Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er desverre en av mange som er plaget av bekkenløsning, og det blir verre for hvert svangerskap :-(

Mannen min snakket med mora sin på telefon og fortalte at jeg sliter med bekkenløsning og helst ikke skal støvsuge, vaske golv osv... for da får jeg mye vondt. Jeg kan heller ikke stå eller gå langt, eller sitte i samme stilling for lenge.

Moren hans sa da at da hu gikk gravid (ca 30-40 år siden) så var det INGEN av hennes venninner og naboer osv som var gravide som noen gang snakket om vondt i bekkenet.

Hun sa ikke dette for å si at vi nye generasjons-mødre maser for mye / ikke tåler noe eller noe sånt, men hun sa selv at hun tror det kanskje kan være pga at det er mye mer hormoner i maten vi spiser (bl.a. kjøttet).

Bekkenløsning har jo mye med hormoner å gjøre, så det hørtes faktisk litt logisk ut og, det hu sa.

Jeg har snakket en del med damer som fødte rundt den tiden våres mødre fødte oss, og bekkenløsning var egentlig aldri et tema.

Lurer virkelig på hva det er som gjør at de ikke hadde bekkenløsning da, men vi har det nå?

Enten så tørte de ikke klage... hadde vondt, men sa ingenting. De kunne HVERTFALL ikke forvente at mennene skulle overta husarbeidet, for det var kvinnens jobb. Så de måtte jo....

Eller kanskje de tålte mer smerte? De var kanskje vant m hardere arbeid, kanskje de var bondekone som måtte ta del i både stell av dyrene, og i tillegg alt i huset og ta seg av de 6 barna?

Eller kanskje det virkelig er maten vår som gjør at vi er mye sykere og svakere nå???

En ting er sikker... bekkenløsning er ikke noe vi i denne generasjonen bare 'finner opp', noe vi bare innbilder oss når vi er gravide. Det er bare de som aldri har hatt det selv, som kan finne på å si noe sånt.

Bekkenløsning er ikke noe kjekt å ha, det kan være fryktelig vondt.

Det er også tydelig at det skjer noe (mye) med bekkenet under et svangerskap pga hormonene.

Men HVORFOR er det så mange som er plaget av det nå, mens våre mødre ikke var plaget med det? :-((

Skulle gjerne finn ut av det.

Kunne jammen tenkt meg å kutte ut kjøtt, hvis svigermor har rett og det er det som gir oss for mange hormoner som gjør at vi får bekkenløsning!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9450321-bekkenet-i-forrige-generasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er flere grunner til at det er mer "utbredt" i dag enn før.

Til dels er det større aksept for at dette er et problem som man skal ta seriøst, også i tidlig stadie.

Tildels tror jeg at man før ikke snakket så høyt om man hadde plager, og "kvinneplager" snakket man enda mindre om.

Det var også mer vanlig å være "allsidig" trent - altså, vandt til tungt fysisk kroppsarbeid som å skure gulv, ta klesvask for hånd, gå hvor man skulle (bil var lite utbredt) mens man i dag "sitter på en kontorstol på jobb og i en sofa hjemme" man kjører/har transport hvor enn man skal og så er man kanskje "flink" og trener en time på helsestudio i uka. (Grove generelle trekk).

Vi har et mer usunt kosthold - mer hvitt brød, sukker og kunstige produkter enn man hadde før (selv om man før kanskje ikke hadde et spesielt variert kosthold).

Før bodde man også i større hushold, og hadde ofte hjelp til de tyngre takene fra søsken/foreldre/unger slik at man hadde mer avlastning enn man tenker på i dag, selv om dette ikke var noe man snakket høyt om.

Tror likevel at mange slet med mye smerter, og man hadde flere komplikasjoner i forbindelse med svangerskap og fødsel enn man har i dag, rett og slett at i dag blir man fulgt opp og får behandling på et tidlig statium.

Husk også at man ikke ville ha kommet så langt i dag med tanke på behandling, råd etc om man ikke også før hadde hatt de samme plagene, noen må jo ha satt i gang forskningen for å bedre/løse problemene.

Tror du har mye rett i dette, og

ettersom jeg forstår har det vært lite forskning på bekkenløsning, da det er en "kvinnesykdom".

Leste en artikkel i Aftenposten for en stund siden om dette. Det var noen forskere som hadde begynt å undersøke en påstand om at finske kvinner ikke har bekkenløsning, mens norske kvinner har mer og mer av det. Hvis det er slik kan det jo ha med kostholdet å gjøre også. Finner dessverre ikke igjen denne....

Det er jo ikke en ny oppfinnelse, min mor hadde bekkenløsning, spesielt i det 2. svangerskapet. Hun er sykepleier, så det kan hende at hun dermed både hadde hørt om bekkenløsning og kunne gjenkjenne symptomene på seg selv, jeg vet ikke.

Det mange trekker fram når det gjelder forskjeller på bekkenløsning nå og før, og forskjeller mellom Norge og andre land er at kvinner i Norge er yrkesaktive. Norge er helt på topp når det gjelder yrkesaktivitet blant kvinner, både i antall og det at mange jobber heltid. Mange flere kvinner jobber i dag enn for 30 år siden, og mange flere her enn i f.eks Spania. For oss kvinner betyr det mye dobbeltarbeid, etter jobb må vi gjøre husarbeid. Alt i alt er dette en stor belastning på kroppen, som kan gi bekkenløsning

• 2 uker senere...

Tanta mi på farsida hadde bekkenløsning, og ho er no 80 år.

På morsida av slekta mi er vi fire (eller fem) kusiner som har hatt alvorleg bekkenløsning. Det rare er at ingen av mødrene våre (dei er fire søstre) har hatt det, så dei forstår verkeleg ikkje kvifor denne generasjonen er så plaga.

• 4 uker senere...

Annonse

Tror det også har noe med forskjellige holdninger til problemer i svangerskapet. Tidligere så skulle alle jobbe selv om de hadde vondt og man skulle liksom ikke klage. Sjefen min på jobb sa at når hun var gravid så klarte hun så vidt å stå på beina men det var alikevel ikke noe snakk om sykemelding.

I tillegg så kan nok de erfaringene man fikk fra forrige generasjon ha ført til at flere blir tatt på alvor!!

Kan også komme av at man kaller mere for bekkenløsning i dag enn man gjorde før, at man i dag ser at man kan ha ulike typer bekkenløsning!

• 2 uker senere...

Min mor hadde bekkenløsning da hun gikk gravid med lillebroren min (ikke med meg), og vet flere andre i den generasjonen som hadde tildels store plager med bekkenløsning. Nå er det snakk om 25-30 år siden dette da, ikke 30-40, så det skjedde kanskje ganske mye på de årene? Men tror kanskje forutsetningene dine ikke er 100% korrekte.

Jeg tror det er mange grunner. En av de viktigste tror jeg er at de faktisk hadde MER avlastning enn vi har i dag. Familien var der hele tiden og kunne hjelpe til med de tyngste løftene. De kunne nok ikke vente at mannen overtok husarbeidet, men at svigermor kom og tok fjøsstellet mens storesøster tok seg av mellomsøster, det var nok naturlig.

Grunnen til at vi i Norge oftest får diagnosen bekkenløsning og sykmelding for det er veldig enkel; har man ikke jobb, trenger man ikke å sykmeldes. Vi er et av de landene i verden med høyest sysselsetting. Hvis du leser litt rundt på nettet finner du massevis av artikler som avkrefter myten om at det ikke fins bekkenløsning i andre land. Jeg har lest 100 år gamle legeartikler fra Italia om bekkenløsning, hørt om moderne studier fra Pakistan, India osv. I Storbritannia er bekkenløsning svært utbredt, men de har bare ikke noe enhetlig navn på det.

Selvsagt er det andre grunner også. De var nok ofte bedre trent før. Gode indre muskler kan hjelpe til med å stabilisere bekkenet og hindre smerter hos noen. Kanskje vil de gamle ikke klage heller. Alt skulle jo være bedre før, og da kan de ikke komme og klage over smerter ;)

Det samme sa min svigermor. Ho lurte på hvorfor ho ikke hadde hørt noe om det da ho gikk gravid. Tror også at dette MYE å gjøre med at vi er mindre i bevegelse nå enn det de var den gang. Vi sitter på jobben (ofte), sitter til og fra jobben, sitter å ser på TV osv.

Er ikke usannsynlig at maten har noe å si? Hvorfor forsker ingen på dette området? Kutte ut visse mat grupper å se...

