Gå til innhold

Dele permisjon mellom mor og far

Surfinia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om noen har vært i lignende situasjon som oss jeg og hvordan det løste seg med både trygdekontor og lånekasse.

Jeg er student og har termin 26. sept. Far jobber. Jeg planlegger å gå på skolen fram til fødselen (rekker akkurat en hjemmeeksamen) og så være hjemme fram til jul. Etter jul begynner jeg på skolen igjen og far skal være hjemme bortsett fra 1 dag i uka på jobb. Dette er i allefall ønsket vårt.

Noen som vet om dette er gjennomførbart? Hva får vi utbetalt av t.k og lånekassen? Får jeg engangsstønad fra t.k. siden jeg har permisjon i bare 3 mnd? Får jeg fødselsstipend fra Lånekassen mer enn de 3 mnd. jeg har permisjon? Kalles det tidskonto når far har så mye som 80% permisjon (samtidig som jeg har 100% permisjon før jul)? Spiller det noen rolle mht. t.k. hvor mye permisjon vi sier at jeg har (80%/eller 100%)?

Noen som vet noe av dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, har termin 5 oktober. Det eneste jeg vet er at jeg får engangsstønaden selv om jeg har 3 mnd permisjon. Engangsstønaden får vi dersom vi ikke har jobbet og tjent opp rettigheter til foreldrepenger.

Men jeg lurer også på dette med fødselstipend og tidskonto. Håper det er noen der ute som kan svare oss. Prøver å få tak i de på nav, men det er lettere sagt enn gjort. De tar jo ikke telefonen...

Skrevet

Jeg prøver også å få tak i noen på trygdekontoret. Og så må jeg vel til med lånekassen. Er vel de som kan svare mht. fødselspenger fra dem regner jeg meg. Satser på å avklare alt med trygdekontoret først og så sjekke dette mot Lånekassen.

Vi får holde hverandre oppdatert etterhvert som vi finner ut noe mer :-)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Antar at du ikke har jobbet 6 av 10 mnd før fødsel, og da har du rett på engangsstønad. Fødselsstipend fra Lånekassen har du rett til hvis du har studert 6 av 10 mnd før fødsel uansett om du tar permisjon eller ikke. Den ordninga med tidskonto heter ikke tidskonto lenger, men gradert uttak, og siden du går tilbake til studiene dine kan du benytte deg av den, men jeg kjenner ikke til enkeltreglene til den, så du kan enten spørre noen andre her om gradert uttak eller nav.

Skrevet

Hei igjen!

I dag har mannen ringt trygdekontoret og vi har funnet ut følgende:

* jeg har jobbet hver 3. helg siste året + sommerjobb. Kan derfor velge om jeg vil ha utbetalt engangsstønad eller fødselspenger etter ordinær beregning (100% eller 80%) for de tre mnd. jeg tar permisjon. Velger det som lønner seg mest.

* siden jeg ikke har jobbet minst 50% før fødsel mister vi de 6 ukene med pappapermisjon (de som kun far kan ta ut)

* vi kan velge enten 100% lønn i 44 uker etter fødsel minus de tre ukene før og de 6 ukene pappaperm som vi ikke får, eller 80% lønn i 54 uker minus 3 uker før termin og 6 uker pappaperm

* når far har perm beregnes lønnen etter fars lønn (opptil 6G, 1G=63000)

* mor må være 100% student for at far skal ha rett på permisjonspenger.

* all permisjon, bortsett fra 6 uker, kan tas ut som gradert uttak, forutsatt avtale med arbeidsgiver. Regner med det er de 6 ukene etter fødsel som jeg uansett kommer til å ta. Dette skal jeg sjekke.

* Det eneste man må bestemme seg for før fødsel er om man vil ha permisjon med 100% eller 80% lønn. Dette må være likt for hele perioden og likt for både mor og far. Alt annet kan endres etterhvert. Nav måtte ha beskjed innen "rimelig tid" i forkant av evnt. endring.....

