Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til spontanabort, at noen mister og andre ikke?? og hvis man har mistet en gang, er det sannsynlig at den sitter på 2. forsøk??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er mange mange forskjellige grunner til det. Mest vanlig er vel bare at fosteret ikke er levedyktig, at noe i celledelingen ikke har gått som det skal. Det kan være "dårlige forhold" i livmoren, forskjellige hormonforstyrrelser osv osv osv... uendelig mange grunner antar jeg.

Skrevet

Det er ca samme risiko for spontanabort, noen mener litt høyere, hvis man har abortert en gang. Men allikevel er det mye mer sannsynlig å ikke abortere, i og med at risikoen for spontanabort er 15-20%. Det er nok ganske vanlig at hvis man har hatt noen svangerskap så har ett av dem endt med SA, men sikkert ikke like vanlig at flere har endt i abort. Selvfølgelig er det noen som aborterer gang på gang, og det er kjempetrist, men det er ikke det som er "normalen"

Når det gjelder årsaken til SA, så er det som en annen skrev her mange mulige årsaker, og ofte vet man ikke hvorfor det skjedde i det hele tatt.

Skrevet

Grunnene er mange, som andre allerede har svart. Jeg var gjennom en SA sjøl i månedsskiftet jan/feb, men nå er jeg gravid igjen, 10-11 uker på vei, og gynekologen sa til meg at det var ikke noe større fare for at jeg skulle abortere denne gangen enn det er i et vanlig svangerskap.

Men dersom man har gjentatte aborter, bør man få sjekket det. 3 eller flere aborter på rad kalles habituell abort, og da kan det tyde på at det er noe feil i "systemet".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...