Gå til innhold

Min flotte alenemorfødsel!:)

Keiko&Sivert Nikolai<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dettan e da mi fødselshistorie, og den e lang og skrevet på dialekt, må bare advare om d;)

Va på *vanlig* kontroll hos jordmora den 22 mai, da sjekka ho åpninga, eg hadde hatt nån sinnsykt vonde kynnera den dagen.

Eg va bynnt å bli moden, men ho sa at d kunne være alt fra nån daga tell full overtid igjen tell fødsel, så eg skulle ikkje få forhåpningan mine opp. Men ho sa også at ho trudde ikkje at d blei full overtid på meg;)

Våkna opp på mårran den 23.05.2007, me nåkka som eg trudde va sterke kynnera, ut på formiddagen ble de bare verre og verre, og eg tenkte me meg sjøl at dettan måtte være en slags form for rie.

Men ville liksom heller ikkje være ei sånn *sytkjerring* å ringe inn for ingenting.

Dro inn for å sjekke modninga åg eg va heilt modning, men ho kunne ikkje finne nåkka åpning, og ho sa at d bare va veldi vonde kynnera eg hadde..så eg dro skuffa der i fra...

Men ut på kvelden så tenkte eg at eg skulle ta tiden på disse *kynneran*

Og dem va mellom 8-5min regelmessig, så eg venta et par tima, men til slutt så hadde eg så vondt at eg dro ned dit igjen.

Hadde da hatt vondt en heil dag, og blei ganske oppgitt av tanken på at dettan bare va *kynnera*, bynnte da å grue meg ekstra mye tell kordan riene kom til å være.

D vi kom inn på føden så sa ho samme jordmora at dettan va ikkje rie men bare kynnera, og at d ikkje va nåkka forandring når d gjaldt åpning.

Men da klarte eg å krangle meg tell sånn rie-registrering.

Og da så ho at d va rie aktivitet.

Dette gjorde meg forsåvidt enda mer stressa, siden sykehuset som eg skulle føde på (pga av litt ubegrunnet angst for dødfødsel) ligg ca 2tima unna.

Jordmora på den lokale føden meite at vi ikkje trengte å dra til sykehuset enda, men eg sa at d kom vi tell å gjøre, så ho kunne ringe dit å sei i fra at vi kom... Fordi eg va heilt utslitt etter å ha gått en heil dag me rie..

Dette var i rundt 2tia på natta (24.05-07) , og i 3tia satte vi oss i bilen, mamma og eg:)

Da var d bare 5min i mellom riene, og mamma hjalp meg igjennom riene med å vise forskjellige pusteteknikker:)

Da vi kom til sykehuset var historia den samme, full modning, uten noe åpning. Da ville eg grine eg blei så fortvilt.....

Men da ho tok rieregistrering på meg så kunne hun se at riene var både kraftige og regelmessige, så hun ordna slik at vi kunne få såve der på sykehuset også fikk eg ei sprøyte me sovemedisin i låret, og

1 rielidrende tabelett og 1 sovetabelett..

Da vi fikk dette så var klokken ca halv 7 om mårran, vi våkna opp igjenn i 9tia, da va eg litt meir uthvilt etter 2,5tima me søvn.

Da skulle eg registrere riene igjen, og de var borte, eg hadde bare kynnera igjen... Dettan syntes eg egentli ikkje va så rart siden eg hadde fått rielidrende tablett.

De ville da sende meg heilt heim igjen fordi her va d ikkje nåkka fødsel på gang.

Heldivis så hadde eg ei tante og en onkel som bodde 5min unna sykehuset så eg kunne dra dit å være der, ho mamma hadde tenkt å dra heim etter ho hadde kjørt meg dit,sia ho egentli måtte på jobb.

Når vi kom dit så la eg meg ned og etter bare en time etter at vi dro fra sykehuset så va riene tbake, heldivis så ombestemte ho mamma seg og blei hos meg:)

Da eg hadde hatt rie i 4tima så orka eg ikkje å sette der lenger, hadde så sinnsykt vondt, og va så sliten psykisk også, tankene på at d mest sannsyneli ikkje var fødsel på gang gjorde meg enda meir sliten.

Vi kjørte inn til sykehuset, men frykta bomtur.

Der blei vi møtt av ei kjempe koseli jordmor, ho sjekka åpninga og der va d litt over 3cm åpning!!:)

Ho smilte å sa at her va d ingen som skulle heim, også ga ho meg den største og fineste fødestua, med både dobbelseng og badekar:)

Ho fylte opp badekaret me vann og olje:)

Der lå eg en times tid, og da eg kom opp der i fra hadde eg mellom

4-5cm åpning.

Da satte eg meg ned i stolen og pusta meg igjennom riene på den måten jordmor demonstrerte.

Disse riene var ikke så vonde som de riene som eg hadde hatt tidligere på dagen, og dagen før..

Grunnen til at disse ikke var så vonde er kanskje fordi eg viste at eg va i *aktiv* fødsel, og eg klarte å konsentrere meg om bare riene.

Da eg hadde sittet i en gyngestol i ca 1time også fikk eg akupuntur, så sa eg til jordmora at eg ville ha epidural når d va mulighet for d

(Viste på forhånd at d kunne ta litt tid før man hadde lege ledig for å ta dette osv).

Jordmora annbefalte å prøve litt lystgass i mellomtia, denne fikk eg latterkrampe av, og å ha latterkrampe og rier samtidig va ikkje nåkka godt;)

Så den la eg fra meg også fokuserte eg bare på pustinga mi.

Så bynnte de å gjøre meg klar til epiduraln, de målte blodtrykk, tok blodprøve, eg blei flyttet til et annet rom og fikk ei annen jordmor.

Denne jordmora var dansk og ho va også super fantastisk!:)

Da eg hadde nesten 6cm åpning kom legen som skulle sette epiduralen, og da den blei satt så kjente eg ingenting av riene, d var som å komme til himmelen faktisk!!:)

Og der satt eg i ca 3tima, og da prata eg i telefon, spiste litt, sendte litt meldinger og slappet av osv...klarte ikke å ¨såve fordi d var så spennanes:)

Barnefaren kom også, og han fikk komme inn på rommet der eg låg.

D var litt annstrengt, men ble ikke stressa.

Så var d tid for å sjekke åpninga igjen (Barnefaren ble sendt ut igjen da), og den var da litt over 9cm, og ho tok vannet (d var kjempe fint og klart vann)!!:)

Jordmora bestemte seg for å sette riestimulerendedrypp siden riene nesten var borte.

Hun sa også at eg kunne bynne å små presse litt siden hodet lå ganske langt oppe, da var klokken blitt litt over 1 (25.05-07)

Hadde pressrier, men de var ikke sterke, meg eg pressa så masse eg klarte, og jordmora sa at ho blei kjempe imponert over kor sterk eg va:)

Når d var 10 cm åpning så pressa eg tell den store gullmedaljen! Jordmora holdt dee ene beinet mitt, og mamma i d andre.

Pressa da i litt over 1 time også var han ute!!

Han ble født 02.59 på termindatoen og var 53cm, og 3800gram!

Han va så perfekt at d går ikkje ann å beskrive d en gang:)

De la han opp på brystet og mamma klippet navelstrengelen, så gikk hun for å hente barnefar, og eg har aldri sett han så gla/rørt/stolt:)

Han holdt han mens eg blei sydd, måtte sy 15 pyntesting litt her og der.

Barnefaren skulle jo egentli ikkje være inne når dette ble gjort, men man får en helt annen grense på hva som er *greit* på d tidspunkte, og eg hadde ikkje hjerte tell å sende han ut.

Han e virkeli kjempe betatt av sønnen sin, og har hvert på besøk nesten hver dag siden fødselen, vi har jo hatt våre opp og nedturer, men eg kan virkeli sei at besøkan har hvert kjempe koseli, både for meg, og han lille Sivert:)

Da de var ferdige me å sy så la de han til brystet og han tok puppen me en gang:)

Hadde rie i 2døgn, men i fra de første åpningsriene til babyen var ute tok d 15timer:)

Følte at eg hadde en fin fødselsopplevelse, og dåkker burde glede dåkker alle sammen:):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nesten som min fødsel dette.. hadde også rier i 2-3døgn.. og fra 3cm(aktiv fødsel) til lillejenta var ute tok det 17 timer.. :P

Skrevet

gratulerer så mye med lille gutten forresten.. :) hehe..

Skrevet

Det var hyggelig å lese!

Godt å høre at de siste riene ikke var så allerverst. - Var litt skremt, når du skrev første innlegg etter fødselen!

Lykke til med lille gutt!!!

Skrevet

Gratulerer så mye:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...