Gå til innhold

Forslag til aktiviteter??

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 10 år med diagnosen ADD og adferdsvansker. Jeg lurer litt på hva slags idretter/fritidsaktiviteter som er bra for ham. Han er utrolig sterk og trenger å bruke kroppen skikkelig. Problemet er jo at han stadig havner i krangel/konflikter og gjerne med utagering. Lagspill er derfor problematisk. Kampidretter er vel også dumt å velge?? Ønsker noen forslag til hva vi skal finne på.

Setter pris på noen forslag.

Tusen takk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9462886-forslag-til-aktiviteter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei. Vi har litt av samme problemet her, problemer med lag idrett og vanskelig med samhandling med andre. har tenkt at individuelle aktiviteter må være bra- fjell klatring, roing, cross sykkel/moped, skateboard.. men det er jo regler å forholde seg til der og. Guttn min mister fort interessen for ting, han kan være veldig fokusert og aktiv en liten stund, så trenger han pause. har lurt på om det innes noen spesielt tilrettelagte tilbud, men har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket det. fysisk aktivitet er i allefall bra! Min Turbo er ti og blir 11 etter sommern:)

Tanken på fjellklatring har streifet meg også:) Han har prøvd seg på svømming, det gikk egentlig ganske bra men han trenger noe mer utfordrende. Gutten min blir "ekstremt" opptatt av ting i lang tid...måneder....så bytter han interesse. Problemet er at han blir fort sint, og voldelig sånn at jeg må være med å "passe" på. Litt slitsomt når jeg har baby i hus. Synes derfor at idretter hvor han ikke må forholde seg så mye til andre er greit. Kunne godt tenke meg et organisert tilbud tilrettelagt for ADHD barn. Synes det er veldig vanskelig å finne informasjon om hva som er bra for denne gruppen.

Tran og friluftsliv er vel det eneste jeg har funnet:)

Her har vi prøvd, hånball, fotball, turn, trommer, kampsport. Han kan ikke være med i lagspill, han kan ikke følge opp div over tid.... ja, jeg har rett og slett ingen forslag ;) Det vi havner opp med er turer i skogen med hele familien. Trampoline har vært VELDIG vellykket!!! Men det krever strenge regler og å følge med :)

Hans tidligere psykiater mente at kampsport, spes boksing, ville være VELDIG bra. Jeg har mine tvil der, ikke sikker på om boksing er noe spes. bra for en med ADHD ???? Mulig andre har erfaring ift kampsport

Vi har prøvd svømming og turn. Går bra i perioder. De har vært med i en villmarksklubb guttene mine. Det gikk også ganske bra. Vi har som mam&minsten hatt stor suksess med familieturer både alene og sammen med Turboklubben (DNT) BUP anbefalte oss å kjøpe "boksepute" til å ha hjemme.....har ikke bestemt oss for om vi vil det enda:) Vi har fått oss hund, noe som er veldig positivt for sønnen min.

Fiskeutstyr og en kano kommer etterhvert. Synes vel at sosial trening sammen med andre er viktig, men vet ikke helt hvordan jeg skal "skaffe" ham den.

Har lagt merke til at all form for spill på data/playstation osv ikke er så bra.....han blir mye mer aggressiv av det.

Vil gjerne ha noen tilbakemeldinger hvis noen har prøvd kampsport.

• 4 uker senere...

Annonse

Heisann!

Jeg har selv ADHD. Jeg er 24 år fra Elverum. Når jeg var liten prøvde min mor alt som fantes av aktiviteter . Jeg gikk fort lei og ble fort stresset. Ville ikke gå for det ble veldig gjentagende og kjedelig. Har du hørt om Snoozelen senteret? De har senter rundt omkrin i landet og er underlagt kommunene. Det er et senter hvor man kan gjøre masse forskjellige aktiviteter. Det er et sansesenter. Veldig mange bruker det av alle slags mulige grunner. Det er forskjellige rom med forskjellige farger musikk og stimulerer hjernen på en bra måte spesiellt for de med ADHD. Det er også baseng der.Steiner skolen bruker dette noen steder som alternativ til gym. Jeg har vært så heldig å få være elev av De som har utviklet snoozelen og lært masse nyttig. Hilsen Sarah

Friidrett og orientering vet jeg har funka bra for flere med ADHD/ADD... Et annet fritidstilbud som den eleven (gutt 11 år) jeg har nå interesserer seg veldig for, er speideren. Han deltar hver uke og er med på diverse turer osv. Tilbudene der er varierte og de lærer stadig nye ting. Denne eleven har en støttekontakt, og de har fått det til slik at støttekontakten (en gutt på 19 år) følger han når det er turer i regi av speidergruppa!

Var noe forskning som viste at aktiviteter som langrenn, løping og sykling fungerte bedre for adhdere enn lagsporter som har en tendens til å gjøre ungene stresset. Nå er jeg heldig og har en adhder som faktisk fungerer på fotballbanen (med conserta).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...