Gå til innhold

Når er det vanlig å ha samtale om fødsel?

Mamma*mia*igjen!

Anbefalte innlegg

Sist jeg var hos jordmor spurte hun om jeg hadde hatt samtale med legene om fødsel.. De har ikke vært et tema på de to ul jeg har vært på.(har også hatt en ul og skal ha en til på et annet sykehus, men det er for å kontrollere nyrebekkenbunn, de bryr seg ikke med fødselen).

Neste ul er i uke 34 og jeg fødte sist i uke 35+0, så mener selv det kanskje er litt i siste liten...

Når hadde dere som er fødeklare en slik samtale?

Fortsetter under...

Det høres da veldig ambisiøst ut å skulle legge en "noenlunde" fast plan for fødselen? Fødsler er forskjellige fra gang til gang, og jeg tror tvillingfødsler kan være enda mer uforutsigbare...

Men det er lurt å sette seg inn i de forskjellige alternativene som fins for smertelindring, og hva som tilbys på ditt fødested. De fleste sykehus tilbyr omvisning på fødeavdelingen for dem som skal føde der, og da forteller de hva de har. Nå er du vel ut og inn der hver uke omtrent, så du får spørre når det passer.

Sist gang hadde jeg en vaginal fødsel med epidural, og jeg håper jeg kan ha det denne gangen også. Men det kommer jo an på hvordan de to småtrollene mine finner det for godt å plassere seg. Legger den første seg på tvers får jeg vel en fast plan for fødselen jeg også. Og epidural krever anestesilege, og de kan jo ha annet å gjøre. Sist gang ventet jeg en time på anestesilegen, to dager etter traff jeg hun som hadde "oppholdt" ham. Hun hadde mistet masse blod og ligget to døgn på intensiven... Greit nok.

Kommer nok til å ta en telefon til sykehuset før neste kontroll hos fødselslege.

Her er det kun hyppigere kontroller helt mot slutten av svangerskapet, jeg skal ca. en gang i mnd. (dobbeltime ul og jordmor) frem til uke 34....

Vel, godt du hadde en positiv opplevelse av epidural sist, jeg skal IKKE ha det igjen, så enten full narkose eller naturlig fødsel, så vi får se hva de anbefaler...

Beklager, jeg var sløv og så ikke at du hadde hatt en fødsel fra før. Da vet du vel det meste DU trenger å vite. Så lenge tvillingene ikke blir født før uke 34 (bank i bordet!) så gjelder det vel bare å finne ut hvordan de har lagt seg til, og se hvilke alternativer du har. Men hvis du hadde en dårlig opplevelse sist så skjønner jeg jo at du prøve å forberede deg litt denne gangen på hva du kan vente deg fra sykehuset.

Håper uansett at fødselen ikke blir høydepunktet med de små, men at alt etterpå bare går oppover! :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...