Gå til innhold

Hvordan merker man om babyen har tette tårekanaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har ikke grått en eneste tåre i hele sitt liv og har alltid EKSTREMT mye puss i øynene, dagen lang og "kliss" der nede med våtkanten. Hun har likevel veldig fuktige øyne, og det kan renne en tåre i ny og ned fra øyenkroken (ikke der med nesen men andre siden)...

Kan det være tette tårekanaler? Eller hvordan merker man det?

Hun er et halvt år, så de skulle vel vært åpnet for lenge siden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tror jeg du skal komme deg til lege med henne og få åpnet de. De skulle vært åpne nå. Men prøv og masser litt rundt øyekroken og se om det fuktige forsvinner. Vanlig at det blir puss, men tror ikke det skal være sånn i 6 mndr. Kontakt lege du , så er du sikker..

Lykke til...

Skrevet

Det er nok tette tårekanaler. Lillegutt har også det. Han er 8 uker. Rengjør øyet hele tiden, slik at det ikke klistrer seg igjen.

Barnelegen sa at det kan ta opptil et år for noen, før det blir bedre. Vi ble anbefalt å holde det rent med vann, saltvann eller mm. Han ville ikke gi oss dråper. Hold øye med øyet, hvis det blir rødt og/eller hovent bør du kontakte lege. Da kan det være øyekatarr. Men hvis du er usikker allikevel er det greit å høre med legen for sikkerhet skyld.

Lykke til!

Skrevet

Marthemora har det også og hun er 10 uker.Har også fått beskjed at det ikke vil bl gjort noe for å åpne de før hun er 11/2-2 år. Og det pga at det skjer under narkose. Hun ser også tårevåt ut i øynene,og mye smuss.

Håper det ordner seg selv.

Skrevet

Min novemberbaby har også tette tårekanaler, har hatt det helt siden hun ble født. Renner en del fra øynene hennes og mye puss, spesielt etter hun har sovet. Så lenge de ikke er røde inne på selve øyet er det ikke noe farlig. Vask med øyebadevann/morsmelk og vent på bedre tider.

Skrevet

Gutten min hadde tett tårekanal på høyre øye. Han er 2,5 mndr og nå tror jeg jammen den har åpnet seg, for de siste par dagene har det ikke vært så mye puss. Har ikke gjort noe spesielt, annet enn å vaske vekk det verste med vanlig vann. Legen sa det ville rette seg av seg selv innen 9mndr. (Men det var en annentråd her inne om tette tårekanaler, der flere hadde opplevd at det tok opp til 2 år) Legen min sa forresten at det var veldig vanlig, ca 10% av alle nyfødte blir født med tette tårekanaler.

Skrevet

Min minste hadde også dette. Det er nok tette tårekanaler.

- Rens med kokt vann eller saltvannsdråper hver gang du steller barnet

- Bruk en finger innerst i øyekroken/mot neseryggen og gni i sirkler (dette skal hjelpe på å få åpnet kanalene - tips fra helsesøster)

Til oss tok det ca 8 uker fra han ble født til vi fikk åpnet på begge øynene.

Det er ikke noe farlig, men man kan ha det til man blir over ett år.

Lykke til :=)

Skrevet

Takk for svar!

Så når hun begynner å grine med tårer, da har de åpnet seg? Og da forsvinner pusset i øynene? Får håpe det skjer snart...

Skrevet

Hei

Min gutt fikk puss på det ene øyet når han var 2,5mnd, ingenting hjalp av salve el . dråpe og det smitta ikke over til andre øyet.Legen sa det var tett tårekanal og det kunne vare til han var ett år .Vi tok og vaska forsiktig med masse kokt, lunkent vann en stund og så kom det etterhvert masse ,masse puss ut og etter det så ble han bra.Da var han 7mnd.Virket som det måtte løsne inne i tårekanalen.Joda han hadde grått med tårer og det hele selv om den kanalen ble tett.Dette er visst ganske vanlig.Så lenge ungen ikke er rød inne på det hvite i øyet så er det ikke betennelse som er noe å bry seg om sa hs og lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...