Gå til innhold

KS på ahus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er vanskelig å få innvilget ks på ahus, hvis det ikke ligger medisinsk grunn til rette? At eneste grunnen er at man er redd for å føde? (fødselsangst er for sterkt begrep, men bare redd)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Jeg var som deg (hvor langt er du på vei?) midt i graviditeten -jeg ble plutselig DØDS REDD for å føde!!! Akkurat som det gikk opp for meg! Fikk da samtale med jordmor -og da jeg gikk derfra kunne jeg få valget, men hun ga meg litt tid til å tenke GODT igjennom ting -hun forklarte meg ting ved KS som jeg ikke visste, så jeg valgte vanlig fødsel! Men, det endte med morkakeløsning og katastrofesnitt til slutt....... så nå vet jeg hvertfall at jeg aldri skal ta mer KS!!!! Hadde jeg vært deg ville jeg valgt vanlig :-) Samme hvor gode opplevelser andre har med KS så er jeg sikker på at du ikke vil være foruten å kunne føde barnet ditt på den naturlige måten! Bare å spørre om du lurer på noe! ;)

Skrevet

Glemte selvsagt å si at jeg fødte på AHUS og de virket veldig forståelsesfulle i forhold til fødselsangst -men man må uansett gjennom en samtale som for de fleste til å lande på vanlig fødsel ;-)

Skrevet

Jeg er ikke gravid nå.. men har begynt å tenke på neste fødsel. Hadde hasteks denne gangen. Var ikke redd for å føde denne gangen, men plutselig nå er jeg livredd for det. Skjønner ikke hvorfor, for fødselen kom aldri i gang så jeg vet fortsatt ikke hvordan det er. Men vil heller ha ks igjen, men planlagt denne gangen...

Skrevet

Ok når du har opplevd et haste KS så får du det garantert neste gang! Det får hvertfall jeg etter min opplevelse -men jeg gikk glipp av så mye under narkosen, så jeg vil føde normalt neste gang ;-) Uten tvil! Så vondt som jeg hadde i laaaaang tid etterpå, så må det være verdt revning og litt av hvert! hehe..

Skrevet

Hvorfor får jeg det garantert da? Må vel be om det likevel, ja?

Jeg hadde ikke narkose, så jeg gikk ikke glipp av noe.. Tross min lege- og sprøyteskrekk, hadde jeg en super opplevelse. Og lite problemer i etterkant.

Skrevet

Da ville jeg ringt fødeavdelingen og spurt rett og slett! Hvis du ikke får det igjen så skjønner ikke jeg hvertfall...

Skrevet

Håper du har rett... :)

Men hvorfor mener du at jeg skal få det igjen uten problem?

Skrevet

Bare spør de rett ut! Jeg gjorde det! For jeg begynte også å tenke på neste fødsel, men jeg var da inne på tanken med at jeg bare MÅTTE ha KS neste gang og fordi jeg var redd.. vet ikke hvorfor siden jeg HATET hele KS`et..... har traumer den dag i dag til og med.. men jeg endret fort mening. Siden de fleste haste-snitt (det er jo godt ditt var en god opplevelse!) er litt dramatiske og sånn så kan man kanskje få ekstra fødsels angst? Og da lar de deg "lettere" få KS neste gang.. er jo litt eklere når man har tatt KS, man kan jo få helt panikk om såret skal gå opp under rier osv.? Hvis du skjønner babbelet mitt! hehe... ;-)

Ring iallefall å hør! Bli ferdig med det så vet du og kan slippe å grue deg!

Skrevet

Takk for gode svar, og råd :)

Får kanskje gjøre det... Føler bare det er så teit å høre allerede nå, når vi ikke skal begynne å prøve før om 1 år engang...

Kjipt du hadde en så fæl opplevelse da..

Jeg tenker litt på det også, dog... tenk om jeg får en sånn fæl opplevelse neste gang...

Skrevet

Jeg hadde hastesnitt ved første fødsel og det var ikke noe problem å få innvilget keisersnitt ved neste fødsel på A-hus. Jeg har ikke fødselsangst, men var som deg redd for å føde og kanskje oppleve nok et hastesnitt - som ikke var en ok opplevelse. Ønsket å kunne få barnet mitt i trygge og rolige former uten overraskelser. Dette var nok min siste fødsel og det var viktig for meg at det skulle bli en positiv opplevelse - og det ble det!

Var til samtale med en fra Emblateamet og snakket litt om forrige fødsel. Ble nærmest tilbudt ks(hadde en veldig lang og vanskelig fødsel første gang som endte i hastesnitt). Samtalen varte kanskje 20 minutter.

Jeg sa til legen min ved første kontroll i svangerskapet (12.uke) at jeg ønsket ks og hun sendte så søknad til sykehuset. Kort tid etter fikk jeg brev fra sykehuset om dato for samtale. Noen dager etter samtalen (som var i uke 22) fikk jeg brev med dato for snittet.

Lykke til neste gang!

Skrevet

Tusen takk.

Nå hadde jo jeg et hasteks som gikk bra, og fødselen startet aldri ordentlig. Hadde bare rier i et par timer først, og omtrent ikke åpning. Var plaget med bekkenløsning, og fikk så sinnsykt vondt i bekkenet for hver ri. Har fått høre at jeg kan regne med å få bekkenløsning neste gang også, og jeg tør ikke tenke på en fødsel i mange timer, med de bekkensmertene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...