vekt85 Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Har ei tulle på 4månder som ofte sovner ved puppen. I det siste har hun våknet når jeg legger henne i sengen, å bli fryktelig sint å skrik helt til jeg tar henne opp(som jeg gjør etter10-15min) men blir like sint igjen idet jeg legger henne ned. å etter en god time får hun pupp og sovner. noen ganger får jeg da lurt henne i seng, noen ganger blir det mer skriking til hun får pupp igjen og sovner.. Igår brukte hun 2timer. Hvordan lære henne å sovne selv? Hun er for lita til skrikekur.... Hun tar ikke smokk.
vekt85 Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #2 Skrevet 31. mai 2007 Dytte litt Da var det legging igjen, hun ligg i sengen å er sint, har sotte der ei god stund, går nå litt fra og til da jeg kjenner jeg blir frustrert når hun blir så sint, kan hun ikke bare sove.... Synes kveldene er blitt så tunge, særlig nå som pappan jobbe overtid.
Faylinn Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 Sønnen min er snart to måneder, og i kveld var første gangen jeg la han ned med vid åpne øyne og så sovnet han! :-) Men han tar smokk da... Frem til nå har vi ikke alltid brukt smokk, men oftest rett og slett gått med han og vugget han i søvn, eller hatt han i fanget og bysset. Når han har sovnet, har vi lirket han opp i senga. Dette har gjerne vært opptil en time etter mating, som de siste ukene har vært flaske da han sluttet å amme. Vi har også hatt noen bilturer hvor han sovner så hardt at vi kan skifte på han uten at han våkner. Lykke til! Jeg vet det er tøft å gå runde på runde, men til slutt må hun jo sovne i armene dine med byssing? Har du kanskje en vippestol som du kan bysse henne i hvis det trekker ut og du blir sliten?
Faylinn Skrevet 31. mai 2007 #4 Skrevet 31. mai 2007 Glemte en ting: Ha et teppe rundt henne som du legger henne ned i slik at hun ikke møter den kalde madrassen. Dette er jo ikke tips for å få henne til å sovne av seg selv, men for å slippe å dra frem puppen..
noegodtivente Skrevet 31. mai 2007 #5 Skrevet 31. mai 2007 jenta mi tar smukk, men hun trenger også en slik sutteklut og kose med. du kan jo prøve og legge ned en suteklut. De er gode og myke og varme(litt som mamma brystet) Jenta mi koser og holder på til hun sovner av seg selv ;-)
Guttemamma til tusen :) Skrevet 31. mai 2007 #6 Skrevet 31. mai 2007 Jeg kopierer det jeg nettopp skrev i et anna innlegg:o) dette skrev jeg på "aprilklubben" da min gutt var rundt 6mnd: jeg måtte til slutt bare sette foten ned, og klare å forandre det! Det er veldig slitsomt, og jeg vet du føler du ikke har krefter til det..men det er veldig verdt det! Jeg bestemte meg på forhånd hvordan jeg ville ha det.. jeg ville at han skulle legges klokka 20.00, og stå opp 08.00, uten nattmåltid! Dette hørtes jo ut som en fjern drøm..men målet var faktisk nådd etter TRE dager!!! Min gutt blir sutrete etter å ha vært våken 2 timer i strekk på dagen..da begynner han å bli rastløs og suttrete (du må se selv hvor lang tid jenta de holder ut) så jeg gir han ei flaske når han har vært våken i en ttime og 45 min, så legger jeg han lys våken i senga. Da får ligger han der og må finne søvnen sin selv. I begynnelsen var det ikke lett, og jeg måtte inn mange ganger å gi sutt å legge han tilbake i yndlings stillinga hans, men etter et par dager var det i boks (en STOOR seier for meg!!!) Så var det og overføre det samme til kvelden. Han våkner som regel etter den siste luren rundt 1800, han får kveldsmaten sin i 1900..han bruker lang tid på den og er ferdig ca 19.30 (spiser to skiver) så er jeg bevisst på å gjøre akkurat den samme rutina hver kveld( vi har nemmelig hatt problemet med at han våkner igjen etter å ha sovet en time..skjønner ikke at det er natt!) Da setter vi og i en stol der vi skifter bleie, tar på pysj.. han får flaska si, og mens han drikker den så leser jeg ei bok.. gjerne 2-3 ganger til han har roa seg helt. så legger jeg han i senga et kvarter før jeg vet han blir trøtt, så ligger han og finner søvnen selv. I begynnelsen måtte jeg gjerne opp å gi han flaska ei gang til så han fikk roa seg helt! På natta så hadde vi skikkelig avvenning.. sendte mannen ned på gjesterommet, for jeg orka ikke å bekymre meg over å holde han våken når han skulle på jobb dagen etter. Han begynte somregel å gråte i 3 tia..da ga jeg vann (samme temperatur som melka pleier å ha) og hvis han ikke roa seg så tok jeg han inn i mi seng! Da sov han merkelig nok hele natta! Etter tre netter så var alt bra! Han kan gjerne våkne et par ganger å få sutten enda..men det er ingenting i forhold til før! jeg har også begynt å legge han oppe på rommet sitt på dagene, så han skal få sove i stillhet og våkne når han er uthvilt, for noe som jeg har erfart stemmer er at søvn avler søvn.. jo mer jeg får han til å sove på dagen, jo bedre sover han på natta!! Dagen vår er slik nå: står opp 08.00 legges 09.45- 11.00 (ca) legges 12.45- 14.00 (ca) legges 15.45- 1800 (ca) legges 19.45 for natta! som du ser så har han blitt et skikkelig sovedyr..men har aldri hatt en så fornøyd og blid gutt i hus... og jeg har også blitt ei ny og mere tålmodig mamma ) anbefaler deg å prøve dette... ønsker deg lykke til, og kom gjerne med tilbakemelling! mange klemmer fra:
vekt85 Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. juni 2007 Har jo nå lurt henne i seng i 4mnd, men dette blir bare vanskeligere og vanskeligere nå, virker som hun vet jeg kommer til å lure henne fra meg og ned i sengen:) Hun har koseklut sammens med seg, men viser ikke mye interesse å kose med den ennå(tenkt den skal være i sengen, kanskje hun oppdager at den kan koses med etterhvert. *Lykkelig&Lykkeliten*, ble det ikke mye skriking? Hvordan gjorde du det om dagen? Lot du han skrike alene? Er det bedre at hun sover i sengen enn vognen? Nå er hun bare akkurat blitt 4mnd, så hun skal få mat om natten i 2mnd til iallefall. Vi har å faste rutiner om kvelden, leser en fast bok og synger de første sangene og ser i sangboken, prater om bildene. Steller og ammer inne på rommet hennes men vi synger en fast nattasang( Den fyrste sang eg høyre fekk) og ammer. Prøver å legge henne før hun blir trøtt, ikke bestandig like lett.. skal prøve å legge henne litt tidligere i dag da:)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 Et lite tips som fungerer hos oss; pakk dynen hun sover i rundt henne når du holder henne/ ammer/ går rundt med henne før legging. Når hun sovner, legg henne så forsiktig du kan ned i senga med dyna på. Da blir ikke overgangen så stor til den "store kalde" senga. Det enkle er ofte det beste. Skader ikke prøve i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå