Gå til innhold

Hva er deres meninger om 3-deling av permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er fint hvis far får mer tid hjemme, MEN

blir synes det er feil å korte ned tiden til mamma. Utvid heller permisjonen. Ammer fortsatt og guttungen er snart 10 mnd. Dessuten, jeg skvetter fortsatt til for den minste lyd om natten mens far sover som en stein. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg si: Vi har en UTROLIG bra permisjonsordning i Norge. Er glad for at jeg bor her :-)

Har de samme erfaringene som deg med amming og nattevåk. Jeg skal begynne i jobb når tulla er ca 11 mnd, og tror det er greit å trappe ned på ammingen da. Hun sover hele natta nå (endelig!), så jeg tror det skal gå bra også. Pappaen skal være hjemme i over 2 mnd (inkl. litt ferie).

Jeg mener at fedrene bør få større del av permisjonen, men ikke så mye at det går ut over ammingen. Slik reglene er nå, har de vært gode for oss, men jeg tror det er en del fedre som "sliter" med at mor ikke lar dem få mer enn 6 uker.

Skrevet

Jeg synes også at vi har en fantastisk mulighet med den ordningen som vi har i dette landet!

Men jeg synes at med denne 3-delingen, så blir foreldrenes valgmuligheter innskrenket. Jeg er for en konto der en selv bestemmer hvem som skal ta permisjon, når og hvor lenge av gangen. Det hadde vært optimalt! Og lettere for hver og en familie til å få hverdag, økonomi, amming osv til å fungere.

Så: jeg er ikke overbevist, nei....

Skrevet

Jeg synes det er totalt meningsløst. Hver familie må kunne ha valgfirhet innenfor de gitte rammene. Ikke alle familier ønsker en slik deling. Nå er jeg så lei av den regjeringen som skal bestemme så mye over enkelt menneske. Jeg ammer fortsatt min datter på snart 8 mnd inntil 4 ganger på natten, og så vil de at jeg skal jobbe fullt ved siden av? Nei takk. Neste stortingsvalg skal jeg gå partiene etter sømmene for å finne et som legger ting til rette for småbarnsfamilier med valgfrihet.

Skrevet

Hei!

Skjønner at jeg ikke er helt med på det som skjer ang. permisjon. Noen som gidder forklare hva dette går ut på? Hadde vært fint:o)

Skrevet

Jeg ønsker 3 delingen velkommen. Som som det er i dag så er det ikke reel valgmuligheter. Mange menn i "klassiske" manne yrker sliter med å få forståelse fra arbeidsgiver at de skal være hjemme med barne. Og mange menn tjener mer enn kvinner så derfor velger mange at kvinnen er hjemme. Men statistikk viser jo at det er kvinner i permisjon som mister mulighet til å gå opp i lønn, feks lokale lønnsforhandlinger, muligheter til kurs og videreutdanning. Tror en lovpålagt deling kan være et middel til bedre likestilling:-)

Skrevet

Det er jo valgmulighet idag hvis fedre vil være hjemme lenger, Jeg kjenner flere fedre som har hatt forlenget permisjon. Om noen menn får liten forståelse for det, er det vel ikke riktig å gjøre om på hele regelverket?

Skrevet

Enig! Utvid heller permisjonen! Om denne ordningen hadde vært igangsatt nå, skulle jeg vært i full jobb nå, og DET hadde vært helt uaktuelt. Da hadde jeg sannsynligvis blitt sykemeldt i stedet.

Jeg lurer litt på om disse politikerne våre har gått seg helt vill i likestillingsskogen og ikke tenker på at det faktisk ER forskjell på oss, om vi liker det eller ikke. Det er faktisk mamma'n som går i ni måneder og ruger på babyen, for noen av oss er det ni måneder med stor påkjenning, fysisk og psykisk, og det er faktisk mamma'n som har puppen. Ikke alle har mulighet til amming/pumping i arbeidstida. Jeg er slettes ikke i mot at pappa får mer tid med babyen, men la nå ikke det gå utover den rettigheten tidligere generasjon har kjempet hardt for å få. Jeg synes rett og slett det er ganske urettferdig at når det endelig begynner å bli virkelig gøy og koselig å være mamma, (ikke misforstå, det er alltid koselig med baby, men det er noe med de første månedene som er litt kaotiske.. hehe), så skal vi tvinges ut i arbeid igjen.

Dagens permisjonsordning funker fint, den, det er ingenting i veien for at mor og far kan dele permisjonen mellom seg i dag heller. Kanskje disse hyperaktive politikerne heller burde se på hvordan de kan forbedre denne ordningen, slik at det f.eks. blir økonomisk likegyldig hvem som tar ut permisjon eller ikke. Da hadde kanskje alle de fedrene som virkelig ønsker å være hjemme, kunne vært det, uten at familien taper på det. Det er mitt inntrykk at det ikke er viljen det skorter på hos dagens nybakte pappaer, men heller muligheten, og sånn burde det ikke være.

Så, utvid gjerne pappapermisjonen, men la for all del oss ammende, nattevåkende og "litt-i-tåka"-mammaer få ha tid med det lille grynet vi har båret på i ni måneder og gjør det økonomisk mulig å dele resten av permisjonen OM MAN ØNSKER DET.

Skrevet

Utvidelse av pappapermisjon i tilegg ville vært noe annet, men jeg er veldig for valgfrihet uansett.

I tillegg er det ikke full barnehagedekning og de vil kutte ned på kontantstøtten. Argh!

Skrevet

Er vel ganske typisk at et sånt forslag kommer fra en person som ikke har barn selv. Sier vel kanskje sitt...

Skrevet

Har hun ikke det?. Nei, vi får håpe at dette forslaget blir liggende i en eller annen skuff.

Skrevet

Så faktisk i en artikkel at hun har 2 barn, men er jo ikke sikkert det stemmer.

Skrevet

Dette ville helt klart gått utover våre rutiner her i huset. Først og fremst vil ikke denne ordningen fremme ammeanbefalingene fra WHO om å amme barnet hele det første leveåret. Jeg har en 9 mnd gammel baby nå, og jeg ammer klokka 04.30-05, kl.10-11, kl.14-15 og kl.19. Hvordan skulle jeg klare det ved å være i jobb?! Det ville ikke vært fysisk mulig for meg å opprettholde amming så lenge med den jobben jeg har som sykpleier i turnu. I tillegg ville det gå på helsa løs å få så lite søvn og ro. Sykepleieryrket er et typisk kvinneyrke, og det vil bli tøffere og tøffere å kombinere dette yrket med barn/familie slik som ting utvikler seg i samfunnet. Karitas forslag er ikke med på å gjøre dette noe bedre! Jeg ønsker gjerne at pappaen skal få sterkere rettigheter, men hva med å begynne å gjøre den ordningen som er bedre?! Bl.a. så får ikke pappaen her i huset permisjon fordi jeg var heltidsstudent på siste året og hadde mindre enn 50 % jobb. Kunne det ikke vært bedre å gi de som faller utenfor der bedre rettigheter?! Hva er logikken i den regelen? Jeg mener barnet har best av å ha faste rutiner, spesielt det første året. Og så er det slik at kvinnen har fått utdelt bryster som gir melk fra naturens side. Ergo mamma bør få beholde sine permisjonsordninger slik de er i dag, og pappa kunne godt ha fått 2 uker på toppen av den ordningen som er i dag uten at det berørte mor.

Skrevet

Hæ, har hun? Ja, da er det vel mer jeg ikke har fått med meg da!?

Ja, ja...:)

Skrevet

ønsker også ordningen velkommen.

mannen min jobber i privat bedrift,og der er de ikke særlig forståelselsfulle hvis far tar lenger pappaperm.Jeg koser meg virkelig hjemme,og ønsket å ta hele permisjonen.Men ser at jeg får en helt annen kontakt med barna.Med 3 små i huset er det full rulle.Når han kommer hjem fra jobb er det ikke mye ro å få.Han tar sin del av unger og husarbeid når han er hjemme,men er utslitt hver kveld,mens jeg har fått små avbrekk iløpet av dagen.Hvis vi får flere barn,ønsker han å være mer hjemme,og det fortjener han.På min jobb har vi 2 timer ammefri med lønn hver dag,så ser det ikke som umulig å begynne å jobbe når minstemann er 8mnd for hennes del.For egen del vil jeg selvsagt være hjemme mye lenger.

Skrevet

må også få med at flere av mine venner har partnere med samme yrket,og har likevel valgt tradisjonelt.Mennene får lønnsrykk,og kvinnene tjener mindre.Når de har fått flere barn,blir det naturlig at hun jobber redusert,ettersom han tjener mer.

Skrevet

Med en slik ordning blir det også mindre sjanse for at vi jenter i "fødealder" blir forbigått ved ansettelser osv, da det vil være like sannsynlig å "miste" en mann til fødselspermisjon.

Og det er jo bare positivt:)

Skrevet

Har hatt vikariat i 7 år og fått fast jobb først nå når jeg er i permisjon så er ikke alle plasser man blir forbigått.

Skrevet

Vi har delt permisjonen i 2 slik at jeg var hjemme de 6 første mnd, og nå er pappan hjemme de 6 siste mnd. De storkoser seg hjemme. jeg jobber som lærer og får inntil 2 timer ammefri hver dag. Starter senere om morgenen og går hjem tidligere på ettermiddagen. Jenta vår får mme en gang midt på dagen. Men har jo lang fri på sommeren. Heldig på den måten.

Skrevet

Det blir nok lettere for en del menn å få delta i permisjonen når det blir obligatorisk.Tror mange menn kvier seg for å spørre på jobben.

Ellers r det dette med ammingen da...jeg vil gjerne amme aå lenge som mulig, gjerne ett år.D blir vanskelig med deling av permisjonen.

Skrevet

jeg er helt imot. Både pga amming som nevnt over her, men også fordi mange trenger tid både fysisk og psykisk etter fødselen, og når man da føler at man begynner å komme litt ovenpå skal man tilbake til jobb. Hadde ikke orket å amme så lenge da, det tar jo også på for mange. Slet veldig med ammingen i starten, og hvis jeg da hadde visst at etter fire mnd el noe var det tilbake til jobb hadde jeg gått over til mme. Er heller ikke alle som har en slik jobb at de kan ta ammefri daglig.

En annen grunn er at selv om forslaget på mange måter er godt er det laget for en "skrivebordsfamilie". Mor og far som ikke tjener mer enn 6G, ansatt i stat eller kommune, bor sammen i fred og fordragelighet med bare felles barn i en bolig kjøpt i 1994. Det er faktisk ikke så enkelt i mange tilfeller, hva med de som ikke lever sammen, mange sliter nok med å få samarbeidet til å gå opp som det er, pengene til å strekke til etc.

Når det gjelder at det som følge at forslaget blir "likegyldig" om man ansetter menn eller kvinner (like sannsynlig at de tar fødselspermisjon), det er fortsatt kvinnen som skal gjennom graviditet da, med de plager mange har, kan fort bli sykemeldt hele svangerskapet spesielt hvis man har et litt utsatt yrke. Skal vel litt mer til enn det.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Dårlig med denne 3-delingen, synes jeg...blir jo mindre frihet for familiene å bestemme selv. Heidi Ertzeid (hun som har skrevet den Aftenposten-artikkelen som det var link til her) har jo dumma seg ut i overskrifta: "Bekkemellem sier jatil kutt i mammaperm". Faktisk så får både mødre og fedre MER "tvungen" permisjon hvis denne 3-delingen blir innført,- det eneste er at de kutter i antall uker der foreldrene selv kan bestemme hvem som er hjemme. Altså kutter de i valgfriheten.

Og det blir helt feil å gå etter islandsk modell...arbeidsmoralen der er helt anderledes enn den her i Norge, så en har ikke det samme utgangspunktet å gå etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...