Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg og tyde fødejournalen? Selv om du kanskje bare vet noe av det, så hadde det vært fint med svar=D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står at jeg hadde truende asfyll (ser det ut som om det står.. Ser hvertfall at det står asfy, og så kommer det noe jeg ikke forstår. Kan se ut som ll, eller u, men u høres jo ikke riktig ut..)

Hva betyr : "Det tilkom en perinealrift grad II og en dyp vaginalrift. Den eksterne analsphincteren er blottlagt og det er tydelig at denne er intakt. Den interne sphincteren er også intakt."

Å miste ca. 300 ml. blod er vel ikke særlig mye under en fødsel?

Hva betyr: "innlagt pga. patologisk CTG"?

Og: " CTG veksler mellom normal, avvikende og patologisk. Fra kl. 05.10 er CTG patologisk. Kl. 06.05 tilkom det en basislinje TQRS-stigning 0,06"

Jeg hadde full åpning kl. 01.25 og babyen var ikke ute før kl. 06.12. Er det ikke ganske lenge og ha pressrier i 4,5 timer? (uten og få lov og presse?

Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe.. Hvis du bare vet noe av det, så er det også fint om du svarer:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vanlig å miste inntil 1/2 l blod.

CTG, er ikke det fosteraktivitet eller? Sikkert at fosteraktiviteten har vekslet mellom normal og avvikende!

Normalt så pågår pressriene fra 1/2-2 timer

Om perineralrift, nesten på slutten:

http://www.legeforeningen.no/asset/32196/1/32196_1.pdf

Skrevet

Jag tycker att du skall kontakta den jordmoren som förlöste dig, eller iallafall sjukhuset för att få en genomgång. Jag hade det på utskrivningssamtalet innan vi drog hem. De sa att jag skulle höra av mig om det behövdes.

Hoppas du får klarhet. Lycka till!

Skrevet

jeg hadde også pressrier i 4 timer uten å få lov til å presse...

Skrevet

hvor får dere fødejournalen hen da...?? jeg har ikke sett snurten til min jeg...litt trist egentlig for jeg husker lixom ikke alt....:o(

Skrevet

Inntakt betyr "hel og fin". Altså var anal (rompe) sphincter og intern sphincter i orden.

300 ml blod er ikke mye nei. En blodgiver gir 450 ml!

CTG (måling av rier og fosteraktivitet) vekslet mellom normal og patologisk, altså sykelig (ikke normal).

Skrevet

Hvor får dere se fødejournalen deres?

Skrevet

dytter denne litt jeg...jeg vil også se min journal.....:o)

Skrevet

Da må dere ringe til sykehuset der dere fødte og spørre om de kan sende den til dere. Jeg fikk denne når jeg dro fra sykehuset (måtte betale en tier for "arbeidet" med å få tak i den, men det er ikke all verden da..)

Skrevet

Det første vet jeg ikke hva betyr.

Men direkte oversatt; "det ble en rift i mellomkjøttet og en dyp rift i skjeden. Den ytre lukkemuskelen i baken kan ses i riften og den er i orden (altså ikke revnet). Den indre lukkemuskelen i baken er også i orden.

300 ml blod er helt normalt blodtap under en fødsel.

Innlagt pga patologisk CTG betyr at du ble innlagt for at det var noe som ikke var som det skulle med målingen av fosteraktiviteten... Og målingene veksler mellom å være normale, avvikende og sykelige. Og fra 0515 er målingene sykelige. den siste setningen vet jeg ikke.

Det er fryktelig unormalt lenge å ha pressrier i 4,5 timer uten å få lov å presse. Nå vet jeg ikke grunnen til at du ikke fikk lov å presse da. Var det noe galt med babyen din?

Skrevet

Når man får utskrift av egen journal (noe alle har krav på å få hvis man vil, men man må kanskje betale litt for det) har man samtidig krav på å få gjennomgang av journalen med lege (eller jm) sånn at man får det forklart. Er bare dumt å lese journalen hvis du ikke kan helsespråket, da blir man bare unødig bekymret og kan trekke helt feile konklusjoer.

perinealrift = rift i mellomkjøttet. Grad 2 sier noe om hvor omfattende riften er. (ikke så omfattende) og at analsphincterene er intakt betyr at indre og ytre anale lukkemuskel (de som gjør at vi kan holde inne bæsj) ikke er revnet, noe som er bra. TQRS har med barnets EKG å gjøre (overvåkning av hjertet, ofte gjennom en såkalt skalpelektrode som er festet på barnets hode under fødselen).

Asfyll? Kan det være asfyksi det står?

Skrevet

Babyen kom liksom ikke langt nok ned.. Det tok laaang tid før dem fant ut at han lå feil vei (at han var en stjernekikker).. Så etter så lang tid så begynte jo babyen min og bli stressa, så da blei han tilslutt tatt med vakuum.. Syns det var rart at dem ikke fant det ut før, men det er kanskje ikke så lett? Men dem burde kanskje ha sjekket det i og med at jeg hadde full åpning allerede kl. 01.25.. Men det gikk nå bra=)

Til siste anonym:

Grunnen til at jeg ikke fikk en gjennomgang var at jeg fikk den hjem i posten..

Og det ser ikke ut som det står det du skrev heller.. Ser mer ut som asfyte.. hehe

Skrevet

Det første er nok truende asfyksi. Og det gjelder ikke deg, men babyen. Betyr truende surstoffmangel, passer med at babyen var litt stresset/det tok litt tid på slutten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...