Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tre uker siden målte jordmor blodprosenten min og den var da 9.2. Hun sa jeg måtte kaste meg over jern tabletter med en gang for å få den opp igjen, noe jeg gjorde selfølgelig. I dag målte hun igjen, og den var sunket enda mer, til 8.8.....Hun virket helt forvirret og det var tydelig at hun ikke helt visste hva hun skulle gjøre.. Så det endte opp med at hun bare sa at jeg fikk fortsette på jern tablettene, også fikk vi se hvordan det går.. Men de har jo ikke funket i det hele, og om noe litt uten om normalen skulle skje under fødsel har jeg jo ikke akkurat mye å gå på. Ble litt bekymret jeg, har trossalt termin på mandag! Men det er vel ikke noe mer jeg kan gjøre da, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er normalt å gå ned i blodprosent(Hb) i svangerskapet, men du har kommet ganske lavt. Det kan være lurt å få sjekket jernlageret ditt (Ferritin) for å se om du tar opp nok av det jerntilskuddet du tar. Det kan også være andre årsaker til at Hb blir lav, og det kan være greit å få måle bl.a. vitamin B12 og Folat også siden disse kan påvirke Hb. Hvis ikke jordmoren din kan ordne med en slik anemi-status så bør du få legen din til å gjøre det.

Skrevet

Har sunket fra 10 til 9 siste mnd jeg og.. Tatt bare 1 hemofer, skal ta mer nå. Tror jeg tar 1 morgen og 2 kveld. Legen sa bare at jeg måtte ta mer :-) Må visst finne ut dosering selv.. Hadde ok jernlager og mye folat ved starten. Nå uke 33. Har blødd >1000ml begge de 2 andre fødslene. Litt i underkant ja. Men det skal mye til for at vi ungdommene får blod, litt væskebehandling gjør susen. Hatt bt som har vært gjennomgående lavt og- 85/60...

Skrevet

Få i dere c-vitaminer også for å ta opp jernet bedre. Spis skiver med leverpostei om dere liker det og spis brokkoli. Husk å drikke et godt glass med appelsinjuice rik på c-vitaminer når dere tar tablettene. Blodprosenten min sank også for en måneds tid siden men da jeg begynte å ta jerntablettene og fulgte de andre rådene jeg gir her så steg blodprosenten raskt:)

Skrevet

Sånn var det med meg også. Jeg var helt nede på 7,4. Da først fikk jeg beskjed om å ta jern tabletter. Men det gikk ikke opp før den tredje kontrollen etterpå. Og nå er den helt normal igjen. Jeg tok ikke til meg jern til å begynne med. Men sakte men sikkert virket de. Måtte inn på sykehuset for å ta blodprosent der også, hadde den ikke gått opp, måtte jeg fått jern intravenøst. Så det er bare å kaste innpå med jern nå før den lille kommer:)

Går nok bra skal du se:)

Lykke til.

Skrevet

Husk å IKKE drikke melk, spise meieri produkter når du tar jern tabletter. Det hindrer opptaket av jern.....

Skrevet

Hei!

Ser det er flere her som tipser om å ta et glass juice sammen med jerntabletten. Det er et must. Du kan sikkert også gå over til de høydoserte jerntablettene de har på apoteket. De inneholder mye mer jern enn hemofer du henviste til. Da slipper du unna med en liten tablett daglig, kontra 3 til ulike tider. Spørr evt JM om det er greit hvis du er usikker.

Jeg ønsker deg lykke til med fødselen, uansett blodprosent :-)

Skrevet

jeg tar de Duroferon som man får kjøpt på apoteket. fikk anbefalt de av JM. De gjør at jernet raskere går opp, men du blir sikkert litt hard i magen av de. Det gjør jeg, så derfor tar jeg bare en tablett om dagen i stedet for to som jeg egentlig skal.

Skrevet

Var til jm idag jeg også,og blodprosenten min var bare på 9..lavt ja!men hun sa at jeg måtte bare hive innpå med rødbeter,brokkoli,leverpostei og fortsette med å ta floradix!Det kan være bedre enn vanlige jerntabletter altså,folk som har mistet endel blod i operasjoner tar jo Floradix etterpå..Jeg har nettopp bynt med det da,så det blir spennende å se om 14 dager på ny kontroll..

Skrevet

Som noen andre skrev her oppe, så kan det være B12 som er problemet og ikke jernmangel. Var i hvertfall slik for meg i forrige svangerskap. Tok masse jern, men bp forsatte og synke. Tok så B12-sprøyte, og da steg den med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...