Gå til innhold

KS nekt, så blir vendingsforsøk på meg på tirsdag. Andre som har hatt vellykket vending og gode setefødsler???

Anbefalte innlegg

HEI!

Jeg skal forsøke å vende på fosteret på tirsdag og da er jeg 37+2 uker på vei. Jeg er litt bekymra fordi jeg er i den gruppa der vending sikkert ikke vil lykkes. Jeg er førstegangsfødene, rompa har festet seg godt i bekkenet, jeg har moderat/normal mengde med fostervann og livmora er veldig stram. Allikevel vil de prøve. Snakket med en gynekolog som var veldig beroligende og snill, og hun sa at hun lyktes i 50 % av vendingsforsøkene. Hun hadde aldri hatt vendinger med store komplikasjoner, så bekymrer meg egentlig ikke, så må jo gi det en sjanse.

Sjefsgynekologen på sykhuset nekter å utføre KS på meg (noe jeg absolutt ikke var forberedt på). Hun mener at en setefødsel ikke er verre enn en hodfødsel: tar ikke lenger tid, sjansen for å revne er ikke større og det er ikke verre for mor eller barn (greier ikke helt forstå dette). Vet jeg har kropp til å kunne klare setefødsel, men er likevel redd for å prøve, tror det kommer til å bli et helvete.

Noen som har hatt vellykket vending og/eller vellykket setefødsel? Har hørt at vending kan sette i gang fødselen, noen som har erfart det?

Fortsetter under...

nekter dem keisersnitt eller du vil ikke selv?jeg har muligens seteleie.jeg tror jeg nekter vending også.og vil absolutt ha ks.asfyksi fare er jo der med seteleiefødsel og 50% ender jo til ks med førstegangsfødende.hvilket sykehus skal du til

Jeg vil ha KS, men sjefsgynekologen vil ikke utføre det pga medisinske begrunnelser. Hun har tatt i mot ca 100 setefødsler og en av dem har endt med hastesnitt pga av at de mistet hjertelyden. Skal føde på Helgelandssykehuset i Sandnessjøen og der har de ca. 5 setefødsler i året (noe jeg ikke mener er god nok erfaring), men kan hende jeg finner et annet sykehus å føde på der jeg får tatt KS. Håper vendinga går bra så slipper jeg tenke mer på KS og setefødsel. Har lest om komplikasjoner med vending og var også i tvil, men gynekologen som gjennomfører det var veldig behagelig og troverdig, så jeg håper det ikke skaper noen form for komplikasjoner under vending.

Er usikker på setefødsel, trenger mange overbevisninger om at det ikke er skumlere og mer problematisk enn hodeleiefødsel. De jordmødrene jeg har vært i kontakt med mener alle jeg har kropp og styrke til å gjennomføre en setefødsel, men jeg greier ikke tanken på det, er for pysete og redd for smertene.

Hvor har du det forresten fra at 50% av førstegangsfødende som prøver å føde i seteleie ender med KS? Sjefsgynekologen mente det var alt for mye tull og tøys som ikke stemte som stod på nett når jeg fortalte om at de fleste setefødslene ender med KS. Det stemmer ikke i følge henne. Hun mente nettet skulle vært nedlagt, at vi bare får med oss skremselshistoriene og ser blind på det som fortelles...

Tja - nedlegge nettet - det e rvel i alle tilfeller greit å holde seg orientert!

Legger ved dette for deg : Dette er jo ikke noe hysteriske mammaer legger ut akkurat!!

synes det er utrolig arrogant å nekte deg KS - selv om de aller fleste vag. fødsler i setelei går kjempefint - HUSK det er fritt sykehusvalg i Norge!! sjekk på Helsebiblioteket!!

Fødsel av barn i seteleie til termin Sammendrag av rapport nr. 3/2003 fra Senter for medisinsk metodevurdering 1

Bakgrunn

Hva som er beste forløsningsmåte ved fødsel av barn i seteleie til termin (37-42 uker), har vært diskutert i en årrekke. I år 2000 ble den store multisenterstudien Term Breech Trial (TBT) publisert i tidsskriftet The Lancet. Studien konkluderte med at planlagt keisersnitt ga bedre resultat for foster/barn enn planlagt vaginal fødsel. Dens resultater og konklusjoner har dominert den internasjonale diskusjon om setefødsler de siste to år. Også i Norge kan den få store konsekvenser for obstetrisk praksis. På hele 90-tallet ble mer enn 40% av alle barn i seteleie født vaginalt i Norge.

Formål

Formålet med denne rapporten har vært å vurdere all relevant litteratur om forløsningsmetode for setefødsler ved termin. Ekspertgruppen skulle også vurdere vending. Norsk praksis ved setefødsler skulle presenteres. Informasjon om langtidseffekt på sykelighet og dødelighet for både mor og barn var relevant.

Søkestrategi

Det ble søkt i databasene Medline, Embase, Cinahl, MiDirs, Cochrane Controlled Clinical Database, Cochrane Database of Systematic Reviews, Database of Abstracts and Reviews of Effectiveness, NHS Centre for Reviews and Dissemination.

