Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 6 mnd har blå øyne som sin far. Jeg derimot har helt mørke brune øyne som jo dominerer over blått. Tror ikke de forandrer farge nå (de er veldig klare blå) men min mor mener de fortsatt kan det. Noen av dere som har fått seg en overaskelse? Hvor sent skjedde det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har grønne øyne, men de var blå helt til jeg var 5-6 år.

Det brune er forresten kun dominant i prinsippet, det er ikke alltid det slår til. Min farmor har brune øyne og farfar har blå, men det var kun ett av de fire barna deres som fikk brune øyne. Derimot er det sannsynlig at det er farmors brune øyne som har gjort at mine ble grønne, selv om både mamma og pappa har blå.

Skrevet

innen ett år tror jeg..

Skrevet

Ja har hørt at det kan skje opp til ett års alderen og vet også at han ikke trenger få brune som meg. Men jeg lurer på om det virkelig er mulig at de kan forandre seg når de er så klare. Så mer for meg at de måtte være mørkere blå da.

Skrevet

fikk meg en stor overaskelse jeg, lillepia ble født med brune øyne og har det fortsatt, mens begge foreldrene har blåe..

Brunt dominerer i feks 2/3 tilfeller. får du tre barn og en av dere har brune øyne, får to av barna brune øyne og et blåe. vet ikke hvorfor det er sånn, men har lært det på skolen.

Skrevet

djiola:

Javel? Vært utro? Du lærte ikke på skolen at to blåøyde aldri kan få et brunøyd barn da? To brunøyde kan derimot få blåøyde barn hvis en av dem har ett blåøyd gen. Dersom begge foreldrene har blå øyne så er det umulig at barnet blir brunøyd. Faktisk. Så det var jo også en måte å bli busted på da...

Skrevet

Riktig. For at en person skal få blå øyne må han ha arveanlegg for kun blå øyne. To personer med blå øyne kan derfor ikke få et barn med brune øyne siden de ikke har anlegg for brune øyne å føre videre...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Snulla hadde først sorte øyne, så brune, og nå mørkeblå (7,5 mnd). Men skal en ta meg som et eksempel så har faktisk øynfargen min forandra seg hele livet mitt. Endte opp med en rar blanding av brun, grønn, gul og mørkeblå!:P

Skrevet

Jeg har også lært det at om barnet skal få brune øyne så må en av foreldrene ha allelen for brunt. Hvis begge foreldre har blå øyne (mangel på brun allele) så kan ikke barnet få brune øyne. Det blir jo omtrent som om to blonde skulle fått et mørkt barn. Det går liksom bare ikke... Det var ihvertfall det jeg lærte på skolen ;P

Skrevet

Hei

Jenta mi ble født med blå øyne, hun har en far med brune øyne. Hennes øyenfarge begynte å endre seg mot brune da hun var rundt 3-4 mnd.

Hilsen

Skrevet

Kjenner ei som har et brunt og et blått øye......

Skrevet

Selvsagt kan et barn få brune øyne selv om foreldrene har blå øyne. Du kan ha gener for brune øyne selv om øynene dine er blå (se på besteforeldre også). Kan hende det er spor av brunt/gult/grønt i dem uten at det er så lett å se. Jeg har 2 jenter med brune øyne og 1 gutt med blå øyne. Selv er jeg blåøyd (har en liten gulbrun prikk i dem da:-)) Faren er grå/blå/grønnøyd.

Dere har vel hørt om de som har fått tvillinger hvor den ene var mørkhudet og den andre hvit. Foreldrene fikk DET sjokket....

hehe

Skrevet

Her har våre fått brune/gyldne flekker i øynene ila de første ukene. Ble født med mørke grå/blå øyne begge to.

Pappaen har brune, jeg har blå. Datteren vår har også helt brune, og lilebror på 7 uker har begynt å få litt brunlige. Blir spennende å se...

De sier vel at øyenfargen viser seg innen barnet fyller 1 år? Men: ingen regerl uten unntak ;0)

Skrevet

Har du blå øyne har du ikke gener for brune... da ville du hatt brune selv.

Sjekk det opp før du sier "selvsagt". Dette er enkel barnelærdom + at jeg har sjekket det opp for å være sikker.

Skrevet

Det blir annerledes med hudfarge, to foreldre svart og hvit vil alltid få mulattbarn fordi ingen av hudfargene er dominante. To mulatter vil derimot bære gener for alle tre variasjoner, de kan derfor få svart, mulatt eller hvit. Barn av disse tre variasjonene vil også bære i seg gener for flere farger, dvs at to hvite som er barn av mulatter vil kunne få tvillinger der den ene er svart og den andre er hvit (eller andre kombinasjoner).

Skrevet

har selv 2 barn med blå øyne og 2 med brune øyne . Vi har sett det helt

fra sykehuset hva de ble.Og ja. det går godt an for 2 med blå øyne og få et barn med brune øyne, det har vi eksempel på i nær familie.

Vil ikke gått så lagt som å beskylt mora for å vere utro om en ikke kjenner familien ,og vet at både bestemora og bestefaren har brune øyne.

Skrevet

Poenget er at der begge foreldre har blå øyne finnes det ikke arveanlegg for noe annet enn blå øyne uansett hvilken farge besteforeldrene har. Men der foreldrene har brune øyne kan det ligge gener for blå øyne som slår ut i neste generasjon... Men grønne øyne regnes inn under kategorien brune øyne i arvelæren, og mange med grønne øyne har en veldig blåaktig farge, så det kan jo skyldes dette også da:)

Skrevet

småen her har hatt helt blåe øyne helt frem til 6 mnd alderen. Da ble de gradvis mer grønn og brun. Jeg har blå/grønn/brun, så nå har han samme farge på øynene som jeg har. Pappan har helt blå.:)

Skrevet

Takk de som svarte! Ble mye andre diskusjoner her, men det er bare moro.

Vil gjerne høre om flere som har barn som skiftet farge senere enn 6 mnd?

Skrevet

Først vil jeg bare si regelen for arv av blå/brune øyne er slik:

To foreldre med blå øyne kan ikke under noen omstendighet få brunøyde barn, uansett om alle besteforeldre har brune øyne. Hadde foreldrene hatt gener for brune øyne å gi videre ville de selv hatt brune øyne siden brunt dominerer over blått.

To foreldre med brune øyne kan få barn med enten blå eller brune øyne, siden den blå fargen kan ligge under den brune hos foreldrene.

Grønne øyne, eller "blå" øyne med en bitteliten flekk av brunt i seg regnes genetisk sett som brunt, og dermed kan personer med disse fargene få brunøyde barn. I de tilfeller hvor to blåøyde personer har fått brunøyde barn vil det som regel vise seg at en av dem har en flekk med brun farge i øyet (eller så har postmannen vært inne i bildet...).

Mitt barn ble født med klare blå øyne, både jeg og faren har brune- så jeg venter spent på å se om de kommer til å forandre farge. Hun er nå tre mnd gammel og de er fortsatt blå...

Skrevet

Jeg venter også spent på hvordan øynene til lillegutt blir. Pappaen har brun/grønne nydelig øyne.. Jeg har brune. Lillegutt er 6 mnd, og har fortsatt blå.. moren min hadde samme som meg, mens pappa har blå... svigers er jeg ikke sikker på....

Venter i spenning.....

Skrevet

Ene jenta mi hadde knall lyseblå øyne da hun var 6 mndr. (alle kommenterte dem, side babyer ofte har ganske mørke blå øyne) Da hun var 4 år, la jeg jammen merke til at hun hadde fått grønne øyne. Vet ikke når endringen skjedde, men merket det i alle fall ikke før 4 år.

Aprospos om to blåøyde foreldre kan få barn med brune øyne, så lærte vi jo på skolen at det ikke skulle gå an, MEN vi lærte også¨at brune øyne skydes fargekorn (eller hva det nå ble kalt) i ytre lag av iris. Blåøyde har ikke disse fargekornene, men noen ganger kan det være noen få fargekorn der som ikke er så lette å legge merke til, og derfor kan to tilsynelatende blåøyde foreldre bli overrasket av et lite brunøyd barn:-)

Skrevet

men vær klar over at grønn er samme gen som brun.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...