngås ved unnfangelse og tidlig i graviditeten. Etter de første 12 ukene av graviditeten er alle organene til babyen utviklet, og dermed reduseres risikoen for fosterskader."
Julie- Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 Intens og legre utsettelse for uv-stråler ja, nå snakker vi om solarium i rundt 20 minutter. Dessuten er det utklippet der siktet til unnfangelse og tidlig graviditeten som du ser, og at etter 12 uker reduseres den lille risikoen som allerede er.
fricke *med Lone Amalie*^^ Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 ikke for å virke litt hysterisk, men selv lurer jeg på, når man egentli er overopphetet??? største faren er vel om det blir så varmt at forstervannet begynner å koke??? jeg fik beskjed om å være litt forsiktig med det, men at det ikke var farlig i moderate mengder.. selv klarer jeg vente med solarium, ikke har jeg råd til slik luksus heller, så har tålmodighet til å vente på solen og bruke ekstra med solkrem for å ikke bli brent:)
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #9 Skrevet 31. mai 2007 solarium har de samme strålene som den solen ute. Skal du sitte inne og gjemme deg i sommer du anonym som tar helt av...?
Julie- Skrevet 31. mai 2007 #10 Skrevet 31. mai 2007 Overopphetet er vell når du begynner å bli veldig varm og føler deg svimmel og uvel.. Slikt kan man bli når man ligger lenge i sola, men litt solarium i rundt 20-30 minutter burde vell gå bra..Det er noe hver enkelt må kjenne på. Jeg blir ikke veldig varm av å ligge i solariumet vårt i 20-30 minutter, mens andre kan bli det igjen- og bør sole seg litt kortere tid av gangen. Hvis du likevell er litt skeptisk, så går det jo an å bruke solkrem på magen da- som beskytter mot stråler.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 31. mai 2007 #11 Skrevet 31. mai 2007 ååårh.. irriterer meg de som påstår at solarium er farlig.. jeg har hørt med både lege og jordmor, og lest at solarium IKKE er farlig.. enten man er gravid eller ei.. Det er ikke bra for huden å sole seg hver dag, eller for mye.. det sier seg selv.. Men det er ikke noe farligere å ta sol, om man er gravid!!! Gå innpå www.brunogblid.no å les.. der står det eks. det du trenger å vite.. Så kos deg i solarium du.. men ikke oftere enn annenhver dag.. og du skal som nevnt tidligere ikke bli overopphetet.. =)
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 31. mai 2007 #12 Skrevet 31. mai 2007 Beklager at jeg svarte her forresten.. hører ikke til her før om 2 dager...
Julie- Skrevet 31. mai 2007 #13 Skrevet 31. mai 2007 Du er tilgitt *knis* Hehehe, skriv her så mye du vil du, så strenge er man vell ikke:P Men enig med deg, solarium i moderat mengde er nok ikke mer skadelig gravid enn ikke gravid.
Julie- Skrevet 31. mai 2007 #14 Skrevet 31. mai 2007 UTDRAG fra www.brunogblid.no solstudio Spørsmål 12: Kan jeg sole meg når jeg er gravid? Svar: Soling under graviditet er ikke noe problem. Her gjelder også samme regel: Solarium og sol ute har samme virkning. Et solarium inneholder ingen "farlige" stråler som går igjennom huden på magen. Man kan oppleve at fosteret blir urolig under soling. Det kommer av at sollyset gjør at det blir lysere inne i magen, og babyen beveger seg derfor mer. Dette kan man dempe ved å legge et håndkle over magen. Man skal likevel være oppmerksom på at det under graviditet ikke bør være for varmt under solingen. Bruk derfor viftene godt. Det er også en risiko for å få brune pigmentflekker i huden. Disse oppstår som oftest i ansiktet. Noen ganger forsvinner de raskt etter fødselen, men i andre tilfeller kan de følge deg lenge hver gang du blir brun. I de fleste tilfeller forsvinner de når huden blir blek igjen, og kommer ikke tilbake etter ved senere soling. Disse pigmentflekkene kommer ikke plutselig, men utvikles sakte. Vær på utkikk og stans solingen hvis du føler det kommer skjemmende flekker. Når man er gravid har man ekstra stort behov for vitamin D3 som skapes av solstrålene. Vitamin D3 er helt nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp kalsium.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #15 Skrevet 31. mai 2007 Selvfølgelig vil ikke en kjede som selger solariumtjenester noensinne innrømme at det kan være skadelig.. halloooo.. det blir som å få Tine meierier til å si at melk ikke er bra for deg! Hentet fra en nøytral infoside om UV og ozon: "Det er ingen grunn til å bruke solarier, med mindre det er medisinske grunner for å gjøre det. All bestråling av huden som medfører bruning av huden, medfører også helseskade. UVA-stråler brukes i de fleste solarier, og nyere forskning tyder på at UVA-stråler kan gi ekstra risiko for hudkreft. Vi anbefaler ikke å ta solarium for å "forberede huden" på solingssesongen. Videre tyder nyere forskning på at UVA-stråler svekker immunforsvaret i kroppen,slik at kroppens forsvar mot smitte blir redusert." For meg er det helt ufattelig at man prioriterer å bli brun fremfor å beskytte det ufødte livet i magen......
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 31. mai 2007 #16 Skrevet 31. mai 2007 Jeg klarer heller ikke å la være å ikke svare på dette selv om jeg bare er 26 uker på vei! Jeg har tatt solarium gjennom hele svangerskapet fram til nå og ingen av solariumene jeg har vært i har advarsel-skilt hvor det står at gravide ikke kan ta sol, verken jordmor eller lege sier det er farlig, alle bøkene jeg har sier det er uafrlig, og dersom dere litt "hysteriske" tenker dere om, tror dere ikke at det skal litt mer til enn 20 min med solarium for å bli overopphetet? Nei, jeg stemmer "Ja til solarium!!" Det er uansett mye større sjans for at du kommer til å lide av å ligge i solariumet enn babyen med tanke på bekkenløsning o.l. Så kjenn på kroppen deres, blir det ubehagelig så er det bare å avbryte! Så får dere hysteriske damer sitte inne i sommer!=) Tjohei tjohopp!
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 31. mai 2007 #17 Skrevet 31. mai 2007 blir helt latterlig å påstå at de som tar solarium ikke vil beskytte barnet sitt! Og dersom det hadde vært farlig for barnet så tror jeg faktisk de som eier solariumkjeder hadde vært pliktig til å informere gravide om det!
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 31. mai 2007 #18 Skrevet 31. mai 2007 Så har vel ikke brunogblid og andre solarium lov til å skrive at det ikke er skadelig for gravide, dersom de ikke kan si det med sikkerhet???? Hadde det vært noen tvil på dette, hadde vi da blitt nektet solarium.. Det er jo ingen som sier at solarium er absolutt bra for deg.. men uansett så trenger kroppen litt sol, og sol er bra for deg.. Men selvfølgelig i MODERATE mengder.. Ja de skriver faktisk innpå der at sol kan føre til tidligere aldring av hud osv.. dette legger de jo ikke skjul på! Men så er det jo opp til hver enkelt hvor mye de velger å høre på dette som skrives, og hvor ofte de vil sole seg.. Det står at dersom man vil bygge opp en brunfarge raskt, så bør man gå annehver dag til ønsket farge. Og så vedlikeholde den ved å gå eks. 1-2 ganger i uken... det frarådes også å ta sol hele året.. for dette er ikke bra for huden!!! Det er ikke noe mer farlig å gå i solarium, enn å ligge ute i sola!!! DERMED BASTA!! =) Som Mirabell83 sier så fint: "kjenn på kroppen deres, blir det ubehagelig så er det bare å avbryte!" Det er opp til hver enkelt hva man velger.. solarium eller ikke... men ikke kom å påstå at solarium er mer skadelig for gravide, for det er det ikke!
Julie- Skrevet 31. mai 2007 #19 Skrevet 31. mai 2007 Fint vi er flere som er enige:) Ingen gjør noe de mener kan være skadelige for barnet sitt, heller ikke vi som velger å ta solarium under graviditeten. Eller tror du anonym at vi liker å gamble litt, og se hva som skjer? Herregud.. Hadde jeg ment at solarium kunne være skadelig for mitt barn, så hadde jeg ikke tatt solarium- enkelt og greit. Og det med faren for hudkreft, den vet vi alle om. Det du skriver om anonym, er generelle farer- ikke farer forbundet med graviditet. Og en solariumskjede er nok mest sannsynlig pliktig til å opplyse hvis enkelte grupper ikke kan ta solarium, altså gravide.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #20 Skrevet 31. mai 2007 Ganske påfallende at alle dere solariumsforkjempere er jenter på 18-20 år... jeg må le. Sunn fornuft kommer vel med alderen.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 31. mai 2007 #21 Skrevet 31. mai 2007 Huff du er da lite tragisk du ANONYM.. bombe at du signerte som det forresten... =) Le du=) kos deg! Sunn fornuft har vi, så det skal ikke du bekymre deg om! Ta heller den bleike anonyme ræva di ett annet sted!
Julie- Skrevet 31. mai 2007 #22 Skrevet 31. mai 2007 Hehe, du anonym du anonym.. La nå oss som er unge være brune og fine i sommer da, mens du ligger pal på sofaen, bleik og i ly for sola;)
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 31. mai 2007 #23 Skrevet 31. mai 2007 hihi så enig så enig, Julie
Én til Skrevet 31. mai 2007 #24 Skrevet 31. mai 2007 Flere enn meg som kunne tenke seg å fjerne anonym-knappen, eller? Hehe ;-) Dette typen duste-innlegg fra "anonym" er vel grunnen til at det er opprettet en krangleside også.. Hva gjelder solarium, har jeg lurt på det samme selv - men har funnet ut at jeg heller sverger til selvbruningskremer under graviditeten. Mest for å være heeeelt på den sikre siden, liksom. Men så er huden min ekstremt sensitiv også, da. Blir lett brent når jeg IKKE er gravid - og da tør jeg ikke helt ta sjansen nå.
Bigga, Matta og lille banan Skrevet 31. mai 2007 #25 Skrevet 31. mai 2007 Måtte bare.... Her er noe fra trygt-guiden på gullsmokken fra jordmor Siri.... Det er trygt å ta solarium når du er gravid. Det kan jo være deilig når det begynner å bli litt vinter i landet. Men alt med måte, det strides jo fortsatt om det på sikt kan gi hudkreft. Hilsen jordmor Siri von Krogh, GullSmokken Synes ikke man skal være hysterisk ang dette jeg, grunnen til at jeg ikke gjør det selv, er at det er ubehagelig for den tunge kroppen min å ligge der inne..... så sol i vei!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå