Gå til innhold

Kjenner ikke noe liv og er dødsbekymret

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet og lest utallige innlegg idag og blir bare mer og mer bekymret over min egen mage når jeg leser at mange kjenner liv helt ned i uke 13. Jeg er i uke 20 + 3 og kjenner ikke noe. Legger meg ned stadig på sofaen, slapper av, kjenner etter - men nothing!!! Var på ultarlyd i begynnelsen av mai og så jo at det var en liten baby der som beveget seg.....men når skal jeg kjenne det?? Det er så mange som spør om jeg har kjent liv...og da føler jeg at det er noe galt når jeg forteller at jeg ikke har kjent noe...og tro meg, jeg er så bevisst på å kjenne etter.

Fortsetter under...

Du har ikke foranliggende morkake da? Og husk at det kommer veldig an på hvordan babyen ligger, hvis den ligger med ansitet mot ryggen din og sparker den veien kjenner du det ikke. Jeg har også lest de innleggene i dag om de som kjenner liv fra uke 13, og har forstått at de fleste der er fleregangsfødende, de kjenner det gjerne tidligere enn førstegangs.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg. Jeg gjorde det jeg også i og med at alle sier man kjenner det tidligere med 2.mann. Det var ikke tilfelle her. Kjente ingenting når jeg la meg ned for å virkelig kjenne etter. Jeg kjenner nå spark når jeg sitter foroverbøyd, da sparker hun der buksene strammer. Det kjennes nesten ut som pulsslag.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg!

Min jordmor sier det er de færreste som kjenner liv før uke 20. Kan fremdeles ta litt tid før vi kjenner noe uten at det er noe som helst galt eller unormalt. Det er vel stort sett de som kjenner noe som skriver det her, mens vi andre venter i spenning. :-)

Sjå på ultralyd-arket ditt om det står "anterior" (eller noko i den dur) om morkaka/placenta.

Eg har morkaka mellom babyen og magen, og jordmor gjekk dermed ut ifrå at eg ikkje hadde kjent liv då eg var på ultralyd på tirsdag (17+2). Det stemte det, og eg hadde tenkt litt på det sidan eg kjente liv ganske tidleg med førstemann og forventa å kjenne noko minst like tidleg denne gongen. Reknar med at det kjem til å gå ei stund enno før eg kjenner noko særleg til den lille snella der inne...

jeg er 21+5 og først nå de siste dagene har jeg begynte å kjenne liv. var også veldig bekymret veldig lenge siden jeg ikke kjente noe. da jeg var på ul i begynnelsen av mai ( uke 19) sa jordmora at morkaka lå foran , så den tok imot sparkene og at jeg ikke ville kjenne noe særlig før om ett par uker. det stemte. muligens du også har den foran? men uansett er det ikke vanlig å kjenne så mye før etter uke 20-

Annonse

Prøv å ikke tenke på det så mye , fordi det hjelper ingenting når du går rundt og er redd hele tiden. Når du har vært til ultralyd og vet at babyen har det bra, kan du puste lettet ut. De som skrevet at de kjente liv fra uke 13 var jo nesten alle mødre fra før, og da er situasjonen helt annet. Kvinne skal kjenne liv en gang mellom uke 14 og 24 sier både leger og literaturen, og vi er jo så forskjellige . Det er jo omtrent som med svangerskapstegn, noen er kvalm, andre ikke, noen er trett , andre ikke, når man begynne å kjenne liv er veldig individuell.

Jeg selv er nå 22 uker på vei, har kjent liv siden uke 14, men langt i fra hver dag og aktiviteten varierer så vanvittig! Har morkake liggende foran, så det stemmer ikke det som de andre skrev om det i mitt tilfelle, men som sagt vi er alle forkjellige.

Prøv å ikke tenke så mye om det, du kjenner sikkert noe om ikke så lenge :)

jeg er 20+5 og jeg kjenner heller ingenting.. har også vært på ultralyd og alt er bra med gutten.. men skjønner at du kan være bekymret.. jeg er det hele tiden.. men husk at enkelte kjenner ikke noe før 24 uke,så vi får bare smøre oss med tålmodighet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...