Gå til innhold

Hva liker dere førstegangs å bli spurt om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ringe en veninne som bor laaangt unna i kveld, i ett annet land, så jeg ringer rett før jeg legger meg, da er det midt på dagen for henne:9

Hun fikk en jente for 4 uker siden. Har bare mailet litt om det står bra til osv. Ikke fått svar av henne men av mannen. Så nå er det gått passelig med tid at jeg kan ringe, tenker jeg. (Vil ikke forstyrre når alt er nytt).

hva opplever dere som nå er førstegangs mammaer at det er koselig og fint att andre spør dere om?

Hva liker dere ikke at folk spør om?

Husker ikke helt hva jeg tenkte selv som førstegangs, blir jo herdet med tiden. Førstegangs kan være litt mer sårbart, vil derfor ta hensyn til dette når jeg ringer. Ikke så lett å rette opp ett tråkk i salaten, når de bor så langt borte og en ikke snakkes så ofte..

Please hjelp meg:)!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo bare svare for meg selv da, men jeg syns spørsmål som har du nok melk, eller revnet du mye under fødselen er litt vel private... Bedre da å spørre om babyen spiser godt f.eks. Syns det var grei å svare på generelle spørsmål jeg da, som går det bra med oss, eller om man er sliten. Husker også at det ble veldig mange (velmenende) råd i begynnelsen, ble mye å forholde seg til. Greit å gi råd, men lettere å ta i mot de rådene, når man sier at "dette fungerte for oss" fremfor "sånn må du gjøre det". For det var så mange som sa sånn MÅ du gjøre det, at man tilslutt ikke viste bakfrem på noe om du skjønner =)

Skrevet

hei du!!!!

jeg syns selfølgelig d er koselig når noen lurer på hvordan barnet har d,men også meg.

å gir meg litt plass i samtalen til å skryte av barnet...

jeg husker jeg ville fortelle alt fra når jeg reiste på føden til fødsel,amming å sove rytme.

tror ikke du skal være redd for å spørre om noe som ikke passer seg, jeg kunne nesten ikke få sakt nok om vidunderet mitt!!!

d spørs vel heller hvor mye du gidder å høre..hihi.

men du kan jo si sånn "ja ,fortell om ...." så velger hun selv hvor mye hun vil si..

lykke til da!!!!

Skrevet

Jeg syntes personlige ting som hvordan det gikk med ammingen (det gikk ikke, så det var veldig sårt tema) var kjipt. Fikk også alt for mange råd som sikkert var velmemende, men det var veldig vondt å tro at alle skjønte så mye mer om mitt barn enn meg. Så om noe ikke er så greit for henne, la henne be om råd for du tilbyr. Tror det hun trenger nå er rett og slett litt forståelse og sympati :-)

La henne fortelle så går det sikkert greit og du skjønner hvor grensene hennes går. Så snill du er som bryr deg, det merker hun nok og setter sikkert pris på :-)

Skrevet

Jeg syns spørsmål som:

* Hvordan var fødselen? (Da kan jeg svare +/- i forhold til hvem jeg prater med.) Selv syns jeg det var en helt utrolig snodig opplevelse i seg selv, så der kan hun sikkert utdype og komme med masse artigheter hvis hun er typen til det;)

ja, det var ett spørsmål hvertfall;)

Skrevet

Hei du!

Nå er jeg annengangs, men jeg synes det er koselig når andre spør hvordan det går, og lar meg få bestemme litt hva jeg vil fortelle. Og at de lytter, ikke bare kommer med egne erfaringer. En blir jo kanskje litt "egosentrisk" når en nettopp har født, og ikke alltid en bryr seg om andres erfaringer men helst vil fortelle og få utløp for egne tanker. Er det ikke litt slik?

Eller obs: hvis hun styrer over på dine erfaringer, hvordan du har det osv, er det kanskje et signal på at hun ikke vil fortelle om seg selv. Det har jeg også opplevd, og tok heldigvis hintet. Den personen hadde en litt "down" periode etter fødsel og orket ikke prate om seg selv.

Uansett: det viktigste er nok at du ringer! :0)

Skrevet

hva du IKKE må spørre om: Hva gjør du for å få av deg alle kg igjen..." Hehehehe.....tabu!! ;o)

Skrevet

Hyggelig å bli spurt om hvordan det går med meg (ikke bare babyen). Og gi rom for å skryte av babyen, ja :-) Og fortelle om fødselen hvis hun vil. Jeg ble ihvertfall aldri lei av å fortelle om det. Gjelder kanskje ikke hvis det var komplisert fødsel,jeg vet ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...