Sognemor Skrevet 30. mai 2007 #1 Skrevet 30. mai 2007 Hei! Jeg lurer på om hvor ofte det er vanlig å være på ultralyd når man venter tvillinger? Jeg var på ultralyd nr 1 forrige uke,ca uke 18.Nå skulle ikke jeg komme før i uke 28,synes det er lenge...Nabodama som fikk tvillinger for to år siden var på ultralyd igjen fire uker etter første gangen,dvs i uke 22?Hvordan har det vært med dere?
Solskinnsjenta Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 Fra uke 18 til nå ca 30 har jeg hatt UL hver 6.uke. Tror jeg skal inn annenhver uke en stund fremover nå. Har i tillegg hatt kontroll annehver uke hos lege/sykepleier med måling av livmorhalsen (innvendig UL).
Iltaet venter tvillinger Skrevet 30. mai 2007 #4 Skrevet 30. mai 2007 Hei. Jeg er snart 25 uker og har fått ul hver mnd, men nå skal jeg hver 14 dag. Hørtes lenge ut med 10 uker til neste ul...... Spør om å få komme litt oftere, du kan ikkje få annet svar enn ja eller nei:-)
(Svanger) Skrevet 31. mai 2007 #5 Skrevet 31. mai 2007 Hm, det var lenge aa vente... Er de eneggede eller toeggede? Hvis de er eneggede har du krav paa ultralyd annen hver uke. Hvis de er toeggede tror jeg det er vanlig aa faa kontroll en gang hver 4 uke. Men det er ikke alle leger som er like gode paa dette, saa du burde ringe og sporre.
Twinny Skrevet 31. mai 2007 #6 Skrevet 31. mai 2007 Har ul annen hver 3. uke fra uke 20 og annenhver uke fra uke 29. Har toeggede tvillinger med hver sin morkake.
emlyn Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 Hei Sognemor, jeg var i samme situasjon som deg. Fant ut at det var tvilligner på ord. UL i uke 19, fikk ny avtale i uke 28. Etterhvert fant jeg ut (her på BIM) at det er vanlig med UL i uke 24 også, så jeg ringte den private gynekologen som tok UL på meg, og fikk ny time i uke 24. Tenkte "uff overreagerer jeg nå," men da jeg kom dit igjen viste det seg at jeg hadde falt litt ut av systemet - både lege og gyn. trodde noen andre tok seg av den uke 24-kontrollen... og ingen av dem sa dermed noenting til meg. Da jeg kom tilbake i uke 24, kom jeg inn i "gjenge" hos henne med en gang for videre undersøkelser - altså at hun følger meg opp. Såvidt jeg har forstått det er dette den vanlige gangen: Uke 19, uke 24, uke 28, og så hyppigere etter det. Så jeg hadde bestilt ny UL i uke 24 var jeg deg. Da måler du livmorhals også. Dette er HELT rutine, så ikke føl at du overdramatiserer. Uansett er det jo vi som bestemmer vår egen oppfølging, det er lett å glemme! Du kan gå på UL hele tiden hvis du vil. Venninna mi ventet bare 1 da hun var gravid, men hun var bekymret og bestilte ekstra UL i ett kjør. Det hadde hun fullstendig lov til! Lykke til. Det er mye å sette seg inn i!
Sognemor Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 31. mai 2007 Tusen takk emlyn og dere andre...godt med gode råd! Skal til jordmor neste uke,så jeg får hva hun sier..!Litt vanskelig å vente til uke 28 av en annen grunn også...har lyst å vite kjønn!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå