Gå til innhold

Sår brystvorte - baby på 7 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

For nesten en mnd siden ble den venstre brystvorten rød i et avgrenset område under brystvorten, fikk liksom litt tynn hud der, og begynte etterhvert å flasse. Det er akkurat der underleppen er under amming. Jeg viste den fram for lege på helsestasjonen for noen uker siden, men han blåste det litt av og sa jeg kunne smøre på noe, f.eks A-krem. Den har ikke blitt bedre siden da, det får jo heller aldri heles i fred, p.g.a. stadig amming... Smører jevnlig med A-krem og aloe vera. Spurte legen om han trodde det kunne være sopp, men han avviste igrunnen det, og utfra hva jeg har lest passer det ikke helt.

Noen som har noe tips? Det var blitt veldig sårt nå, og sprukket opp i to "streker", skikkelige sår. -den andre puppen er altså helt fin... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slet med sår i begynnelsen, så jeg har brukt ammeskjold. Om ikke barnet godtar skjold vil jeg anbefale å pumpe fra den puppen og gi det i flaske, da slike sår trenger å få være litt ifred for å gro. Ellers synes jeg PureLan fra apoteket lindret bra.

Skrevet

Syns bare det er så rart at det kommer først nå, etter så mange måneder! Du tror ikke det er sopp, altså..?

Skrevet

Om det er sopp eller ei må nesten en lege avgjøre.

Jeg sluttet med skjold rundt 7 mnd alder, men har blitt kjempesår igjen på ene puppen nå (hun er 12 mnd). Det sprekker opp litt og legger seg hvite "strenger" i sprekkene i brystvorta, disse kan dras av. Jeg fikk beskjed om at det ikke var sopp, men ingen forklaring på hva det var.

Jeg bare kutta ut å bruke den nå, og holder på med avvenning fra den andre. Men hvorfor det ble så sårt igjen vet jeg ikke. Kan uansett være lurt å ikke la de ligge på puppen for kos, men bare gi de maten litt kjapt. Prøv å få tiden med puppen i munn ned til et minimum, det kan hjelpe det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...