Gå til innhold

Trening etter fødsel


Malin88

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på når jeg kan begynne å trene etter at lillegutt har kommet til verden? Skal melde meg inn på sats, men lurer litt på om det er noen spesielle hensyn en må ta? Kan en begynne å trene hardt så fort en selv føler en er klar for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har jo ikke født ennå så jeg har ikke egenerfaring på området, men jeg har lest litt og diskutert det med andre som har akkurat født.

 

James Clapp, en amerikansk lege, sier i sin bok basert på studier av godt trente, meiddels og dårlig trente, at en kan begynne så snart en har overskudd og lyst til det, og ellers alt er ok. Hvis en har store blødninger eller smerter eller ikke er klar psykisk så skal en ikke starte, eller en må slutte med en gang. Hvis du har trent i svangerskapet og føler du kjenner kroppen din, så tror jeg ikk det burde være noe problem å starte før det er gtt de norsk anbefalte 6 ukene. I Norge så tror jeg nok ikke du blir anbefalt av noe særlig helsepersonell å starte før det har gått 6 uker.

 

Jeg har kollegaer som har vært i gang 9 dager etter fødsel på elipsemaskin på SATS, og jeg har dem som ikke har følt for å trene(annet enn trilleturer) før det har gått 4-5 uker, og da begynt å jogge.

 

Jeg håper selv å starte så tidlig som mulig med å gå turer og gradvis øke belastning til å løpe og delta på gruppetreninger på SATS. har et mål om å delta på Halvbirken ca 8 uker termin. Men jeg må jo se an og kjenne på kroppen. Og så kommer det sikkert an på hvordan fødsel går, hvordan ungen er, amming og søvn og krefter generelt. Husk at totalbelastningen er viktig! Og trening skal være noe positivt og noe som skal gi overskudd.

 

Lykketil :)

 

Snartmamma 11. juli(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...