Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi får barn nå i sommer og ønsker å reise nordover til sambos familie en ukes tid i julen. Men for at sambo event skal få fri da så må han ta ut en av sine seks permisjonsuker. Går det?

Og i såfall, siden vi ikke kan ta fødselspermisjon samtidig - kan jeg da ta ut en uke ulønnet permisjon?

(jeg har ikke noe ferie å ta ut.....)

Fortsetter under...

Om du leser loven nedenfor ser du at far kan ta ut fedrekvoten selv om du ikke jobber.

§ 14-12. Uttak av fedrekvote

Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, er 30 stønadsdager (6 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote).

Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-13 første ledd er oppfylt. Fedrekvoten kan også tas ut samtidig med at moren tar ut graderte foreldrepenger på opptil 50 pst. av valgt sats, se § 14-16.

Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene i første ledd dersom faren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Forhold som nevnt i første punktum må dokumenteres med legeerklæring.

Endret ved lover 30 juni 2000 nr. 58 (i kraft 1 juli 2000), 21 april 2006 nr. 10 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 21 april 2006 nr. 428) som endret ved lov 16 juni 2006 nr. 21.

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon.

Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel.

Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel.

Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen.

Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring.

Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen.

Hei:)

Du trenger ikke ta ulønnet permisjon en gang.(Ikke vet jeg om det går heller). Du kan bare fortsette permisjonen din når far tar ut sine 6 uker som er fedrekvoten. Skal han ta ut mer permisjon enn dette, da må du ut i arbeid eller studier eller..

• 2 uker senere...

Annonse

d ville vært fint, men jeg har desverre brukt opp mine fem uker når vi kommer til jul.

Men jeg har tenkt at jeg kan skrive den ene ferieuka mi nå som permisjon uten lønn, og så ta den ferieuka til jul kanskje?

Man kan være hjemme samtidig med far når far tar de 6 ukene som er hans. Tar far mer permisjon utover disse 6 ukene må mor ut i jobb.

En annen ting så har ikke alle krav på 5 uker ferie. Ferie etter loven er 4 uker og 1 dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...