Gå til innhold

Tisser i senga

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om vi kanskje har sluttet for tidlig med nattbleie. For ca 3 mnd siden ville snuppa plutselig ikke ha mer bleie (har sluttet hjemme før det, men hun tok selv initiativ til å gå med truse i bhg o.l.) Det har gått kjempebra med få uhell.

I samme slengen ba hun om å få sove uten bleie. Jeg ville jo ikke nekte henne det, så jeg kjøpte DRYyoung overmadrass til henne. Siden det har denne gått i vaskemaskinen minst 3 ggr i uka. Kjekt å kunne ta denne av og så er senga tørr, men hun er jo fortsatt våt, samt nattkjolen og trusa.

Så det jeg lurer på er om vi burde hatt nattbleie en stund til?

Eller er det helt vanlig å ha veldig mange uhell i begynnelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er forresten 3 år :-)

Skrevet

3 uhell i uka i 3 måneder uten bedring å spore, og jenta bare er 3 år, ja da har dere vært for ivrige med å ta av bleia. Og nå begynner dere som foreldre å bli leie vaskingen, da er det bare en ting å gjøre, og det er å finne frem bleiene igjen. Kan ikke se en eneste grunn til at dere ikke skal gjøre det, sette henne i bleier om natten igjen altså.

Skrevet

Hun var veldig ivrig selv på å slippe å bruke bleie, så da tenkte jeg kanskje hun var klar for det. Når hun har tisset om natten har det hendt at vi har tatt på henne bleie og lagt henne i vår seng etterpå. Når hun våkner om morgenen ler hun og sier: hvorfor har jeg på meg bleie? Jeg bruker jo ikke bleie.... Har prøvd å spørre om vi skal ta på bleie om kvelden, men da blir hun bare lei seg.

Skjønte ikke helt svaret ditt, anonym, om det var sarkastisk eller seriøst....

Ja, jeg har ingen erfaring på området, derfor spør jeg om jeg bare må tvinge henne til å bruke bleie?

Skrevet

Jeg skjønte svaret til anonym, men den var kanskje litt kvast skrevet.

Hun er jo ikke så stor enda, så det er ikke så rart hun har uhell enda. Jeg ville hatt på henne bleier igjen. Kan jo gjøre en avtale med henne at hvis hun er tørr f.eks ei uke i strekk så kan dere PRØVE igjen uten bleie. Men at det er dere som bestemmer enda. Hvis hun ikke husker at hun tisset og ble skiftet på om natta virker det som det var litt tidlig.

Vår minste på 3 år har prøvd litt denne uka uten bleie om dagen. Gikk ganske bra de første dagene, men i helga har det blitt mange uhell, så i dag var det bleie igjen. Hun får selvsagt fortsatt tisse på do om hun vil, men vi holder bleiene på til vi ser hun sier i fra mer selv.

Mellomste var hadde tørr bleie noen dager på rad (litt over 4 år da), vi tok av bleie og hadde 2-3 uhell den uka, og siden har hun vært tørr.

Men hvis dere ikke har noe imot å skifte sengklær flere ganger i uka så kan jo dere fortsette som nå.

Stort sett lite du kan gjøre fra eller til i den alderen for å få de tørre.

Skrevet

Jeg kan godt forstå at dere helst vil oppfylle hennes ønske om å sove uten bleie, men når hun ikke klarer å holde seg tørr så syns jeg fornuften bør seire. Og det mest fornuftige er jo at hun sover med bleie på seg om natten når hun ikke klarer å holde seg tørr. Jeg tror nok du selv også mener at det er de riktige å gjøre, men du kvier deg for å gjennomføre det fordi du vet hun blir lei seg. Men, som voksen må man noen ganger foreta upopluære avgjørelser, og dere bør gjøre det nå og bruke bleiene hun trenger og som dere har i hus.

Skrevet

Beklager, det var slettes ikke meningen å være sarkastisk på noen som helst måte :o( Svaret mitt er ja, dere bør tvinge henne til å bruke bleie om natten. Jeg syns ikke så små barn skal få bestemme selv om de skal ha bleie på seg eller ikke når de ikke klarer å holde seg tørre.

Skrevet

Hei. Har nettopp lest svarene du har fått, og det mest fornuftige er nok å ta frem nattbleia igjen. Forklar for jenta de at det ikke er lett å merke når en må tisse om natta når vi sover. Når hun våkner av seg selv om natta og må på do, kan dere etter hvert tenke på å slutte med nattbleie. Det er mange som er tørre på dagen, men bruker bleie på natta lenge etterpå. Det kan jo ikke være behagelig for henne heller å tisse ut senga flere ganger i uka. Gi henne mye ros for at hun er tørr om dagen, så kommer det andre senere.

Lykke til......

Skrevet

Takk for svar dere! De siste dagene har vi tatt på henne bleie etter at hun har sovnet og de morgenene hun har vært tørr har hun fått mye skryt. Da sier hun: ja, jeg trenger jo ikke bleie :-) He he, men i kveld skal jeg forklare saken for henne, så skjønner hun det nok!

Ha en fin dag!

Skrevet

Så bra at det ser ut til å ordne seg med bleiebruken da. Men du, jeg syns dere skal slutte å skryte av henne når hun har vært tørr, for det betyr jo i utgangspunktet at hun ikke er flink de nettene bleien er våt det da? Og det blir helt feil, for dette handler ikke om å være flink eller ikke, da tissing om natten som regel ikke er viljestyrt. Dvs. at barnet tisser på seg uten å merke dette eller å være i stand til å forhindre det. Det er altså tilfeldigheter som avgjør om hun har en tørr natt eller ikke og hun forstår ikke hva hun gjør forskjellig den ene natten i forhold til den andre, bortsett fra at hun registrerer at sengen er tørr eller våt.

Skrevet

Hva om dere tar henne opp, og setter henne på toalettet når dere går og legger dere om kvelden??

Om hun tisser da kan det absolutt være at hun er tørr resten av natten.

ca 12 timer er lenge å holde seg for en 3 åring...

Skrevet

Hmmm... ikke dumt. Det hadde jeg ikke tenkt på. Kan gi det et forsøk, men ser for meg bråk og skrik for hun hater å bli vekket. Men kanskje synes hun det er greit :-)

Skrevet

ikke så lurt.

Da "lærer" ikke kroppen å bli tørr. Det du oppnår er tørr seng, men ikke tørt barn. Kan faktisk risikere at du venner kroppen hennes til å måtte tisse om natta.

Er nok veldig få leger og "eksperter" som sier at de skal vekkes for å gå på do.

Skrevet

Hun høres ikke ut til å være ferdig med nattbleien, nei...

Ikke utsett henne for dette. Masse styr for dere, og nederlag for henne. Ta på bleien og gi henne et klistremerke hver morgen dere finner den tørr ;-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Dersom barnet ikke er modent for å slutte med nattbleie så skal man heller ikke ha et system med klistremerker. Det hjelper ikke med motivasjon dersom barnet ikke har forutsetninger på plass for å kunne holde seg tørr.

Skrevet

JEg lurer også veldig på dette med nattbleie for tiden! Jenten min er 4,5 år, vært tørr på dagen i to år, men på natten sterver vi skikkelig,. Hun syns liksom det er grit å ha bleie da, litt bedagelig liksom, gidder ikke "ta jobben". Når er det egentlig normalt å slutte med nattbleie da? Nå har vi bare sluttet, og må bytte sengetøy hver natt.. Prøvd med alle mulige motivasjonstriks, men ingenting ser ut til å hjelpe..

Skrevet

Hun er da ikke så gammel enda. Jeg ville fortsatt brukt bleie til henne. Hun er jo ikke sengevæter enda.

Skrevet

Gidder ikke ta jobben sier du? Er du så sikker på at hun er moden nok for å slutte med nattbleie da? Det er liksom ikke bare å "bestemme seg for å slutte å tisse på seg om natten", da dette ofte ikke er viljestyrt. Jeg syns du skal være sjeleglad for at hun i det hele tatt vil ha bleie på seg jeg, og fortsette med nattbleie til hun begynner å få tørre netter. Da kan du vurdere å ta av henne bleia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...