Gå til innhold

Vielse og selskap samme sted-mitt drømmebryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil ikke vies i kirken, derimot av en prest som av ulike grunner betyr mye for oss. Vi vil gjerne ha sommerbryllup og samle familien og venner til vielse og middag på enten Losby gods, Refsnes Gods, Engø gård el.

Vi blir ca 40 stk + evt barna (kan jo bli stress å skaffe barnevakt når alle er på fest:). Lurte faktisk på å kanskje ha lillesøsteren til en venninne og en til som kan passe alle barna under selskapet. Blir kanskje 4-6 barn. La barna bli lagt på samme rom etter middag, blir sikkert helt texas, men litt kos også da:)

Har lyst til å ta brudebilder på golfbanen, vi spiller begge to og syntes det hørtes litt morsomt ut, fin ramme for utradisjonelle bilder:)

Ingen brudevals:) Ingen av oss danser, vi stritter i mot med hele oss faktisk, og vil at bryllupet skal gjenspeile oss mer enn å følge tradisjonene. Var i bryllup i helgen og da var det typ3-4 stk som danset utenom den første dansen, bandet spilte for tomt rom hele kvelden...

Champagnen skal flyyyyyyte:)

Hva tror dere noe sånnt vil komme på? Har sååååå lyst til å gifte meg på denne måten:)

Skrevet

Kan bli veldig bra det!

Det viktigste er å ha et bryllup man selv føler seg komfortabel med. Så når det er sånn dere ønsker å gjøre det, syns jeg absolutt dere skal gjøre det sånn! :)

Skrevet

Vi hadde det på det måten du beskriver; vielse og selskap på samme sted!

Vi ble viet av human etisk forbund på en gammel herregård. Vielsen skulle egentlig vært ute i hagen, men det hadde regnet litt på morgenen, så vi tok det inne i peisestua. Jeg hadde langt slep og det kunne fint blitt en litt mer seilende inngang enn det jeg ville hehe.

Det var noen barn der; 4 brudepiker, en svenn + noen til. Vi hadde laget egne godteposer til disse som de fikk etter middagen. Alle satt veldig pent og rolig under hele seremonien og middag. Vi var også nøye med å inkludere de; alle fikk egne oppgaver som ringbærer etc.

Bildene tok vi ute i hagen ved et lysthus. Men det ble utradisjonelle bilder som vi har fått veldig mye ros for.

Vi hadde musikk og masse dans, men det er jo opptil hver og en. Det vikigste er at dere koser dere!

Kostnadsmessig så endte dette vel på rundt 50-55 000 kr. Det kommer litt an på hva slags lokale man har og hva det fører med seg. Noen sier at du må kjøpe mat, drikke, kaker og til og med blomster gjennom de, andre er mer frie.

Vi hadde et lokale hvor vi hadde ansvaret for alt selv, lokalet kostet kanskje 3000 kr for hele helgen, drikke kjøpte vi puljer i Sverige. Vi kjenner en mesterkokk og han lagde maten til en veldig god pris. Kona han er dessertkokk, så hun stod for kaken i tillegg.

Jeg ville tenkt litt på antallet gjester og sendt en mail til de stedene som er aktuelle. Spør hva som er inkludert, hva dere får rabatter på (overnatting etc) og om dere må betale extra for å ta med f.eks egen kake.

Jeg kan virkelig anbefale en slik setting på det sterkeste! Ønsker dere riktig lykke til!

Skrevet

Åååå takk!! Du er super, nå fikk jeg masse tips:)

Skrevet

Vi skal ha vielsen, fotografering og fest på samme sted:=) I og med at det er en prest som skal vie, så må du sjekke ut steder der presten faktisk har lov til å foreta vielser. Plassen må være vigslet for kirkelige handlinger.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Vi hadde også alt på ett sted. Men humanetisk vielse.

Vi hadde mange tilreisende gjester så vi hadde også overnatting.

Det er VIKTIG man gjør som man selv ønsker den dagen ikke som gjestene forventer. Det er deres dag og deres penger som skal brukes :)

Vi grillet vi til 70 gjester ;) Var resturanten som stod for det .

Vi hadde med oss play station til ungene. Antagelig vil en bunke DVD ha litt samme effekten. Tenke seg til å få spille så lenge man vil samtidig som man spiser så mye godis og drikker så mye brus man kan klare... kan det bli bedre ????

Høres jo kjekt ut både for foreldre og barn å ha en som kan se til ungene. De kommer sikkert til å ha det kjmepe gøy :)

Skrevet

Omtrent sånn jeg ville ha det også.. vielese og arrangement på samme sted... MEN biskopen satte foten ned for det. :-(

Det er kun visse utvalgte steder i norge det er lov til å vies utenfor kirken, og det er de strenge på. Vår prest er far til min barndomsvenninne, og ikke en gang det hjalp oss i å realisere drømmen om en flott vielse ute i skjærgården på mormor sitt sommersted.

Så... enten velger vi en borgerlig vielse, eller gifter oss i kirken og reiser ut i båten etterpå.

Lykke til med dine planer :-))

Ps: kjenner du en dommer med vigselsrett?? Det kan nemlig brukes..

Skrevet

Høres ut som en flott måte å gifte seg på!

Har du sjekket hjemmesiden til Losby Gods? Der har de pris på bryllupsmenyer, tror de har 3 forskjellige. Da kan du jo hvertfall enkelt regne ut hva mat og drikke til middagen vil komme på :o)

Skrevet

kan jeg spørre hvbilken herregård dere giftet dere på?!

Skrevet

Var det en anonym som lurte på hvilken herregård vi var på? Vi hadde det på Gullaug Hovedgård i Lier; det er¨på vei ut mot Røyken. Stort lokale med enda større hage utenfor! Det er store eiketrær der, lysthus og rododendronbusker som er nesten 100 år gamle!

Kom på en ide til et bilde som vi egentlig skulle tatt, men tok ikke sjansen pga litt det var vått.

På forsiden av huset mot hagen er det en liten veranda med vegger og tak, så over denne er det enda en liten veranda for etg over. Håper dere skjønner :) Så er det da en hvit stige (nødutgang) på siden. Tanken var da at forloverne skulle stå i trappa under, se opp på meg på balkongen, brudepikene lene seg ut av vinduene og se mot meg og mannen klatre opp den stigen! Det høres kanskje veldig knotete ut, men når vi så det, så ville det blitt utrolig kult. Litt sånn moderne Romeo og Julie (bare med finere klær+ vi dør ikke hahaha).

Altså det er bare å sende meg pm om dere lurer på noe, er jo ikke så lenge siden jeg var gjennom dette og kan mer enn gjerne gi råd og tips! Jeg leita meg halvt ihjel etter råd rundt bryllup utenfor kirken og fant fint lite. Så har faktisk lurt på å skrive en bok eller hefte; en realistisk planlegger.

Uansett ønsker dere alle flotte bryllup!

Skrevet

Ååååå så fint!!

Med tanke på prest er han fra metodhist kirken, de er ofte litt mer liberale enn statskirken, men vet ikke om de vier hvor som helst. Jeg er ikke relgiøs, men han begravet datteren vår og betyr mye for oss personlig, og han har jo rett til å vie, så han er i grunnen perfekt for oss.

Skrevet

Det går helt sikkert fint; det virker jo som han kjenner dere og vil sikkert bli veldig glad for å vie dere! Bare dere spør i god tid i forveien, så kan det meste ordne seg!

Blir nesten rent misunnelig her jeg, kunne gjerne hatt den dagen igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...