Gå til innhold

All denne praten om SA og MA...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns ikke det skal være så mye prat om dette her inne, fordi det bekymrer oss som virkelig håper på at spiren klorer seg fast.. Det er bekymringsfullt for oss og gå rundt og tenke på det hele tiden..

Jeg skjønner at dette er vondt for dere osv, men kanskje dette burde ligge på en egen skravletråd? Eller på forumet som er for dette... for jeg leser hele tiden om folk som er bekymret for sa eller ma, og dette er ikke bra for oss.. Hvis noen skal skrive om abort, så skriv dette i en egen skravletråd...

Men dere som er bekymret for dette, ikke gå rundt og tenk på det.. drit i å les inleggene om dette, det bekymrer deg bare mer !=) i 90% av alle svangerskapene går alt bra !=) og hvis du er helt frisk, hvorfor skulle du miste da!? ikke tenk på dette jenter, er ingen grunn til å bli overnervøs..

Kos dere med graviditeten !=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I 90 % av svangerskapene går det bra? Hvor i allverden har du funnet den statistikken? 50 % av de som blir gravide, mister. Men ofte før de vet at de er gravide. De 90% u snakker om, er etter påvist hjerteaktivitet.

Desuten, jeg har mistet 2 ganger, Men er jeg syk? Nei.

Så lenge de som skriver om SA/MA/Blødninger har det i overskriften, kan du jo glatt velge selv om du vil lese eller ikke?

Skrevet

i 50% faktisk.. Tett eller ???

Skrevet

Nei, dette er faktisk sant. Overlege Vidar Von during på st. Olavs fortalte meg at ca 50% av alle svangerskap ender i en SA. men da ofte i sammenheng med at man får den første mensen, og ikke merker det annet enn som ved mens.

Med andre ord rekker man ikke teste positivt før det er over.

Jeg er ikke den andre anonyme på tråden her, men hun har faktisk rett..

Skrevet

Støtter den .....Sam ....venter å ser. Har hørt det jeg også, de fleste spontanaborter skjer alt før man merker at man er gravid, men regner det for en forsinket og litt kraftig mens!

Skrevet

Jeg la ikke dette ut for å skreme altså, men jeg blir så lei av anonyme frekke svar.

Er ok med anonymitet her, men man kan jo være litt mindre skarp i kanten:-)

Skrevet

hva er sjansen for SA eller MA etter uke 8 egentlig ?

Skrevet

Da jeg var på UL i uke 8, fikk jeg påvist hjerteaktivitet, og de sa at det var 98% sjanser for at dette gikk bra.

Det gjorde desverre ikke det da, endte i MA i uke 10.

Men er enig med Hi i en ting her. Dere som er gravide uten blødninger, bør ikke bekymre dere unødig med å lete opp slike tall, om du skjønner hva jeg mener:-)

Gled dere heller over at det har gått bra så langt, og at det mest sannsynlig kommer til å gå bra med resten av svangerskapet også!:-)

Klem

Skrevet

Hvor ofte går det bra:

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*

13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **

25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.

Dette er fra det innlegget som vi prøvde å holde på førstesiden for en stund tilbake... :-)

Skrevet

Jeg synes faktisk ikke det er så mye prat om SA og MA her. De fleste innlegg handler da faktisk om andre ting som vedrører graviditet. Og når man ser hvor mange brukere det er her, er andelen av dem som mister, liten...

Jeg er blant dem som har mistet og som har skrevet om det her. Jeg har funnet stor trøst i å fortsatt være her inne. Lese om alle dem det faktisk går bra med, dele erfaringer med alle dem det ikke går bra med. Og jeg mener at når noen har figurert her inne i flere mnd, er det naturlig at de vil si i fra om at de forlater forumet, og hvorfor. Da blir det feil å kritisere dem som gjør det.

Når man er engstelig for å miste, kan det faktisk gi trygghet å lese hvilke symptomer andre har opplevd, men også å lese at noen har opplevd slike symptomer og ikke mistet likevel. For alle dem som mister er det sårt å få kritikk fordi noen ikke orker å lese om det. Det er jo bare å la være å lese da.

Jeg synes det er en god idè å la de framkomme i overskriften hva som er innholdet i innlegget. Og det gjelder jo for alle innlegg, uansett innhold.

De fleste er veldig følsomme når vi er gravide. De som mister er ekstremt følsomme. Tenk på det når dere skriver innlegg og la oss ta hensyn til hverandre og akseptere at alle har en pkass her inne. Så slipper noen å bli såret.

