Gå til innhold

Blanding av mm og mme = lenger søvn for mamma? ;) eller... (samme som ammedeb.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man "begynne" med mme? Er ikke det "lurt" på kveldstid for at han skal(kan) sove lenger om natta?

Min våkner kl 03 - spiser og sovner. Vpkner kl 07 ca igjen - spiser og sovner. Så han er jo strengt tatt ikke oppe mye om natta.

Men er det virkelig mulig å få en hel natts søvn hvis han får mme ved siste måltid før natta? (ca kl 22)

3 uker gammel.

Skrevet

Knøttet mitt begynte å sove gjennom hele natta fra han var 4-5 uker gammel uten annet enn mm. Hvis du har nok melk kan du jo pumpe ut om morgenen og gi til ham på kvelden hvis du har mindre melk, men her har det gått seg til uten at jeg har måttet det da :) Men har hørt andre si at en flaske om kvelden gir mere søvn både for mor og barn.

Skrevet

flere som vet noe om dette? :)

Skrevet

Jeg har ikke egne erfaringer, men kjenner en som har prøvd dette og det fungerte veldig bra. Vår lille gutt er 5 uker gammel og våkner hver annen time hele natten. Det blir ikke mye søvn på oss, så i kveld skal jeg prøve å gi han MME før han legger seg. Er litt redd for at han skal få hard mage, men siden jeg skal gi ham MM alle de andre måltidene rekner jeg med at det går bra.

Skal gi ham 100 ml NAN og se om han blir mett av det. Er litt spent, føler meg nesten som "kriminell" som gir erstatning....

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe vitsi å gi mme.. jeg har iallefall ikke fått mer søvn etter at jeg prøvde det. Min er 8mnd da så litt eldre, men uansett.. min våkner fremdeles 03-07 og helsesøsteren min sa at dersom hun gjør det så har hun sikkert behov for de måltidene

At han våkner 03 og igjen 07 er helt normalt.. De SKAL ha mat på natten(hver 3time hele døgnet) når de er så små.. Ikke gi mmme.. hold ut.. Du må nok regne med å amme på natten en god stund ennå..

Hvis du har valget mellom pupp og mme gi masse pupp frem til seks mnd også kan du evnt prøve litt mme da. Da vet du iallefall at du har gjort ditt beste med tanke på å beskytte babyen mot allergier og andre immunsykdommer.

Det er slitsomt til tider, men etterhvert blir det veldig koselig også.

Skrevet

NEi det er ikke sikkert. Når de er så små kan det hende de trenger maten fordelt utover (individuelt:)) ellers så kan det hende hun våkner mest for å være sikker på at du er der. I det tilfellet vil det ikke hjelpe. Nattamming er dessuten veldig bra for melkeproduksjonen din. Begynner du med mme nå kan du risikere at hun ikke vil ha pupp, kun flaske. (det er mye lettere å få maten ut av flaska enn av puppen)

Kanskje samsoving kunne hjulpet? Da trenger du ikke å gjøre stort for å få mata og våkner ikke så mye:) Kanskje hun også sovner lettere etter maten av det.

Skrevet

jøss:)

Takk for (seriøst) saklige og konstruktive tilbakemeldinger;)

Jeg får amme som jeg gjør da:) Det er jo ikke no big deal å gjøre det, og jeg VIL jo amme. Måtte bare spørre;)

Takk igjen, jenter:)

Skrevet

jeg gir en flaske mme på kvelden og det hjelper mer og mer-.Babyen din er ikke så stor enda da.Min har sovet mer jo større han ble.Begynte med mme på kvelden fra ca 3 mnd.

Skrevet

Vesla vår sov lengre da vi begynte å gi mme på kvelden. Jeg hadde ikke nok melk til hele døgnet, så jeg valgte å gi mme på kvelden, og det hadde helt klart en effekt på søvnen hennes.

Ved 3 uker er det nok mye å håpe på at han skal sove hele natta, men vesla vår begynte ved halvannen måned så hvorfor ikke. Lykke til :-)

Skrevet

Han er jo bare 3 uker, så det er jo ikke så rart at han våkner litt om natta. Og bare to ganger er ikke mye i det hele tatt. Min er våken to ganger om natta for mat nå, og han er 5 måneder snart.

Leste om dette på ammedebatten, fra en link, om kveldsamming og nattevåk. Det stod at man har mindre melk om kvelden, men den melken har mer fet melk enn den om dagen, så babyen får liksom opparbeidet seg et lite lager til natten, og sover ofte da en del timer i strekk. Dette var bra for babyen matmessig sett. Mme har ikke samme næringsinnhold som mm fettmessig sett. Ble litt rart forklart, men det ga i hvert fall mening for meg.

Skrevet

hadde litt lite melk en venning og tenkte en kveld at jeg skulle gi gutten min en flaske med mme. som regel sovner han ikke før 0100 tiden og da sover han til ca 0800 og våkner ca i 0400 noen netter.. men den kvelden sovna han klokken 22.00 og sov til 11.00 neste morgen:0 selv om dette var utrolig godt var det bare et en gangstilfelle.. selv om det er slitsomt er det lurt og la babyen suge på puppen minst en gang i løpet av en natt for og holde melkeprod i gang.. det har jeg hørt;)

Skrevet

Jeg ammer å gir min gutt mme når han skal legges for natta. å han er oppe en gang å spiser i løpe av natta. han sov mye lengere etter jeg begynte med mme. Men jeg begynnte med det pga lite melk da.

Skrevet

Jeg har bare gitt Nan og det blir ikke noe lengre økter med soving enn de jeg kjenner som ammer. Har aldri gått mer enn 5 timer mellom hvert måltid, de første månedene gikk det ca. 3 timer.

Skrevet

Jeg gav halvparten NAN og halvparten MM i går kveld og han våkna 2 ganger i løpet av natten, men sov roligere enn han pleier. Vanligvis våkner han 4 ganger per natt. Men jeg fikk vanvittig melkespreng... skal pumpe neste gang.

Skrevet

Jeg fikk tipset av ei erfaren mamma som fortalte at nesten ingen førstegangsmødre gjør det, men nesten alle flerbarnsmødre. Min lille gutt er nesten alltid sulten og vokser så det knaker. Etter å ha vært syk og sliten hele svangerskapet holdt jeg på å bli gal av å bli vekket hver annen / hver tredje time. Jeg følte meg nesten som en dårlig mor da jeg i det hele tatt vurderte å teste å gi mme, men da jeg begynte å gi det da den lille tassen var 4 uker så begynte han plutselig å sove i 5-6 timer istedet for 2-3. Han sover også mye roligere nå og ikke så stresset som tidligere. Mitt humør er 1000 ganger bedre og jeg har utrolig mye mer overskudd å gi ham. Jeg blander 100 ml, nei, min man blander 100 ml NAN som han får etter pupp, stell og pupp. Så spiser han alt i fra 30 ml til 70 etter hvor sulten han er. Har ikke opplevd at han er blitt hard i maven, men har Maltekstrakt hjemme dersom det skule skje. Siden jeg ikke er så sliten lenger om kvelden har jeg ikke fått mindre melk, men mer, så gutten gråter mindre om kvelden. Mitt råd er å prøve ut å se hva som funker for deg og ditt barn og å ikke være for redd for ammepolitiet ;) Det går også lese på www.flaskeposten.org

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...