Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 Hva er best/verst? Ser at mange gir barna sine yoplait yogurt fordi den ikke inneholder sukker, men den inneholder jo sukrose og fruktose. Er det bedre å gi små barn enn vanlig sukker? Jeg gir mitt barn yogurt med vanlig sukker, men ble plutselig veldig usikker på om syogurt med ukrose/fruktose er bedre å gi...?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #2 Skrevet 29. mai 2007 Sukrose er bare et annet (lureord) for vanlig sukker, og dermed juks å putte det på innholdslisten for at folk skal tro produktet ikke inneholder sukker. Fruktose derimot er bedre enn sukker, både for voksne og barn. Det har vært forsket på dette i forhold til diabetes og blodsukker økning. Fruktose vil ikke gi de samme brå svingningene i blodsukker, og barnet blir ikke så "hyper" som ved sukker. Grunnen til at mat-industrien bruker sukker/sukrose er at det er billigere å fremstille. Selv bruker jeg fruktose i all matlaging, selv om det er litt dyrere.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #3 Skrevet 29. mai 2007 Takk for svar! Det betyr at yoplait sin yogurt ikke er sunnere enn litago-yogurten f eks. Yoplait sin frukt-yogurt inneholder 6% sukrose + 3% fruktose, Litago inneholder 6% sukker og ingen fruktose. Da fortsetter jeg å gi barnet mitt litago!
morsara Skrevet 29. mai 2007 #5 Skrevet 29. mai 2007 Jag menar att vanligt socker inte är farligt. Det beror helt på mängden. En bägare med yoghurt om dagen menar jag inte är skadligt. Den där 00- yoghurten inehåller inte heller fett, vilket jag menar är dåligt för barnet. Vi skall ju ge dem helmjölk, inte skummad melk...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #6 Skrevet 29. mai 2007 Melkefett er ikke bra. Tilsett heller olje i dobbel-0
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #7 Skrevet 29. mai 2007 Fruktose er også sukker! Det stemmer at det er mindre insulinkrevende enn sukrose (vanlig bordsukker), men det viktigste er jo at det totale sukkerinntaket ikke blir for stort og helst bør man unngå sukrede matvarer. OK, det er kanskje hakket bedre med fruktose enn sukrose med tanke på blodsukkersvingninger, men man skal passe seg for å ikke tenke at "å, jammen det er jo bare fruktose, da er det ikke så farlig! Det er jo tross alt tomme kalorier begge deler! Personlig kjøper jeg bare vanlig sukker, gidder ikke bruke ekstra penger på fruktose. Jeg er heller nøye med at sukkerinntaket ikke blir for høyt.
Luca Skrevet 29. mai 2007 #8 Skrevet 29. mai 2007 Yoplait inneholder søtstoff som aspartam, som iflg norske myndigheters retningslinjer IKKE skal gis til små barn(ihvertfall ikke under 3 år) siden det kan føre til kreft. Og de små kroppene får i seg mye mer av stoffet enn en voksen kropp pr kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå