Gå til innhold

hva avgjør ett eller to egg v innsetting??

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på hva det er som avgjør om man får satt tilbake ett eller to egg.

Har bare hatt ett ivf forsøk, som gikk i vasken i dag. Og håper nå på å få begynne så fort som mulig med fryseforsøk. Tror dere jeg kan få satt tilbake to egg?????

Fortsetter under...

det kommer an på klinikken også. Er man i en privat klinikk, så er det lettere å få bestemme selv har jeg inntrykk av. Har fått satt inn to egg ved to forsøk, og alle eggene har vært kjempefine.

Alder har også en betydning noen steder, men jeg er 25 år, så det var vår avgjørelse å sette inn to egg. Legen sier at når man er ung, er kroppen mer kapabel til å bære tvillinger også, så jeg ser det som en fordel å sette inn 2 egg når man er ung, enn hvis man er gammel.

På riksen setter de vanligvis inn bare ett hvis man er under en viss alder (34 eller noe, kjenner ikke grensen helt).

På mitt første ICSI fikk jeg bare ett befruktet, og det var av middels kvalitet. Legen sa etterpå at hvis det hadde vært to befruktede hadde jeg fått tilbake begge to, selv om jeg bare er 26 år (pga. kvaliteten)

Jeg har nå fryst ned 2 ganger 2, og regner derfor med å få tilbake begge to, hvis de overlever. Blir hvertfall veeeldig skuffa hvis jeg ikke får det!! (De må jo tine begge, og da vil det si at de i verste fall kaster det ene- det er jo horribelt!)

Vet ikke hvordan det fungerer andre steder..men innbiller meg at private klinikker er litt mer villige til å sette inn to?!

Jeg har fått velge 2 egg hele veien fordi jeg er "gammel". Tar ikke bekymringene til Gøril særlig innover meg, først må det vise seg om det virkelig blir tvillinger, og så får jeg håpe at de passer så godt på meg at det ikke blir noe risikosvangerskap.

Er glad for vi har muligheten, for det er jo ingen tvil om at fruktbarheten synker med alderen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...