Gå til innhold

Et barn som ikke spiser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun vil rett og slett ikke ha mat, ikke is eller nugatti engang!

Men, hun er veldig pigg, ikke sur eller grinete, men går ned i vekt, så noe er galt. Vi skal nå teste for mat allergi, men jeg har ikke tro på at det er det heller. Vi har hatt det slik siden februar, ingen problemer med mat før den tid.

Hun er 18 mnd gammel.

Kan det være refluks, noen her som vet hva "symptomene" er? Eller andre ting? Føler jeg må vite litt og ha noen forslag til legen på hva det kan være...

Blir snart sprø av å ikke få i henne noe som helst, hun er fornøyd med 2 ts yoghurt på en hel dag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reflux er en mulighet kanskje. Men du trenger ikke å ha noen teorier før du skal til legen. Det er legens jobb å finne ut. Du trenger bare å svare på de spørsmålene legen har. Håper de finner ut hva som er grunnen til at hun ikke vil spise.

Skrevet

Hva med mandlene. Det har vi hatt problemer med her...på begge to. Og det slo plutslig ut i at de ikke ville spise noe særlig og når de første spiste var det bare noen musebiter. Og det resulterte i vektnedgang her hos oss, for begge to.

Bare et forslag! Sier ikke at det trenger å være det, men kan jo sjekkes veldig lett. Kanskje en grei ting til å få legen til å sjekke.

Håper dere finner ut av det og at alt snart kan ordne seg.Er ikke lett når de små ikke vil spise.

Klem

• 3 måneder senere...
Skrevet

då eg var liten nektet eg og å ete i ein god periode.. gikk ned i vekt men det ga seg og begynnte å ete igjen.. samme med min søster.. og ein venninne av meg.. så trur egentlig at det er normalt hos barn..

Skrevet

Jenta mi var som din på samme alder, spiste ikke og gikk ned i vekt. Hun hadde både refluks, store falske mandler og astma, viste det seg etter hvert. Tror ikke det er refluks i og med at hun er blid og fornøyd. Min jente gråt mesteparten av døgnet og kastet opp daglig før vi fikk refluxmedisiner. Hun sov nesten ikke og livet var et sant mareritt! Forferdelig ikke å kunne trøste barnet ditt når det hyler av smerte... Men, det tok en stund før jeg merket atferdsendringer hos jenta mi, helsesøster var bekymret for manglende vektøkning på 15 mnd kontrollen, og da mente jeg selv at alt var i orden. Etter hvert når jeg begynte å tenke gjennom hvordan hun var da, og hadde vært før, og etter hvert som det utviklet seg til å bli mer og mer gråting, mindre og mindre soving og spising, og til slutt ingen spising og vektnedgang, innså jeg at det måtte være noe galt. Hos din kan det jo evt. dreie seg om refluks tidlig i forløpet - slik at hun ikke har fått sår/betennelse i spiserøret som er virkelig smertefullt. Det viste seg etter hvert at min jente hadde melkeproteinallergi som førte til refluks.

Det tok forøvrig lang tid før jeg ble tatt alvorlig av fastlegen. Helsesøster sendte oss gang på gang dit for å bli undersøkt, fordi hun mente det måtte være noe galt når hun ikke økte i vekt og ikke ville spise. Holder med deg i at det kan være greit å ha noen egne teorier...

Kaster hun opp (når hun ikke er syk)? Hoster hun om natten (eller om dagen)? Vil hun ikke sove/sover dårlig? Dette kan være tegn på refluks - i tillegg til matvegring og vektnedgang. Men, så er de ofte utilpass i tillegg, da...

Jeg tror jeg ville tenkt matallergi eller cøliaki. Dersom hun er mye forkjølet, kanskje store mandler/falske mandler, evt refluks.

Skrevet

så nå at det var et gammelt innlegg... Hvordan går det? Fant dere ut av det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...