Utvalgskriterier

I tillegg til randomiserte kontrollerte studier (RCT) ble meta-analyser, kontrollerte studier, kasus-kontroll studier og pasientserier inkludert. Litteraturen skulle omhandle setefødsler til termin (37-42 uker) eller der fødselsvekt var over 2500 g. Litteraturen skulle være fra 1980 eller senere og være på engelsk, tysk, fransk eller skandinavisk språk. I alt 1210 abstrakter ble vurdert. Tvillinger ble ekskludert.

Datainnsamling og analyse

Abstrakt om setefødsler ble vurdert uavhengig av to lesepar. Ett lesepar vurderte abstrakt om vending. Informasjon om dødelighet ble gitt av Medisinsk fødselsregister. Upublisert informasjon om sykelighet ble innhentet fra to universitetssykehus i tillegg til to publiserte studier. Det ble gjort en henvendelse om ytterligere informasjon til sekretariatet for TBT.

Hovedresultater

Det finnes bare tre randomiserte studier om forløsningsmåtens betydning. To eldre, små studier viste at vaginal forløsning var forsvarlig. TBT fant en signifikant lavere risiko for perinatal/neonatal dødelighet (dødelige medfødte misdannelser unntatt) for planlagt keisersnitt (0,3%) versus planlagt vaginal forløsning (1,3%); relativ risiko 0,23 (95% KI: 0,07-0,81).

Det har vært rettet kritikk mot selve studien bl.a. fordi så mange av de alvorlige komplikasjonene hos barna ikke var knyttet til selve forløsningen, som studien hadde som mål å undersøke.

En rekke pasientserier, kasus-kontroll studier, kohort- og registerstudier har en studiedesign som gjør det vanskelig å trekke sikre konklusjoner om forløsningsmåtens betydning. Flere studier angir økt perinatal død og sykelighet ved vaginal fødsel, men det må påpekes at dette ikke nødvendigvis relateres til fødselen i seg selv. Ved vaginal fødsel sees ofte økt hyppighet av dødelige misdannelser hos fosteret, intrauterin død og infeksjon, og lav fostervekt. De fleste studier konkluderer med at vaginal setefødsel er trygt, forutsatt god seleksjon og nøye overvåking under fødselen.

I perioden 1981-98 var det i Norge 27433 enkeltfødsler i seteleie med fødselsvekt over 2500 g. Etthundreogseksti barn døde perinatalt (0,59%). Hvis man korrigerer for dødelige medfødte misdannelser (n=77) og død før innkomst i sykehus (n=60), blir den korrigerte perinatale dødelighet 0,09%. Blant de 27433 setefødslene kunne bare tre eller fire dødsfall relateres til en komplisert vaginal fødsel.

Fra 1970 til 1988 økte bruk av keisersnitt ved seteleie i Norge fra 3% til 61%, for så å falle noe. På hele 90-tallet ble mer enn 40% av alle barn i seteleie født vaginalt, mens mange land har hatt en keisersnittfrekvens på 80-90%. Perinatal død i Norge og sykelighet vurdert ved data fra fire sykehus, var klart lavere enn i TBT-studien.

Ved å tilby ytre vending kan forekomst av barn som fødes i seteleie reduseres. Det er ikke mulig ut fra de resultater som foreligger å anslå hva et rutinetilbud om ytre vending vil bety for forekomst av seteleie i Norge. Det er ikke vist at ytre vending av fostre i seteleie har noen signifikant effekt på perinatal dødelighet. Komplikasjoner ved vendingsforsøk er bortsett fra umiddelbare komplikasjoner, dårlig dokumentert. Norsk praksis når det gjelder bruk av ytre vending, er dårlig dokumentert.

Det har vært vurdert om en randomisert studie som TBT er mulig å gjennomføre i Norge eller Norden. Ekspertgruppen mener at dette ikke er mulig, ettersom perinatal dødelighet og sykelighet er lav i disse landene. Dermed ville antall deltagere som må inkluderes i en slik studie bli så høyt at den ikke blir gjennomførbar.

Ekspertgruppens konklusjoner

Vaginal setefødsel til termin kan fortsatt tilråsforutsatt en god seleksjonprosess, nøye fødselsovervåking og tilstedeværelse av kvalifisert fødselshjelper.

Den eksterne validitet av resultatene fra TBT til norsk praksis er usikker da den perinatale dødelighet er lavere i Norge enn den som ble oppnådd selv i den gruppen i TBT som ble forløst med keisersnitt. Flere sentre og land som deltok i TBT- studien, har en annen svangerskapsomsorg, fødselsovervåking, forløsningsteknikk og pediatrisk service enn Norge.

Resultater fra norske sykehus (to publiserte rapporter og to upubliserte) bekrefter lav risiko for komplikasjoner ved vaginal forløsning ved disse sykehusene.

