BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 30. mai 2007 #1 Skrevet 30. mai 2007 Hvor mange er vi her inne som bor i Spania? (Gravide eller ikke) Hvor? Jeg er ikke gravid (enda) og bor i Valencia
Gjest Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 Vi er mange. Mange av oss har allrede fátt barn, og noen av oss er inne pá DiB, og andre har rett og slett ikke tid til á vaere her sá mye lengre.... ) Nevner i fleng fólgende nick: Noruega, balooa, lillemy73, lycklig, 74-mod, alegre, mamasita & prinsen, Lykkeliten2, spaniacalling, agnethet og mamma*till*marlon. Noen av oss er i sór, andre i galicia, jeg og mamasita er i Madrid osv osv..... masse klemmer
november68 Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 Hallo Memo ! Du glemte meg : - ) men jeg er jo ikke akkurat i Galicia enda da. Og når jeg kommer ned igjen er det med en lillebror og en lillesøster til. Var på UL i går. Turen til Spania var fin, men riktig ufyselig. Lenge siden jeg har frosset så j... men jeg hadde nesten bare med sommertøy da. Vi fikk gjort det vi skulle. Bla skrevet huskontrakt. Kommer ned for 14 dgr, 23 juli før jeg reiser hjem for å ruge ferdig.
Patetica fåkksi Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 Málaga her, snart 7 aar paa samme sted.. increíble,
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 Sorry november- var ikke meningen á glemme deg, men det gikk litt fort i svingene her. Du kan glede deg til á komme nedover. Og ná ser det ut som om sommeren endelig kommer til nord oxo.... Og Balooa har blitt Balooax2 - eller i hvertfall snart... om litt over 3 mnd ) Hablamos luego... PS. Har slettet profilen min her inne bare sánn at dere vet det.... men noen av dere har jeg jo pá msn og facebook.... Klemmer
tre+en=4?? Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 hepp! Her er jeg og! :-)) Koselig at dere husket á fá meg med jenter...! Er ikke akkurat den som er her mest trur jeg... Er ná snart 4 mnder pá vei jeg da... etter en litt "skummel" start med litt blödninger og sánn sá er ná alt i skjönneste orden :-) 2 juli fár vi forhápentlig vite hva det er - det gleder jeg meg masse til! Ellers sá önsker jeg dere alle en herlig sommer og til meg selv en ikke for varm sommer... Men det ser dárlig ut ... blitt nok en av de varmeste disse trur jeg...! :-)) uansett.. kos dere masse!! Anita
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 Hei. Bor på gran canaria. Noen andre??
Patetica fåkksi Skrevet 12. august 2007 #9 Skrevet 12. august 2007 Málaga som sagt. ¡Y esta semana estamos de feria!
sol4 Skrevet 30. august 2007 #10 Skrevet 30. august 2007 så hyggelig forum..jeg gråter og ler.blir helt sprø...er liv redd for å føde her i spania.har akkurat flyttet hit,er fra oslo.har 3 barn fra før16,12og8 år) så dette går nok greit men hadde glemt den dritt kvalmen, og humør svigningene de er ikke til å holde ut,er 3mnd på vei termin i mars ,,,,hvilke helssystem har dere andre gravide...i spania????vi bor i rojales V/ alicante...trenger noen tips om sykehus og helsevesen.......hjelp....
Miss Foster Skrevet 31. august 2007 #11 Skrevet 31. august 2007 Heisann sol4 Jeg har fódt 2 barn her i Spania (Madrid) og kan love deg at du er i de beste hender. Jeg stoler mye mer pá leger her i Spania enn i Norge (de har jo flere case og mer mennesker á behandle og ergo mer erfaring). Jeg fódte gjennom SS (seguridad social) og har bare godord á si om dette. Flytter selv til Alicante (Alfaz) om 14 dager og gleder meg enormt. Hvis du vil ha noen á snakke med eller har flere spórsmál sá ta kontakt pá [email protected] sá skal jeg hjelpe deg sá godt jeg kan )
sol4 Skrevet 31. august 2007 #12 Skrevet 31. august 2007 hei takker for hyggelig svar,,,ss. det er det kounale helsevesen ???jeg er ennnå ikke god nok i spansk,kan de engelsk der??? litt for skandinavis her jeg ......tar kontakt ......
november68 Skrevet 31. august 2007 #13 Skrevet 31. august 2007 Hei ! Jeg flyttet til Galicia for en måned siden. Hverken leger eller sykepleiere snakker engelsk noe særlig der oppe, i motsetning til hva de sikkert gjør på solkysten. Jeg ble anbefalt av de andre norske som bor her i området å reise hjem å føde der, ikke fordi de ikke vet hva de gjør, rent medisinsk, men det er store kulturforskjeller. Bla fikk de følelsen av at barnet er sykehusets eiendom inntil du skrives ut. Amming ga de en god dag i, det var liksom ikke så farlig, og føder du prematurt er det visittid 3 ganger for dagen. I Norge kan du være sammen med barnet hele tiden om du vil. Er kjempeglad for at jeg reiste hjem, selv om jeg savner mann og barn. Ble nylig utskrevet fra Ullevål etter halvannen uke. Når du ikke kan forklare at du har rier og nedpress og alt mulig annet er det vanskelig. Men jeg er ganske sikker på at du får et fint svangerskap og fødsel i Spania også. Mine valg baserer seg på tidligere fødsler og erfaringer.
sol4 Skrevet 1. september 2007 #14 Skrevet 1. september 2007 jeg kan ikke reise hjem å føde, vet jo aldri når barnet kommer kan jo risikere en hel mnd.uten kjæreste og de andre barna....har noen andre erfaring med hvordan man blir behandlet og om barnet kan være hos meg hele tiden??? har 3 fødsler før. så amming og nærkontakt er jo 1-ste prioritet........hjelp
Jim jam & Sunny Skrevet 2. september 2007 #15 Skrevet 2. september 2007 Hei Bor selv nord for Alicante. På sykehuset jeg sokner til, Villajoyosa er det en ansatt tolk, som tolker til skandinavisk. Hun har vanilig kontorarbeidstid. Tror det er noe tilsvarende i ditt område. I tillegg kan du sikkert kontakte konsulatet i Torrevieja, de har helt sikkert en tolketjeneste ved behov (det har de i Benidorm). Siden vi bor i områder med mye utlendinger, er det mange av de ansatte ved sykehusene som snakker noe engelsk, og de er generelt vant til å måtte jobbe med utlendinger. Siste er tolketjenester pr telefon. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for kompetanse, det som er kanskje mest uvanlig her er at du ligger på dobbeltrom (det er vel vanlig i Norge og), men det er ingen besøkstider. Dvs at før du vet ordet av det har naboen 15 kompiser på besøk som skal se på den nyfødte. Det kan nok være litt slitsomt... Det er også vanlig at du har far eller et annet familiemedlem sammen med deg omtrent hele tiden (finnes en sovestol til hver seng). I forhold til amming er det veldig vanlig med flaske her, man får ikke samme hjelpen til å få til ammingen som det man er vant med fra Norge, men du er en erfaren ammer så det går sikkert fint! Hvis barnet er prematurt er det vanlig at ammingen foregår på samme tid for alle på avdelingen, dvs at det sitter mødre med barn på et eget rom og far får ikke være med inn dit. Jeg har kun erfaring fra nevnte sykehus, så det kan være anderledes på andre steder. Men som sagt, tror ikke du har noe å grue deg til! Håper du får en fin opplevelse! Det er veldig fint å ha småbarn (og å være gravid) her i Spania!
nick_331741 Skrevet 8. september 2007 #16 Skrevet 8. september 2007 Hei. Leser at du bor i Rojales. Jeg bor i quesada, og har født 2 barn her i Spania. Kan sikkert gi deg den infoen du trenger. Send meg gjerne en mail på [email protected]. Ellers så er vi på åpen skole på onsdag :-)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #17 Skrevet 9. oktober 2007 Hei! eg bor i Almeria, sørkysten... Er egentlig bare utvekslingsstudent her i 3 måneder.. Så eg fant netopp ut at eg er gravid! Men legen her anbefaler at eg skal spise Jod -tilskudd! Hva sier dere? er det bra, vi bruker jo ikke det i Norge! Det er jo farlig å få for mye av det og! Kostholdet er jo annerledes fra Norge til Spania..
lillebror er " forsinket" Skrevet 11. oktober 2007 #18 Skrevet 11. oktober 2007 Hei. Jeg er gravid og bor på Gran canaria. Min lege gir meg jern-tilskudd og "foliodoce" Har hatt 2 graviditeter i Norge, og fikk de samme tingene der av legen. Noe jod-tilskudd har jeg aldrig hørt at man skal ta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå