Gå til innhold

legemiddelet nexium...

Anbefalte innlegg

Skrevet

var i luken på legesenteret å ba om någe for halsbrann for ingenting hjelpe meg...legen skreiv ut nexium...leser at det er ikke mye kjennskap til dette ved bruk i graviditen...har ikke mye lyst å bruke den..er en tablett daglig om kvelden....begynner nå å lure på om legen kan ha glemt at jeg er gravid siden jeg ikke var inne til time...någen andre som har fått dette av legen for halsbrann???

Fortsetter under...

Skrevet

Her er det som står om Nexium og graviditet inne på felleskatalogen.no:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det finnes begrensede kliniske data for bruk av esomeprazol ved graviditet. Epidemiologiske data fra et større antall graviditeter eksponert for racematet omeprazol indikerer ingen malformasjoner eller føtotoksiske effekter. Dyrestudier indikerer ikke direkte eller indirekte skadelige effekter på embryo/føtal utvikling. Dyrestudier med den racemiske blandingen indikerer ikke direkte eller indirekte skadelige effekter ved graviditet, fødsel eller postnatal utvikling. Forsiktighet bør utvises ved forskrivning til gravide. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke utført studier på ammende kvinner. Preparatet bør derfor ikke brukes ved amming.

Dersom du er usikker, ring døgnåpent apotek og spør for sikkerhets skyld. Lykke til!

Skrevet

Legen min sa at Gaviscon er det eneste produktet som gravide får bruke mot halsbrann...

Godt mulig du kan bruke nexium, men jeg ville ringt og sjekket først.

Skrevet

Jeg har gått på Nexium i mange år, men ble operert for reflux like før jeg gravid. Jeg har derfor vært ut og inn hos eksperter på feltet, og jeg fikk streng beskjed om ikke å bli gravid så lenge jeg gikk på Nexium. Det er uansett et medikament som er betennelseshemmende og man kan derfor bli nokså avhengig av dem. Hvis din reflux skyldes svangerskapet høres det vanvittig drastisk ut å sette deg på Nexium. Det er ikke noe mål å hemme syredannelsen, problemet er lekkasje pga trykk samt løs lukkemuskel pga hormoner. Nei, bruk mye heller gaviskon, det virker også supert:)

Skrevet

Problemet med Gaviscon, er at det smaker DRITT :/

Forøvrig får man også kjøpt Zantac brusetabletter i ganske svak dosering reseptfritt på apoteket.

Det står jo som regel på de fleste legemidler at man ikke har erfaring med bruk til gravide/ammende, fordi man forsker jo ikke på slike sårbare individer. Det trenger ikke bety at de er farlige... Men kan jo heller ikke utelukkes.

Jeg bruker Zantac av og til for og få sove om natta uten å svi av spiserøret, det må jeg innrømme. Og målet mitt er nettopp å hemme syredannelsen...:)

Skrevet

Syrehemmende tabletter du får kjøpt reseptfritt på apoteket er noe heeeelt annet enn nexium. Tror jeg i grunnen ikke er så farlig. Ble imidlertid fortalt om en pasient som ble gravid og tatt av nexium Hun var så plaget av reflux at hun var innlagt med sonde i flere mnd. Når de heller gjør det enn å sette henne på nexium bør det vel i grunnen være noe i det.

Annonse

Skrevet

Jeg hadde vært veldig skeptisk til å bruke nexium. Ser en over her har referert til felleskatalogen, og den er vel heller vag på om det bør brukes under graviditet. Synes det er veldig rart at han har forskrevet det til deg, isteden for å be deg prøve gavison først. Ja gavison smaker dritt, men er man desperat så er man desperat.

Skrevet

Synes du Galviscon smaker stygt, kan du prøve Aflurax tyggetabletter (smaker peppermynte) eller Novaluzid tyggetabletter (smaker mint). Disse har samme effekt som Galviscon, men har annen smak. Begge fås kjøpt reseptfritt på apoteket.

Samtidig vil jeg advare mot å stille spørsmål om legemiddelbruk inne på forum som dette. Mange uriktige opplysninger florerer. Kontakt apoteket og snakk med en farmasøyt eller snakk med legen din :-)

Hilsen fra gravid farmasøyt.

