Gå til innhold

Fullamming lengre enn 6mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det dumt? Jeg har så lyst å fortsette fullammingen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis dumt, nei! Hvorfor vil du det?

Skrevet

Så lenge vektøkningen er normal og ammefrekvensen ikke er plagsomt høy for deg, fullamm så lenge du vil :-D

Jeg fikk et tips en gang, og det tipset likte jeg veldig godt! Fullamm fram til babyen viser interesse for din mat og det du spiser, da er h*n klar for å begynne med smaksprøver. Om baby da er fem eller åtte mnd'er, spiller ingen rolle :-) Begynn forsiktig med smaksprøver, ha alltid noe på askjetten din som du anser som trygt for lille å spise, og om h*n signaliserer at h*n og vil ha av maten på askjetten din, gi noen smaksprøver :-)

Skrevet

De anbefales jo å begynne med fast føde fra 6 mnd fordi babyen ellers får i seg for lite jern. Tror jeg ville tatt dette opp med hs hadde jeg vært deg.

Skrevet

Hvis babyen din ikke er interresert i fast føde og er fornøyd med bare bryst (og går opp i vekt- følger kurven sånn noenlunde) skal ikke det være noen fare. men snakk med hs og lege om det - om du evt skal ta blodprøver for å sjekke jernstatus etter en stund og evt gi jern i tillegg.

selv fullammet jeg til nærmere 11 mnd. Nektet fast føde før den tid. I samråd med hs/lege ble det ikke tatt blodprøver og vi gav ikke tillegg av jern. Men dette er viktig at helsepersonell tar ansvar for.

Poden er snart 17 mnd og matinntaket går opp og ned - enkelte dager er det nesten bare pupp..... - og han går bra opp i vekt ;-)

Skrevet

Det er bare å fortsette. Snuppa mi er 8 mnd. Da jeg var på helsestasjonen på 6 mnd kontroll sa helsesøster at det ikke var noe problem å fortsette til 8 mnd alder. Etter det er det mulig å få tatt

blodprøve av babyen for å sjekke om den begynner å få lave jernlagre men det er ikke så vanlig å få det det første året. Snuppa her er overhodet ikke interresert i annen mat og nekter å åpne munnen. Så jeg har tenkt å fortsette litt til.

Skrevet

Men abefalingen fra helse og sosialdirektoratet lyder introduskjon av fast føde fra 6 mnd - men husk at introduskjon betryr at man tar det i babyens tempo. Er baby veldig interresert i fast føde bør den få smake - tidligst fra 4 mnd. (men interesse for familiens mat er indikasjon for å starte introduskjon fra 4 mnd...)

Lykke til

Skrevet

Hvorfor jeg vil det? For jeg synes det er så mye kos med ammingen, og så liker tulla det så godt også:) Synes vi får så nært bånd med ammingen, det er liksom bare våre stunder!

Men jeg vil jo selvfølgelig gjøre det som er best for henne, kan jo ikke la mine ønsker gå foran. Hun er nå 5mnd og viser allerede interesse for vår mat så da får jeg vel begynne med litt smaksprøver utover fra 6mnd da, men fortsette ammingen også. Er bare så redd for at hun ikke vil ha puppen mer når hun begynner å få fast føde.....

Skrevet

Minien min begynte å vise interesse for vpr mat tidlig.. og fikk litt smaks prøver fra 5 mnd ca..(hadde fått litt grøt prøver før det)han elsker mat,mn puppen er best alikevell:=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...