Skrevet

Nå begynner jeg å bli drittlei av disse innleggene hvor HI prøver å late som om SA/MA er en noe som bare skjer med alle andre! Som gravid burde man være klar over at dette er noe som KAN skje, men ikke gå rundt og være panisk opptatt av det. Du som skrev dette innlegget har jo ikke peiling på hva du snakker om engang! Du skriver at:

".. og hvis du er helt frisk, hvorfor skulle du miste da!? ikke tenk på dette jenter, er ingen grunn til å bli overnervøs.."

Det stemmer rett og slett ikke. Grunnen til at folk mister er ikke at de er syke! De er helt friske, men aborterer likevel av forskjellige grunner. Ofte får man ikke vite hva som har hendt,- det er faktisk bare slik naturen er! Du hadde hatt veldig godt av å lese disse innleggene selv, slik at du kan lære litt om det du er så fryktelig redd for. Om du velger å putte hodet i sanda så kan du ikke kreve at ALLE her inne skal gjøre det sammen med deg! Finn deg et annet forum om du ikke liker opplegget her inne!

Skrevet

Vet du hva jeg syns, anonym? Jeg synes du kunne stå fram med signatur når du kommer med slike innlegg. Vet du at spontanaborter er svært vanlig? Kanskje så mange som 70 % av alle svangerskap blir ikke noe av - de aller fleste før man i det hele tatt har merket at man er gravid selv. Så mange som 1 av 4 gravide kan oppleve blødninger i svangerskapet - selv om det ikke er noe galt. Med andre ord, slettes ikke alle som skriver inn sine bekymringer her ender med SA/MA. De aller fleste som mister, mister før uke 12, og har du sett ett intakt foster i uke 8, er det over 95 % sjanse for at det skal gå bra. Hvorfor mister noen? Oftest alvorlige kromosonfeil som ikke er forenlig med liv. Så flott at kroppen ordner opp selv. Så sørgelig for det vordende par som ikke venter barn akkurat da likevel.

Jeg blir helt matt av hysteriske småjenter som ikke syns man skal bekymre seg i svangerskapet. Nei, så ikke gjør det da. Les en bok, gå en tur. Og la de som ønsker å skrive her gjøre det! Hvis dere ikke takler å lese dette, åssen f... skal dere takle å bli mødre? Det er en endeløs reise i bekymringer.

Kan vi kanskje få en slutt på anonyme sutreinnlegg om dette nå? I hvertfall bør dere ha såpass "baller" at dere tør stå fram. Det er feigt å skrive slike innlegg om sine bekymrede medgravide. Enda verre når dere ikke signerer. Jeg lurer på hva slags omsorgspersoner dere er...

Skrevet

Og med anonym mener jeg selvfølgelig HI. Hvis noen lurte.

Skrevet

Veldig, veldig god sagt, ScoobyDoo! Jeg skrev innlegget over ditt, og trodde først at det var meg du mente, men forstod raskt at det ikke var det. He he. Jeg tror faktisk at jeg vet hvem det er som skriver disse innleggene på grunn av innlegg vedkommende har skrevet tidligere. Jeg mener IKKE å henge ut noen her, men kanskje HI tør svare ærlig på om nicket hennes begynner på en M?

Skrevet

Jeg er enig med de over her. Skjerp deg, HI. Kunnskap er makt!

Skrevet

Bra jeg fikk rettet det opp da:-) Jeg savner en sånn edit-funksjon her. Det hender man poster og så kommer på noe man skulle ha hatt med.

Skrevet

Hei..

Jeg er enig me HI her jeg... synes egentlig at dere burde holde noe for dere selv... Ikke frekt ment, men noen ganger kan det være greit å ikke nevne noe vondt... VET at det er en "del" av dere, det å ha mistet, men vær så snill å ikke snakk/skriv så mye om det...

Jeg er inne på denne siden bare på "besøk". Skal egentlig være inne på BliGravid jeg (og det er LIKE ille der i forhold til snakk om å miste..!)

jeg sa det til min bedre halvdel her, igår faktisk, at det er ikke BARE positivt å sitte inne på BIM, nettopp fordi jeg skremt.. Er ikke noe pyse altså, men synes at det er utrooolig mye snakk om dette, og da blir det jo selvfølgelig så jeg også tenker på MA og SA...