Skrevet

ja fikk dette pga halsbrann i graviditeten,på lappen står det mot spiserørsykdom...følte liksom alt ble feil...har tygga masse gravicson problemet er bare at de ikke hjelper:(

Skrevet

men du som er farmasøyt,gravicson hjelper ikke det er det som er problemet...smaken kan jeg tåle...hadde god erfaring med titralac forje svangerskap,men nå sa de på apoteket at di ikke ville selge det til meg for det var ikke trygt...stemmer det?? brukte det sist å mor er brukt det med 5 unger...er det kommet noen nye stoffer i det siden de sier dette nå?? har ikke lyst å gå med denne enorme halsbrannen..går ut over nattesøvn å alt...men trodde ikke legen ville skrive ut det han gjor hell,lurer på om han har glemt jeg var gravid var kun i luken å ba om noe for halsbrann siden gravicson ikke hjalp....takk for svar:):)

Skrevet

Har brukt nexium i 5-6 år nå og dette er mitt andre svangerskap på nexium. Förste grav (for 5 år siden) fikk jeg beskjed om å pröve å slutte men dette gikk ikke. Jenta mi hadde ikke noe prob som fölge av dette. Denne grav snakket jeg igjen m legen ang dette og han fortalte at det nå var mer dokumentert rundt dette og at det ikke var påvist noe prob for barnet i magen. Jeg har kronisk spiserörs katarr og kan ikke "leve" uten dem. Hadde ikke intrykk av gjennom lege eller jm at de trodde at det kunne medföre noen skade og nå har jo disse medikamentene funnets på markedet en tid.

Skrevet

Jeg har blitt operert for den samme lidelsen av eksperter som ikke var enig med legen din, så var det ikke livsnødvendig ville jeg ha stått over. Ingen liten operasjon heller, så ikke noe å kimse av. Ser ut som det er uenighet, og da kan det umulig være godt nok dokumentert.

Skrevet

hmmm off vanskeligt...burde jo stole på legen som gir meg dette,men det er en liten magefølelse som sier noe annet...selv om det er ikke mye godt med all denne halsbrannen...dere er jo operert¨å det virker som dette er en sykdom på en måte...jeg er kun plaget i graviditetn...

Annonse

Skrevet

enn nyco..kan man ikke drikke det heller???

Skrevet

Når det gjelder bruk av legemidler under svangerskap mener jeg at det er stor forskjell mellom å ha en sykdom fra før av og det å ha svangerskapsrelaterte plager.

Det reseptbelagte legemiddelet Nexium er forholdsvis nytt på markedet, og dokumentasjonen ang graviditet er ikke like godt dokumentert sammenlignet med legemilder som har vært lengre på markedet. Ved bruk av slike praparater gjør legen alltid en nøye vurdering av nytte-risiko-forholdet før han skriver ut resept til gravide.

En tankevekker kan jo være når man sitter og leser i felleskatalogen på nett, der de fleste legemidler er kontraindisert til gravide:

Et eksempel:

- En gravid kvinne har epilepsi

- Legemildene hun tar mot denne sykdommen gir potensiell risiko for forsterskade

- men ved et epileptisk anfall vil det oppstå intrauterin hypoksi (for lite oksygen til forsteret)

- Dvs at risikoen ved å ikke bruke legemidlene er større enn risikoen ved å ta legemiddel

Slike vurderinger må vi la være opp til legen å avgjøre.

(Det samme gjelder for en rekke kroniske sykdommer)

Det samme gjelder annen reseptbelagt medisin. Disse vurderingene er veldig individuelle og burde ikke generaliseres her inne på BIM.

Når det gjelder Titralac, er dette er gammelt legemiddel som er trygt for gravide å bruke, men vi anbefaler hverken gravide eller andre å ta det lenger. Årsaken til det er at dette middelet behandler symptomer på halsbrann der og da, men gjør problemet større i lengden da det stimulerer til enda større magesyreproduksjon.

Nyere legemidler som Galviscon, Aflurax og Novaluzid har ikke denne effekten og vil ikke forverre problemet i lengden.

Dette ble veeldig langt, men håper at det han være oppklarende for noen.

Hilsen gravid farmasøyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...