Gå til innhold

Ikke selvbestemt keisersnitt i Norge!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette innlegget fordi jeg ønsker at flest mulig av oss gravide skal vite om dette. Jeg har lest om tilfeller her inne der den gravide har vært sikker på at hun kunne be om keisersnitt, men så ble det bestemt at hun måtte føde på vanlig måte (vaginalt). Det må være fælt dersom man er innstilt på keisersnitt, og så plutselig må omstille seg rett før terminen!

Følgende er tatt fra denne linken: http://www.jordmorforeningen.no/tidsskriftet/artikler_tema05_8_3.htm

Hvem bestemmer om en frisk kvinne med et ukomplisert svangerskap skal få planlagt keisersnitt om hun ønsker det?

– Pasientrettighetsloven løser ikke dette spørsmålet, men gir kvinnen utvilsomt en rett til å medvirke til valg av forsvarlig forløsningsmetode. Dette framgår av lovens § 3-1. Det er også slik at kvinnen har krav på informasjon om de hva en fødsel innebærer, og om risikoer og eventuelle komplikasjoner knyttet til svangerskap og fødsel. Dette framgår av lovens § 3-2. Men det går ikke fram av loven at kvinnen har bestemmelsesretten i valget av forløsningsmetode. Om svaret på dette spørsmålet har en lovmessig forankring, ligger dette i helsepersonelloven § 4 som sier at helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med krav til ”faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp”. Dette innebærer at dersom det for eksempel foreligger faglige retningslinjer om at normal fødsel skal være førstevalg ved et ukomplisert svangerskap, skal det gode grunner til, faglig sett, for å velge en annen forløsningsmåte, in casu keisersnitt. Kvinnens synspunkter er et reelt moment som må inntas i den vurderingen som gjøres. Det er ingen lovbestemt ”rett til valg av forløsningsmåte”, sier Syse.

Interesserte kan også lese:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=824249

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med jordmor/lege vet hva som er best for den enkelte, jeg. De sier jo at det beste for alle parter er en normal fødsel.

Skrevet

Jeg vil tro som hun ovenfor her at legen og jordmor vurderer hva som er best for mor og barn,keisersnitt eller vanlig fødsel. Jeg har hørt at det er mindre fare og komplikasjoner med en vaginal fødsel enn keisersnitt, dette gjaldt visst tiden etterpå.Vet ikke om dette stemmer men uansett så tror jeg at legen og jordmor tar det beste valget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...