Det synes ikke mulig å gjennomføre en tilsvarende studie som TBT i Norge eller Norden. Grunnen er at antallet deltakere i en slik studie ville bli for høyt til å kunne gjennomføre den.Ytre vending kan redusere antall setefødsler, men det er ikke vist å ha effekt på perinatal dødelighet.

Norsk praksis med ytre vending er dårlig dokumentert. Det anbefales at det opprettes et nasjonalt seteregister der resultater for barn og mor fortløpende registreres og evalueres.

Referanser

SMM-rapport Nr. 3/ 2003. Fødsel av barn i seteleie til termin. Senter for medisinsk metodevurdering, Sintef Unimed, 2003.

Opprettet: 19.05.2003

Sist endret: 27. november 2006

• 2 måneder senere...

Annonse

Mitt første barn satt i seteleie, og Sykehuset i mitt fylke nektet å vende barnet i magen. Dette på grunn av at de hadde dårlig erfaring med det, dvs barnet snudde seg ofte igjen. Samt at det var svært smertefullt for mor.

Jeg hadde heldigvis stort og fint bekken, og kunne derfor føde naturlig. Så vårt første møte med vår lille prinsesse, var en blå liten rumpe som stakk ut:)

Fødselen gikk helt fint, fikk epudural noe man er nødt til å ta om man skal føde i seteleie.

Lykke til, til alle som har barn som sitter i seteleie. Uansett hvordan barnet måtte komme ut:)

Heisann.

Her jeg bor ville de ikke en gang prøve med vending, nettopp pga at fødsel kan starte og at det ofte ikke hjelper for ungen snur seg tilbake igjen eller ikke klarer å komme seg rundt til hodeleie.

Jeg fødte i seteleie for snart 9 mnd siden. Brukte mye energi og tanker rundt dette i forkant, men hadde jeg visst hvor greit det skulle gå hadde jeg spart meg for mye.

Jeg var i røntgen i forkant og fikk vite at jeg hadde gode bekkenmål. Da fødsel var i gang, stolte jeg helt på at teamet (ganske mange tilstede på setefødsel) rundt meg. At de tok rette avgjørelser. De ga meg tilbakemelding om at hvis noe skulle gå litt unormalt i fødselsforløpet, var terskelen lav for å avbryte og ta keisersnitt. Dette betrygget meg veldig og jeg "slappet" av.

Jeg fikk epidural, noen steder er det påkrevd ved setefødsel, her jeg bor er det ikke det. Men det anbefales.

Det er sant at det ikke er større sjanse for revning ved setefødsel. Det er ikke "mer" unge som skal ut. Rumpa og føttene kommer først, men disse tilsammen er ikke større en hodet som kommer sist. Grunnen til røntgen og bekkenmål er at de vil vite at bekkenet er stort nok til å få ut hodet, at ikke det blir stående igjen.

Selve åpningsfasen gikk greit hos meg, tok ikke så lang tid. Selve utpressingen av lillepia tok litt lengre tid enn da jeg hadde hodefødsel. Dette fordi ungen jobber seg ut på en annen måte, først rumpe/bein, så må man vente litt, så kommer armene ramlende ut (vanligst!), så hjelper legen til med skuldrene og hodet blir vippet ut sammen med at du presser. Revnet ingenting (men gjorde det litt etter første fødsel)

Totalt sett syns jeg denne fødselen gikk veldig bra, og hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det igjen.

Håper dette hjelper deg litt, lykke til :-)

Håper d

Hei hei:)

Jeg har vært til setevending, det misslyktes, i tillegg var det sinnsykt vondt, ikke for å skremme deg, men er bare ærlig:) Vendingsforsøket mitt satte igang fødselen, hadde vending fredag 13 juli, og jenta blei født søndag 15 juli, 3 uker før termin.. Fødselen gikk kjempe bra:) Hadde ikke vondt i det hele tatt (litt selvfølgelig, men ikke som jeg hadde trodd) Fikk en veldig god epidural, merket ikke riene, sov til og med litt, våknet av at pressriene startet... hehe:) jeg blei ikke skremt av fødselen, og føder gjerne seteleie igjen:)

Vil ønske deg masse lykke til:) Detta går så bra:)

Ville bare si at man ikke er nødt til å å ta epidural ved setefødsel. Jeg hadde setefødsel ifjor og ble nektet epidural selv om jeg ba om det. Fikk beskjed av jordmor om at det kunne stoppe riene. (ble satt igang). Ellers kan jeg si at min setefødsel ikke ble en god opplevelse, men det har en heller ingen garanti for ved en "vanlig" fødsel. Så viss du er innstilt på det anbefaler jeg deg å prøve. Har verdens nydligeste sønn nå, så jeg angrer på ingen måte på valget jeg tok:)

• 2 uker senere...

Det er større sjanse for å bli forløst med tang ved sete fødsel noe som ofte resultterer i klipping og revning.

Det er ofte mer tramatisk for babyen å bli født ved setefødsel.

Jeg hadde aldri valgt å føde i sete. Håper du slipper det du også - synes det er skikkelig arrgant av hun gynekologen å nekte deg KS!!!!

'

Bytt sykehus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...