Dette skal bli mitt første svangerskap (snart håper jeg) og jeg må ærlig si at jeg har litt blanda følelser rundt dette nå... Er jo redd for å miste, noe jeg engang ikke har rukket å fått ?!

Vennligst tenk over dette, og jeg sier det en gang til - det er ikke noe frekt ment mot dere som har gjennomgått dette, for det er ingen andre enn dere som vet hvordan det har vært.... Men bare tenk over hva slags tanker vi "andre" får...

På forhånd, takk :) Og Lykke til med spirene dere har :)

Skrevet

Hva om du begynner å blø? Hva vil du gjøre?

Tror den eneste grunnen til at det er så mye fokus på dette er dere som klager over de som skriver om det:-)

Med andre ord, vil dere ha mindre innlegg om triste ting, skriv noen positive sjøl, istedet for å lage enda en tråd om akkurat det samme.

Dette er en endeløs diskusjon - men ulike meninger. Det skal vi fortsette å ha. Likefullt skal dette være et forum for alle i første tri. Og blødninger ER DESSVERRE en del av det å være gravid i første tri for SVÆRT mange. Med fare for å gjenta meg selv, blir dere skremt av å være her, IKKE VÆR HER!

Skrevet

På 'Bli Gravid' er det mye mer fokus på SA/MA enn her inne. Hvis du ikke er klar for å takle det å miste så er du heller ikke klar til å bli mor, for som Scooby sier så vil man bekymre seg for resten av livet når en har barn. Grow Up- Or Get Out!

Skrevet

Hvis noen bekymrer seg for å miste selv *før* en har blitt gravid, så har man et stort problem. Slik skal det ikke være, men det blir jo ikke bedre av at en slik person heller vil lyve ovenfor seg selv enn å faktisk bare se dette rett i øynene. Kanskje vedkommende burde ha tatt en prat med noen om denne angsten, for det blir ikke bedre av seg selv når man blir gravid.

Skrevet

Må vi virkelig ha denne diskusjonen hver uke??? Forrige uke hadde vi en kjempelang diskusjon på om sa/ma emner skal samles på en tråd. Da var det overvekt av de som ønsker at 1 trimester favner alle de temar som folk tenker på/bekymrer seg over/opplever i 1 trimester. Og desverre er det alt for ofte at blødninger og andre mistanker om sa/ma rammer oss som er gravide i 1 trimester, det er bare naturen desverre.

Vi må bare ta en dag av gangen og glede oss over at det har gått bra så langt :o)

Skrevet

der d står mistet er en passende plass for di som har hatt ma å sa tror jeg..er vel bedre å prate om d der enn her inn på 1 trimester..folk får jo angst av å være her inne snart...

Skrevet

Dette er helt utrolig! Jeg spurte her om dagen om det var meningen vi skulle samle "skravletråder" mellom to personer under MA/SA tråden i tilfelle det ble snakk om det etterhvert nedover i tråden, å da var det faktisk noen som mente at det burde man gjøre! Skal vi som har mistet starte alle tråder inne på vi som har mistet forumet kanskje? I tilfelle det utvikler seg litt, å noen som er UTROLIG nysgjerrige, men som alikevel bare vil lese det som er hyggelig, tilfeldigvis glor på noen andres skravletråder! !

Jeg har et annet bra forslag! Kan vi ikke få inn et nytt forum!! For de nygravide, som tror at det aldri kommer til å skje dem noe? Eller dere kan kalle det: Solskinnshistorier only!

Jeg spør igjen! Hvis det er dere som mister neste gang, hvem skal dere prate med? Det er ikke så veldig tøft å sparke folk i bakhodet, for så å komme for sympati seinere ihvertfall. Men det er vel derfor dere er anonyme, så dere kan komme hvis det er noe som skjer md dere.

Å hva vil dere egentlig vi skal si? Att vi synes synd på dere som ikke tåler å lese om SA/MA? For det er det faktisk ikke. Det er en del av det å gå gravid.

Det må da kunne gå ann å sile ut litt av hva som står her.....

Skrevet

Jeg syns faktisk det er bra og lese om sa.Mest pga jeg har mistet selv for 10mnd siden og da visste jeg ikke at det var så vanlig og følte meg alene....+ Hadde jeg hvert her på forume da jeg var gravid sist så hadde jeg nok ikke fått så sjokk som jeg fikk:=(

HALLO DU HI......Jeg var heller ikke syk så gå en annen plass å benekt sjansen for at hvem som helst kan miste barnet sitt og ikke bare dem som er syke!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...