Gå til innhold

svaar =)


Mamma'n til Martin & Mille :)

Anbefalte innlegg

Blir så forvirret over dette med hjertelyd jeg.. fordi, mange skriver de har vært tidlig og hørt etter lyd, og sånn.. noen skriver de har vært der mellom uke 11 - 14 og funnet ut at de hadde en MA i uke 5,6,7 eller noe.. er dette så bra da? merker man ikke en MA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff kjære deg butterfly,du må prøve å ikkje være så redd for MA, d e ikkje ofte d skjer..

 

de fleste leger/jordmødre hører ikkje etter hjertelyd før i uk 14, dette pga at d kan være vanskelig å finne den når babyen er så pitte liten.

Da venter de heller slik at de ikkje skal uroe moren om de ikkje finner den.

Men på UL kan en se d fra den dagen hjerte begynner å slå, i uke 6 er vell d.

 

De fleste som har en MA vilgjerne merke at symptomene på graviditet forsvinner, men noen oppdager d desverre ikkje før flere uker etter d har skjedd..

 

Dersom du bekymrer deg veldig anbefaler eg deg å bestille en privat time til UL, så du får bekreftet at alt e fint m den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MA er forkortelse for 'missed abortion', så det betyr at embryoet/fosteret ikke lever lenger selv om kroppen fremdeles tror at en er gravid. Dette oppdages vanligvis når man tar ultralyd, og er derfor annerledes enn en vanlig spontanabort (SA) siden en ikke blør eller har smerter.

Jeg forstår at du er redd for at noe kan gå galt siden du bryr deg om den lille. Du trenger derimot ikke å gå rundt å være engstelig for dette, for om du skulle være så uheldig at det skulle skje med deg, så er det ingenting å gjøre med uansett. Det er ingen grunn til å tenke så mye på det, men det er selvsagt bra at du er forberedt på at noe slikt *kan* skje. Og det er du jo, så prøv å bare kose deg med den lille spiren din i magen. Det går stort sett bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å lytte etter hjertelyd fra uke 14. Selv om man ikke hører det da, så er det absolutt ikke sikkert at noe er i veien. Babyen kan ligge på en måte som gjør det vanskeligere å høre.

 

Angående MA så er det norske ordet inkomplett abort, dvs at det er en abort der fosteret ikke støtes ut av seg selv. Det er etter hva jeg har hørt sjeldnere enn vanlig abort (SA) og kan gå for seg uten at man merker noe særlig. Jeg opplevde en MA for fem år siden og da hadde jeg brun utflod fra ca en uke etter at babyen døde (i ca uke 6). Jeg hadde ingen symptomer på graviditet hverken før eller etter. Grunnen til at jeg ikke gikk til lege med den brune utfloden var rett og slett at jeg ikke visste at det var unormalt. Skjønte ikke at det var blod. Derfor ble jeg ikke gjort oppmerksom på det før hos legen i uke 10. Da fikk jeg UL og måtte til utskrapning. På grunn av dette er jeg veldig var for brun utflod. Så lenge jeg har mange symptomer på graviditet og har lys utflod bekymrer jeg meg ikke. :-)

Må legge til at jeg har hatt litt brun utflod i begge mine svangerskap etter det også, uten at det førte til noen abort. :-)

Lykke til! Ikke gå rundt å bekymre deg for abort, MA eller SA... Sjansen er overveldende stor for at det skal gå bra. Også kan du kanskje tenke som meg...at for hver person du hører at mister så er sjansen mindre for at det skjer med deg....sånn rent statistisk...Kanskje litt slemt og egoistisk å tenke sånn, men det funker for meg. Istedenfor å bli skremt av at mange mister blir jeg da heller beroliget.... Det er jo ca 10 prosent av svangerskapene som statistisk sett ender i abort mellom uke 5 og 8, så hvis disse prosentene fylles opp av andre så går det jo bra med deg.... :-) Synes selvfølgelig også at 90 % odds for at det går bra er et betryggende tall i seg selv da....:-)

Dette ble litt langt, og jeg vet ikke om du trengte så mye info, men men... Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...