Hadde vært ekstremt fint å slippe dette "helvete". Nå anser jeg meg riktignok som ferdig med mitt bidrag til denne verden etter dette barnet, men med tanke på de som kommer etter...

Min mor hadde bekkenløsning i de to første svangerskapene, men ikke i de to siste. Jeg hadde i slutten av mitt forrige, og fikk det med en gang i mitt andre.Og det har absolutt ingenting med at jeg er i lite fysisk aktivitet. Jeg går MYE på jobb, og trente to ganger i uken, har gått turer på min en time etter at første mann ble født for halvannet år siden. Mulig det har noe med kostholdet å gjøre, men hos meg har det ikke med mangle på fysisk aktivitet å gjøre ihvertfall.

Bekkenløsning kommer av HCG hormonet - og ikke noe annet hormon! Du får ikke bekkenløsning av annet enn graviditet. Hvis det skulle kommet av hormoner i mat, ville vi jo gått med bekkensmerter alle mann........

Ellers er jeg enig i det meste du skriver.

Hjelper iallefall ikke å kutte ut kjøtt. Jeg har sterk bekkenløsning, og er avholds fra kjøtt (liker det ikke)

Det har ikke noe for seg, for å si det sånn.....

Fortsatt lykke til! :)

Annonse

Nå ble jeg litt provosert her! Til og med menn kan få bekkenløsning. Og de pleier ikke å være spesielt gravide, eller??? Og selv sliter jeg med bekkenet også når jeg ikke er gravid, gjerne i sammenheng med menstruasjon, men jeg er jo ikke gravid da...

Må si meg enig i tankene rundt dette med aktivitet. Tidligere generasjoner var mye mer fysisk aktive enn vi noen gang kan drømme om å være, selv med hard trening fem dager i uka. Arbeidsdagen besto av fysisk aktivitet, med sterkere muskler som resultat. Bekkenløsningsplager fantes garantert tidligere også, men var sikkert sjeldnere på grunn av generell bedre fysisk form, samt det faktum at man måtte bite tenna sammen, for man kunne vel neppe sykemeldes fra sine daglige gjøremål. Kan hende utviklingen skjer gradvis og vi både arver og forsterker plagene med vår livsstil. Man skal ikke mer enn femti år tilbake, så var kvinners arbeidsdag helt annerledes enn i dag, færre bodde i byene, og huslige hjelpemidler var knapt å se i de vanlige hjem. Så vi kan jo på den ene siden takke for utviklingen, men samtidig ser vi medaljens bakside!

Mange sier at bekkenløsning er et "moderne" problem og også at noske og nordiske kvinner har mer enn andre. Sykdommen er ukjent i Afrika f.eks..

Jeg tror det ligger mye i at i er 10-15 år eldre når vi får barn nå enn våre mødre og bestemødre. I Afrika er de ennå yngre og fysisk sett er vi mer egnet til å gå gravide i betydelig yngre alder.

Hmm nei vi er vel flinkere å si fra. I tillegg så er det jo noe som sier at tiden leger alle sår. Jeg har skjeldent hørt at våre mødre klager over at det var vondt å føde.... De klagde vel ikke så mye på at de alle de andre vondtene heller, men jeg er helt sikker på at de ikke hadde det bedre enn oss.

Vi må også huske at idag er de fleste kvinner i 100% jobb.

Mange jobber med tunge løft, ståing og tråkking.

Arbeidsgiver forventer effektivitet, og tilpassing av arbeid er ofte en utopi.

Hjemmet skal fortsatt være prikkfritt som på 50 tallet, samtidig som vi skal aktivisere og ha kvalitetstid sammen med barna våre.

Før var hjemmet arbeidsplassen til kvinnene, og de kunne disponere arbeid og tid utifra eget tempo.

Det var ikke samme krav og forventninger til aktivisering og kvalitetstid sammen med barna. Barna måtte aktivisere hverandre og klare seg selv.

Hvis vi tenker oss om ser vi at gravide med krykker er et fenomen som har kommet samtidig med at kvinnene ble yrkesaktive.

De var nok flinkere til å lytte til kroppen før!

Nå presser vi oss, selv om vi kjenner det gjør vondt. Så sier bekkenet stopp, og da er det for sent.

For vi som har symptomgivende bekkenløsning vet at når det først har blitt vondere, så blir det iallfall ikke bedre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...