Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

sovetider på dagen (til barna, altså ;-)). Hvordan fikk dere til det. Her er det vilt kaos. Vi må legge henne når hun virker trøtt for er hun ikke trøtt blir hun bare stående i senga og rope. Og hun kan virke trøtt når det måtte være, og så er det ikke sikkert hun sovner for det. Sånn som nå f eks. Det er ganske slitsomt, egentlig. Sikkert for henne også. Hun sover forresten hele natten, og er 13 mnder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det begynte jo tidlig det da, at hun ble lagt etter at hun hadde spist på dagen f.eks, mens hun var baby. Leke - mat - sove. Først var det tre dupper på dagen, så to...etterhvert som hun ville være mer våken på dagtid, i lengre strekk. Da hun var en 13-14 mnd sov hun bare én dupp, etter lunsj.

Vi har ikke brukt senga inne til dagsoving vi da, kun vogna, så vi har lagt henne i vogna etter formiddagsmaten, og trillet litt, og så sovner hun.

Blir hun ikke trøtt til faste tider, etter mat og slikt?

Skrevet

Hun kan virke trøtt, men etter noen få minutter i sengen (som vi bruker til dagsoving også og som aldri har vært noe problem tidligere) så står hun opp og snakker, synger og til slutt roper. Og da virker hun ikke trøtt lenger i det hele tatt. Det skal sies at det går litt i bølger, noen dager sovner hun nesten med en gang vi legger henne ned, og kan sove i en til to timer. Men noen dager flyr vi frem og tilbake og det blir aldri noen orden på det. Skjønner at vi kanskje skulle organisert dette bedre tidligere, men det har liksom aldri vært nødvendig for hun har sovnet når hun virket trøtt. Blir ikke trøtt til faste tider, nei.Men hvis jeg er ute og går med henne pleier hun jo å sovne da.

Skrevet

Hei. Har heller ikke rutiner på når han sover. Han sover når han er trøtt. Noen dager trenger han 1 lur mens andre dager trenger han 2 lurer.

Men han legges for natten kl. 19, da, det har vi rutine på.

Men ang. lurene sine har han ikke rutine på. Det blir som regel til nogen lunde samme tid. Blir vel mer rutine på det når han begynner i barnehagen, der er det kun 1 lur og den er fra kl. 12.30.

Skrevet

Litt greit å vite at vi ikke er de eneste. :-)

Nå står hun og roper i senga igjen. Men denne gangen tror jeg hun snakker mest til seg selv, så jeg lar henne være en liten stund til. Så kanskje hun sovner etterhvert. Vi har også helt fast kveldsleggingstid, dvs har fast når hun får kveldsmat og det er halv 7. Og så legges hun rett etter det. Og det er aldri noe problem. Vi har egentlig også tenkt å vente til hun begynner i barnehage, men noen dager er bare litt mer slitsomme enn andre, for når hun ikke sover blir hun helt sinnsykt grinete. Og hun har så sterkt stemme at det kan bli litt mye for en stakkars mor. :-)

Skrevet

Altså, vi har ikke faste rutiner på sovinga vi heller, i den forstand at hun sover om dagen til faste tider. Men hun sover alltid etter lunsj, det er liksom det faste ;) Når lunsjen er varierer jo litt, ift. når vi sto opp og spiste frokost, hva vi gjør, sånne ting.

Skrevet

Snuppa på 12 mnd sover sin faste middagsdupp 12-14 (sånn ca, vil jo bli litt tidligere hvis vi sto opp tidligere enn vanlig, eller omvendt). Tror det begynte når hun var 5-6 mnd, med at jeg ammet henne, la henne i vogna og gikk ut på trilletur slik at hun sovnet. Prøvde å gjøre dette til samme tid hver dag, da hun begynte å bli trøtt. Etterhvert var det bare en vane.

Fordelen med vogn er jo at hvis hun våkner til litt etter 45 min eller 1 time, som hun noen ganger gjør, kan jeg bare rugge henne i søvn igjen slik at duppen blir lenger.

Du kan kanskje forsøke med trilletur da?

Vil legge til at jeg går ca 20 minutt, og etter det får vogna stå utenfor huset eller i gangen vår slik at jeg får tid til å sysle med andre ting...har ikke lyst til å spasere hele duppen hennes! ;-)

Skrevet

Jenta mi som er 14 mnd. nå har alltid hatt faste sovetider og det funker kjempefint. Er hun våken ca. 5 timer så er hun trøtt og vil sove ca. 2-3 timer. Kan ikke du se et slikt mønster hos din lille? Vær oppmerksom på små tegn av at hun blir trøtt (gjesping, knir seg i øynene, blir utålmodig og grinete..) Ignorer man disse tegnene så er det fort gjort at man har mistet det riktige øyeblikket for å legge barnet og da tar det gjerne 20-45 min. for å få barnet i "sovemodus" igjen.

Skrevet

Vi har hatt faste rutiner hele tiden, både med mat og søvn, når han var under ett år var det fast to dupper, en på formiddagen og en på ettermiddagen etter lunsj og middag. Nå som han er 19 måneder sover han etter lunsj ved 12 tiden, sover nesten tre timer når vi er hjemme, sover i vogna nå, sov i senga tidligere, da blir det en del romsteringer rundt i senga før han skal sove. Men i vogna tar det rundt 5 min, er han urolig i vogna triller jeg bare litt frem og tilbake så han for roen over seg, og sovner... zzzzzz.... så enkelt så, prøv vogna du ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...