Gå til innhold

Hastekeisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok keisersnitt ved min første fødsel. Det var ikke planlagt, men jeg hadde ikke sterke nok rier, det stoppet opp. Dessuten hadde veslemor bæsjet. Ble undersøkt av gynekologer og fødselslege før jeg ble trillet opp på stua. Fra jordmor nevnte et evt keisersnitt til jeg ble lagt på operasjonsbordet tok det ca 3 timer. Hva blir regnet som et hastesnitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Nei vil ikke kalle det et hasteks egentlig jeg,for da haster det jo å få ut ongen..3 timer er vel heller litt mer sånn "det blir ks,men ikke sånn akutt" hvis du sjønner..hva står det i papirene dine da?Jeg hadde et akutt ks står det i papirene mine,lå i 3 dager med sterke rier uten åpning..plutselig hastet det med å få ut gutten,så det tok kansje en 5 minutter fra beslutningen ble tatt,til jeg lå i narkose!Husker de løp nedover gangen med meg,ganske så ekkelt:/ Et hastesnitt bør vel tas ganske raskt..

Skrevet

tror nok dette er hastesnitt. Det var jo ikke planlagt, og såvidt meg bekjent er det tre graderinger, planlagt-, haste- og katastrofesnitt. det siste er når de ikke får tid til å sette kateter og vaske magen osv.

Skrevet

Det er paa en maate tre typer ks - planlagt - ikke planlagt og haste (noen sier katastrofe-ks) Ved skikkelig haste-keisersnitt saa er det snakk om aa faa ut ongen saa fort som mulig og de bare skjaerer uten aa ta seg tid til aa begrense blod tap etc. Noen av disse er ogsaa taatt ved annet snitt enn bikinisnitt, noe som kompliserer. Skikkelig haste-ks er bare i tilfeller hvor det er snakk om minutter for aa faa ongen ut. Jeg hadde ikke planlagt ks - tok vel en halv time foer de bestemte ks og til det ble tatt. Sikkert litt likt din situasjon. I slike tilfeller hvor man har tid, saa tror jeg ikke ks er mye anderledes enn planlagt ks - bare at du ikke er forberedt paa det fra foer.

Man kaller det gjerne haste ks naar det ikke er planlagt - men jeg tror forskjellen og risikoen mellom de to typer haste-ks er som natt og dag.

Skrevet

Så lenge det ikke er planlagt er det haste ks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...