Gå til innhold

Føde vanlig etter to keisersnitt? Eller alltid keisersnitt etter to tidligere snitt?

Anbefalte innlegg

Prøver meg her inne for å se om jeg kan få svar på dette. Har et innlegg liggende inne på BIM også. Har to hastekeisersnitt bak meg og skal til samtale ang "vurdering av forløsningsmetode" fordi jeg er gravid igjen. Har forstått det slik at man automatisk får planlagt keisersnitt hvis man har to tidligere keisersnitt, og det er det jeg blir fortalt inne på BIM også. Men ifølge SUS (stavanger universitetssykehus) så skal man altså vurdere dette individuelt og jeg leste også noe om at vaginal fødsel etter to keisersnitt var ansett for å være trygt.....

Er det noen som har født vanlig etter to keisersnitt? Eller har vært på en slik samtale som jeg skal på. Ønsker planlagt keisersnitt denne gangen, det har blitt så dramatisk de andre gangene og likevel endt opp i hastesnitt. Prøvde å få planlagt keisersnitt sist gang, men ble avslått. Håper IKKE jeg må krangle meg til dette en tredje gang. Snakket også med jordmor som bekreftet at dette ble vurdert individulet og at det ikke var noen automatikk i et tredje snitt. Synes dette avviker fra mye annet jeg leser. Noen som har erfaring med denne problemstillingen?

Fortsetter under...

Jeg har hatt 2 keisersnitt, ett planlagt og et hastesnitt etter lang fødsel.

Jeg fikk beskjed om at det ble planlagt keisersnitt neste gang, de sa det både etter fødsel og på 6 ukers kontrollen. Vet ikke om det er spesielt for meg, men vet at livmoren danner arrvev i snittene og livmoren kan da i verste fall sprekke. Så det er vel kanskje ikke noe å prøve på siden utfallet kan jo bli meget tragisk.

Har hørt at det er litt forskjell på sykehusene hvilken praksis de fører, de fleste sykehus tror jeg har automatikk i at 3 fødsel blir planlagt keisersnitt.

• 5 uker senere...

dersom man har hatt to tidligere ks blir alltid 3 barnet forløst med ks.. de frykter at livmoren ikke tåler den påkjenningen en fødsel gir.. dette var iallefall beskjeden min svigerinne fikk da hun skulle ha nr 3..

jeg fikk veldig klar beskjed om at 2 keisersnitt=alltid keisersnitt! Det var grunnen til at de ventet veldig lenge med å bestemme ks på meg andre gangen, fordi jeg hadde akutt ks med første. Ønsket i utgangspunktet å føde naturlig, men det får jeg da altså aldri prøve igjen.

Spurte mange ganger om det virkelig ikke var håp, men nei, da måtte det evt komme forskning som viste det var trygt slik at praksis ville endres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...