For vår del betyr dette at jeg kan studere fram til fødsel, være i permisjon fram til jul og far tar over med gradert uttak (80%) i de resterende ukene. Jeg velger engangsstønaden utbetalt for min del av permisjonen og far 100% lønn i sin del av permisjonen. Da skulle vi være godt dekket fram til skoleslutt.

Og da gjenstår det bare å sjekke dette mot Lånekassen......

Skrevet

Tusen takk for nyttig informasjon surfinia! Det var i grunnen dette jeg ville ha svar på. Er spent på å høre hva lånekassen sier. Om vi får fødselsstipend etter jul med denne ordningen eller om vi må over på vanlig stipend/lån.

Regner du med å ta en dag fri fra studiene pr uke siden mannen skal jobbe en dag i uken? Blir det regnet som 100% studier da? Må ha dette inn med teskje jeg...

Skrevet

Så lenge du er oppmeldt i fullt studie (30 stp per semester) er du 100% student. Du kan jo velje emner med lite obligatorisk oppmøte slik at du kan vere heime med far og baby, eller legge opp studieveka di slik at du berre har undervisning nokre dagar i veka. Dette kjem jo sjølvsagt an på kva studie du går på! Men så lenge du er oppmeldt i 30stp i vårsemesteret er du 100% student :)

Skrevet

Hei!

Ang. "opplegget" vårt med at far jobber en dagen så er det mest for at far akkurat nå har begynt i ny jobb og derfor skal ha muligheten til å holde seg litt oppdatert på jobben også gjennom permisjonstiden. Jeg har igjen siste året på sykepleien og har maks. 4 dager pr uke på skole/i praksis. Derfor kan jeg være hjemme med babyen en dag og heller lese litt på helgene om det trengs.

Så var det lånekassen. Sendte følgende mail til dem:

"Jeg har nå gjennomført 2. året på bachelor i sykepleie, men er gravid og har termin 26.sept. Jeg planlegger å følge studiets siste år som normalt fram til termin. Ta permisjon fra undervisningen (men muligens gjennomføre en eksamen) fram til nyttår. Etter nyttår skal barnets far benytte seg av mulighet til gradert uttak/tidskonto (tilsvarende 80% permisjon) ut skoleåret slik at jeg kan følge normalt studieforløp. I den forbindelse lurer jeg på om jeg kommer til å tilfredsstille kravene til fødselsstipend? Evnt. kun fra termin og fram til jul (når far ikke har permisjon) eller om jeg vil kunne få fødselsstipend også etter nyttår (når far er hjemme og har utbetaling fra trygdeetaten)."

Og fikk dette til svar:

"Hei,

Du har rett til fødselsstipend fra Lånekassen også i perioden som far er hjemme når han samtidig mottar graderte fødselspenger/tidskonto fra trygdekontoret.

Med hilsen

X.X"

Da må vel det bety at jeg får fødselsstipend uansett hvor mange eller få dager i uka far jobber da????

Skrevet

Jepp!

Har nettopp vært på lånekassen og spurt om dette. Spurte da ettertrykkelig om det spilte noen rolle hvor mange dager han var i jobb/hjemme i uken. Hun dobbeltsjekket med instruksens på deres interne sider, og viste dem til meg, og svaret er at så lenge det heter gradert uttak, spiller det ingen rolle hvor stor andel han er i jobb og hvor stor andel han er i permisjon....

HURRA for oss!!!

Skrevet

Hipp hurra!! Det var gode nyheter!

Skrevet

Ja det går helt fint. Jeg har en gutt på 11 mnd. jeg har studert siden han var 5 uke. Far har hatt tidskonto å hatt 50% perm. Dette fordi han jobber turnus. Du vil få engangstønad+ føtselstipend så lege faren bruker tidskonto..... Husk ikke ta ut vanlig perm. Det må hete tidskonto. For viss ikke mister du retten fra lånekassen. Jeg er nå gravid å skal fortsette på skolen. Gubben skal fortsette i perm. Alt går bare man er innstilt på det..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...