Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Det er fortsatt ikke som før. Blir det kanskje aldri som før? Når jeg har stått og gått litt så buler skjedeveggen? ut i skjedeåpningen som en ball. Det er også tyngdefornemmelse. Synes det er ekkelt. Er det vanlig at man blir slik etter å ha gjennomgått en fødsel?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 Nå er det snart 10 mnd siden fødselen og føler at jeg sliter med det samme som deg. Prøver å gjøre knipeøvelser, men føler ikke at jeg får helt teket på de, så jeg vet ikke om det ville ha hjulpet med knipeøvelser heller . Håper inderlig at ting normaliserer seg og "holder seg på plass" etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 11 mnd siden fødsel her, og jeg har også tyngdefornemmelse i underlivet (i mellomkjøttet nesten) hvis jeg har stått eller gått en stund. Trøster meg med at det stadig blir bedre, og at jeg må gå i flere timer nå før det blir vondt. Hvis jeg er flink til å holde meg jevnlig i bevegelse er dette også bedre enn hvis jeg dropper turen noen dager. Da må jeg liksom begynne litt på nytt igjen...
Hoppetussa Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 Ingen personlig erfaring, men det kan kanskje være lurt å kontakte en fysioterapeut så hun kan hjelpe til med nyttige bekkenøvelser?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 4mnd siden fødsel og føler meg som før. Første gang tok det minst et år
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 Over ett år siden fødsel og er helt sånn som det var før. Ikke for å skremme her, men det kan ikke være framfall av livmoren da? Det er noe som kan skje etter fødsel. Ville tatt en tur til enten gynekolog eller fysio for å få ordnet opp i sakene. Det skjer neppe av seg selv etter et helt år vil jeg tro..
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 Jeg vet godt hva det er som buler inn i kjedeveggen, det er urinblæra di! Var hos overlege i gyn på riksen for å kontrollere sting etter reopr av fødselskade og tok opp det samme problemet som du beskriver her. Hun sa at dette er svært vanlig å oppleve etter at man har født barn. Kjedeveggen kan bli litt svak etter fødsel og det bruker opptil 1 år å trekke seg tilbake igjen. Det er bindevev og ikke muskler som blir slapt og forårsaker kollapsen i kjedeveggen. Altså vil det ikke hjelpe med knipeøvelser siden det kun hjelper på musklene.Bindevev bruker tid på å trekke seg sammen og man må ha tålmodighet, men ja det blir bra igjen. Nå er det 7 mnd siden min fødsel og det har hjulpet en hel del allerede. Og merker svært lite til det nå heldigvis. Det samme gjelder arrvev etter revning. Hvis du skulle være en av de ytterst få som ikke bindevevet trekker seg sammen til utgangspunktet igjen på, så kan det opereres. Men ja, det er vanlig det du opplever,men det er ikke så mange som snakker om det i offentligheten. Det syns jeg folk bør, så derfor signerer jeg med nick:-)
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 Glemte å si at siden det allerede har gått 1 år siden fødselen din så vil det nok hjelpe ganske snart:-)
Mikaia Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 Hei. Jeg bor i Frankrike for tiden og foedte her for 3.5 maaned siden. Jeg har naa begynt med gjennopptrening av underlivet hos fysioterapeut. De tar det skikkelig serioest her siden jeg har 10 gratis konsultasjoner hos fysio. For det foerste fikk jeg vite at jeg ikke maatte begynne med mageoevelser FOER jeg hadde trent opp bekkenbunsmuskulaturen fordi magemusklene staar skraatt ned paa den muskelen (perineum kaller de det her). Saa hvis man trener opp magemuskelen foer perineum har blitt sterkere saa forskyver man livmoren, urinblaeren, anus etc (ned) fremover hvilket er svaert uheldig. En annen ting er at man skal IKKE proeve aa stoppe straalen mens man er paa do. De knipeoevelsene er helt feil og kan foraarsake urinveisbetennelse. Slik fikk jeg vite at man skulle gjoere oevelsene: 1) Liggende: Man kan kjenne like innenfor skjedeinngangen at der er noen muskler man kan stramme (fysioen kjente hos meg saa jeg er ikke sikker paa om man kan kjenne de musklene skikkelig selv naar man ligger). Det man gjoer er at man ligger paa rygg med hendene loest paa magen. Saa strammer man godt til i skjedeinngangen og holder i 5 sekunder. Saa slapper man av i 5 sek. Dette gjoer man 10 ganger. Man skal IKKE stramme magemuskelen mens man gjoer dette saa det er viktig at man kjenner etter med hendene at man ikke strammer magen. 2) Sittende: Man gjoer de samme knipeoevelsene som man gjorde liggende igjen UTEN aa stramme magen. 5 sek. hold, 5 sek. slappe av, 10 ganger. 3) Man gjoer de samme knipeoevelsene staaende ogsaa uten aa stramme magen (litt vanskeligere aa ikke knyte magemuskelen). Disse oevelsene skal man gjoere HVER dag (gjerne resten av livet sier fysioen). Her i Frankrike er det faktisk vanlig at man kjoeper en sonde (likner en liten dildo) som man foerer inn i vagina (mens man er hos fysioterapeuten). Saa setter fysioen elektrisitet paa som foerer til at skjedemuskelen trekker seg sammen. I tillegg maa man knipe alt man har slik at sonden kan maale hvor sterk muskelen er og hvor mye fremgang man har fraa gang til gang. Litt rart aa gjoere dette hos en fysio, men man har jo ikke mange hemninger igjen etter en foedsel uansett Haaper dette kan hjelpe litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå