Gå til innhold

pappapermisjon under førstegangstjeneste?

newbie

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er 88 modell og har termin i desember. Barnefaren er innkalt til førstegangstjeneste i august, som varer i 12 mnd. Han har søkt om å bli befal, om han klarer kravene vil han bli stasjonert i stavanger, hvor jeg bor. Dette er midt i blinken for oss da han vil ha samvær med meg og barnet hver helg.

Det jeg lurer på er om han har krav på pappapermisjon når han er under førstegangstjenesten? Trodde alle hadde krav på det, men er ikke helt sikker. Dersom han ikke kommer inn på befal må han helt til indre troms! Da får vi nesten ikke sett ham... Går det ann å få innvilget søknad om stasjonering nær familien? Synes barnet har krav på å bli godt kjent med pappaen sin.

Tusen takk for svar:)

Fortsetter under...

Heihei :) Tror at når man venter barn er millitæret ganske fleksibel, så lenge man venter små legger de så godt de kan til rette for at far skal få være i nærheten av familie... Han har uansett krav på 2 uker fødselspermisjon... Min kjære er i millitæret nå, han gikk inn i januar, og gutten vår kommer i juli/aug! vi bor ikke så langt unna stavanger faktisk, men han ville opp til nordda han fikk en turnus på 3 uker på og 3 uker av!!! kjempe greit! Så det ordner seg skal du se ;)

Lykke til!!

Klemmer

Hei!

Samboeren min er i førstegangstjeneste nå, han dimmer i midten av juli og jeg har termin i slutten av juni. Han har fått to uker pappapermisjon som man har krav på i forbindelse med å få barn. Når det gjelder stasjonering er det ingen rettighet å bli stasjonert i samme by som mor og barn, men forsvaret er som regel veldig behjelpelige når det kommer til dette. Få kjæresten din til å snakke med sosialkurator så fort som mulig eventuelt kontakte forsvaret allerede nå og gjøre dem oppmerksomme på deres situasjon. Det er lurt da du blant annet har andre økonomiske rettigheter osv:) Hvis han kommer inn på befal sier kjærsten min at han vil få veldig lite fritid, han må først gjennom utdanningen som er veldig tidskrevende og etter det vil han være befal på HH leir noe som 50% av året er veldig tidkrevende.

Hei!

Tusen takk for svar:) Hva er HH for noe? Han har veldig lyst til å komme inn på befal. Vet du om det kan sette en stopper for planene hans om han informerer forsvaret om babyen? At han kanskje ikke kommer inn likevel da? Som sagt kommer vi til å bo like ved madlaleiren som han har fått beskjed om at han blir utstasjonert på, og han vil vel ha noe fri selv om han er befal? Tar tre minutter å gå fra meg til leiren. Så da får vi nok litt tid sammen. Men dumt om han må til indre troms liksom...

HH er madlaleiren:) Er selv i forsvaret og venter barn med Tufsa om ca en måned:) Tror ikke at et barn vil ha noe effekt på søknaden hans, men det går alltids ann å høre med forsvarets responssenter på 81000222;) Vet ikke nøyaktig hvor mye fri han vil ha, men det er ihvertfall mindre enn en det en vanlig menig har, men dette går det jo også ann å høre med forsvaret om:) Når han er kommet inn går det ann å søke om å få dekket halve husleien og halvparten av andre utgifter til hjemmet som f.eks strøm og tv-lisens, han vil også få 55 kr ekstra dagen som hjemmeboer og reiseutgifter til/fra jobben dekket. Etter barnet er kommet og hvis søknaden er godkjent får dere dekket 100 % av husleien og du vil motta 7000(eller 4000 husker ikke helt) kr hver måned inntil en måned etter at han dimmiterer:) Hvis han ikke kommer inn på befal er det ingen problem for forsvaret å stasjonere han i stavanger, han må bare prate med sosialkurat ved første mulighet og få dette fikset, der vil han også ha mulighet til å få vite alle rettigheter dere har;)

Annonse

Min samboer endte i militæret juli 06, og jeg hadde term i november.. Når tiden kom, fikk han to uker pappaperm fra dagen hun var født, og han ble flyttet til marinensom var i bergen, enn å bli sendt f.eks til bodø i luft som han egentlig var innkalt til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...