Gå til innhold

Enormt med gult puss i øynene de første seks månedene.. farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har alltid hatt ekstremt mye gult puss i øynene fra hun var nyfødt. Legen på helsestasjonen mente at det ikke gjorde noe, tok ikke noen prøver... Men det klistrer seg jo igjen, stivner på øyenvippene og nede ved "våtkanten" og ligger alltid masse vått puss i øyenkroken.

Har aldri sett noen andre babyer med dette... så jeg spør her... er det normalt... og er det farlig at jeg ikke har gjort noe med det?

Skrevet

Nei, jeg ville fått testa om det er øyekatarr. Ingen vits i at babyen skal slite så fælt med noe som kan være sååå enkelt å behandle:)

Skrevet

Kan det være tette tårekanaler kanskje? Har du prøvd å dryppe morsmelk i øynene hennes? Min gutt hadde "kliss" i øyet da han var nyfødt, og etter råd fra barsel dryppet jeg med morsmelk. Øyene ble helt fine allerede dagen etter :)

Skrevet

Det kan være tette tårekanaler. Du kan prøve å massere henne ved neseroten/der øyet begynner, og tørke bort det som kommer.

Er det klart først, for så å bli gult?

Så lenge det ikke virker irritert/betent på øyet, og det hvite i øyet blir rødt, skal det ikke være noe fare.

Vær nøye med å vaske med saltvann eller morsmelk.

Skrevet

lisjemora vår har det også. Vi var til lege når vesla var 1 uke,da vart det tatt smussprøve også fikk vi øyesalve(kloramfenicol) og brukte det i en uke.men det hjalp ikke.Så her er det nok tette tårekanaler på begge øynene. Det er gult/grønt puss i øynene hele tiden.og hun tårer veldig mye.Jeg har kjøpt saltvann/øyenbad som jeg tørker øyet med eller kokt vann.En tanteunge av meg hadde også tette tårekanaler og hun måtte stikke opp, men det blir ikke gjort for dei er 1 1/2- 2 år og under narkose.

Skrevet

Lillegutten vår har også tett tårekanal, på høyre øye. Jeg prøver å holde det rent med å vaske med en våt klut, med vann, mm eller saltvann. Var hos barnelegen for noen dager, siden 6 ukers kontroll, og han sa dette var vanlig for noen barn, og at det var viktig å holde det rent. De prøver å unngå og bruke for mye medisiner, for det er ikke farlig. Mener jeg har hørt at det bør være borte innen barnet er ett år. Hvis det hvite på øyet blir rødt, og det blir rødt og hovent rundt øyet kan det være øyekatarr, og da bør man gå til legen for å få dråper.

Skrevet

Min jente på 6 mnd har også hatt mye puss i øynene fra hun var nyfødt - har heller aldri tatt noen test. Skal til kontroll med barnelege nå til uken, tenkte å spørre om det ser greit ut nå også.

Tror ca 3 % av barn har det, går stort sett over før de er 2 år.

Hun våkner også ganske ofte med øynene halvveis klistret igjen. En dag hadde hun begge øynene helt klistret igjen, det syntes hun ikke var noe gøy stakkars..

Ellers er det øyebadevann/øyedråper eller morsmelk som skal dryppes i øynene. Men vanskelig å få vekk alt, spesielt det som ligger ved våtkanten

Skrevet

Rens øynene daglig med rent kokt avkjølt vann, og en bommullsdott.

Og sjekk med hendene dine frem og tilbake forran henne om hun følger etter... da vet du om synet blir forstyrret av pusset eller ikke.

Om hun da virker opplagt og frisk ellers og ser bra så er dette gule smusset helt ufarlig, bare du passer på å rense det daglig og holder henne unna trekk så skal det nok gå seg til skal du se ;)

Skrevet

Gutten min har masse gult puss på det ene øyet. Legen sier det skyldes tett tårekanal (hvis det hadde vært øyebetennelse, ville øyet etter hvert blitt rødt/hovent.) Legen min sier 1 av 10 nyfødte har tette tårekanaler, og det vil rette seg av seg selv innen ca 9mndr.

Skrevet

Småen vår har det også - tette tårekanaler på begge øynene. Det går litt opp og ned hvor mye puss som er der, men han har aldri vært rød eller betent. vi vasker det forsiktig bort med en fuktet kompress, og drypper med morsmelk. Det går seg nok til etterhvert.

Skrevet

Eldstegutten vår hadde det også slikt. Vi sjekket han x antall ganger hos lege, men var aldri katarr. Var slik vedvarende til like etter at han ble 2 år. Lille snuppa vår på 9 mnd har nå det samme, ikke stort å gjøre m bortsett fra å rense det m sterilt vann og vente til de vokser det av seg. Det er tårekanalene som ikke er helt ferdig utviklet er forklaringen jeg har fått, men det ordner seg alltid innen de fyller 2 år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...