Athina' Skrevet 27. mai 2007 #1 Skrevet 27. mai 2007 Har ingen erfaring med den, og vet ikke noe om den heller. Hva viser den egentlig, og hva får du svar på? Tar man dette hos fastlegen eller på sykehus? Er det noen satte regler for i hvilken uke den kan tas? Jeg vil gjerne ta den så fort som mulig. Skal til fastlege den 30.06 og da er jeg fortsatt i uke 8. Har termin 12.01.08. Skal også til UL den 03.07, sjekker det automatisk nakkefold? Hadde vært greit å hatt svar på duo prøven før jeg skal dit. Håper noen kan svare meg.
Motti Skrevet 27. mai 2007 #2 Skrevet 27. mai 2007 Hei, Her finner du svar på det meste: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=541&iInfoId=7745&iDisplayType=2 Du må til Ullevål først om du bor på Østlandet. De tar prøvene der, eller der og på Rikshospitalet, vi måtte begge steder. Du har nok ikke svar på duoprøven før du skal til ul 3.juli. Legen din må bestille time til deg på Ullevål, gjør gjerne det i god tid, slik at du rekker dette før uke 13 er over, iallefall. Lykke til!
Motti Skrevet 27. mai 2007 #3 Skrevet 27. mai 2007 Hei igjen, skrev du feil i dette innlegget om lege 30.06? For jeg ser nå på det andre innlegget ditt at du er 8 uker nå. Hvis det er riktig, så bør legen din bestille time denne uken, hører du ikke noe i løpet av en uke, ring. Da har du nok vært inne og testet og fått svaret før 3.juli også!
Athina' Skrevet 27. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. mai 2007 Takk for en informativ link :-) Jeg har vært på 2 UL allerede, bare for å sjekke hvordan sekken lå, og at var fint der. Men jeg har enda ikke vært på første gangs besøk hos legen der blodprøver - og urinprøver tas, det er det jeg skal den 30.06. Ny UL skal jeg på den 03.07, for oppfølging, og det er jeg glad for. Legen som tok den siste UL sa at de brukte å se etter nakkefoldsavvik da, så da er jo den ene delen av duo prøven tatt, ikke sant? Må man virkelig ta en blodprøve der det er gen lab? Kan den ikke tas på det lokale sykehus? Jeg bor i trøndelag og soner til Sykehuset Levanger, og jeg vet sannelig ikke om de har det der. Vet at hvis man finner avvik på UL blir man henvist til St.Olavs hospital i Trondheim, men for hvilke videre prøver vet jeg ikke. Trodde egentlig det var en eknel blodprøve som ble sendt inn jeg, der ser man hvor uvitende man kan være :-)
Motti Skrevet 27. mai 2007 #5 Skrevet 27. mai 2007 Du må inn til et større sykehus, ja, de tar begge prøvene selv der, både ul og blodprøven, men du må på genetisk veiledning også. Kan hende du kan få tatt blodprøven og den gen.veiledningen samtidig, deretter ul før uke 13+6, da kan det hende de har svar på blodprøven og regner da ut risiko der og da. Men det er litt forskjellig praksis på dette, varierer også på samme sykehus, vi tok f.eks blodprøve og ul med 2 d forskjell og da måtte vi vente på svaret, andre har fått gjort slik som beskrevet over.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #6 Skrevet 27. mai 2007 Vær obs på at du må være 38 ved termin for å få duotest. Jeg hadde termin halvannet mnd før min 38 års dag og fikk rutinemessig avslag,
Motti Skrevet 27. mai 2007 #7 Skrevet 27. mai 2007 Jøss, er det mulig, det var strengt, ja. Noen får vel ut fra tidligere negative resultat, har jeg hørt, selv om de yngre, regner med at det gjelder for HI her.
Rosalie Skrevet 27. mai 2007 #8 Skrevet 27. mai 2007 Tror du kan ta blodprøven på det lokale sykehuset, så sender de den videre. Min prøve ble tatt i Stavanger og sendt til Trondheim for analyse. Trodde alle som fylte 38 år i det året de føde fikk ta duotesten dersom de ønsket det.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2007 #9 Skrevet 27. mai 2007 Synes det er mer enn underlig at så mange av oss modne gravide må lete høyt og lavt etter viktig informasjon om duo-testing. Spesielt med tanke på at slike prøver skal tas i løpet av noen få, tidlige uker av svangerskapet (allerede mellom uke 8 og 13). Mangelen på informasjon står slett ikke i forhold til alvoret. Det er alvorlig at informasjon om slike viktige undersøkelser (og videre henvisning til prøvetagning) ikke kommer den gravide til gode før hun ønskes velkommen til førstegangsundersøkelse -(i mange tilfeller først rundt uke 10-12, slik mange leger praktiserer det, noen fleregangsfødende velger selv å vente, til de mest usikre ukene av svangerskapet er forbi). Men da er det allerede i seneste laget å få rekvirert slike tester. Finnes det ikke noen politisk aktive her inne, som kan ta med seg dette budskapet til helseministeren og legeforeningen??? Vi behøver informasjon tidligere!!!
Motti Skrevet 28. mai 2007 #10 Skrevet 28. mai 2007 Veldig enig i det du skriver her, det er ganske rart at det er så lite info. Jeg hadde nok ikke rukket duotest dersom jeg ikke hadde vært på tidlig ul for å sjekke om fosteret lå der det skulle (vi trodde ikke det skulle være mulig:) ) Det er også noen som tror at du må velge duotest eller fvp, det stemmer heller ikke, man har rett til begge om man vil, selv om duotesten er god. Men dette er kanskje et økonomisk spørsmål for sykehusene...Det er jo flere og flere som blir gravide etter 38, i Sverige har antallet mødre over 40 økt med nesten 40 prosent de siste 5 årene, det er sikkert ikke veldig annerledes her. Tror mye av ansvaret må ligge på fastlegene, men der er det tydeligvis en del som ikke er helt oppdaterte.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2007 #11 Skrevet 28. mai 2007 Er vel ikke helt riktig at en kan velge både duotest og fvp. Man kan bare få en av dem, men om legen ser noe på UL får man tilbud om fostervannsprøve. Svarene på duotestblodprøvene får en etter en uke. Men fvp kan ikke tas før i uke 15 og det tar ca 4 uker i labraroriet før resultatene er klare. Da er man jo allerede 19 uker på vei. Vi tok kontakt med Majorstua klinikken for å ta duo testen og den kostet 2200,- Vet at det er andre private som også tar den, UL blir tatt hos legen og bilder og blodprøve blir sent til Danmark for analyse. Vi valgte altså å få fvp av det offentlige. Men for å slippe og gå til uke 20 og være usikker synes vi at det var verd og bruke det private. Skal ta fvp nå til uken og det er for å sjekke alle typer kromoson feil. Og hvist noen lurer på hvem som kom med den ideen om at en må velge så er det altså Dagfinn Høybråten. Dette var en av KRF sine hjertesaker.
Motti Skrevet 28. mai 2007 #12 Skrevet 28. mai 2007 Nei, ingen kan nekte deg fvp om du ønsker denne, selv etter gode duoresultater. Det er noen som prøver seg med dette, det fikk vi faktisk vite på den genetiske veiledninga på Ullevål, der ble det sagt rett ut at det var bare å stå på vårt hvis noen sa noe annet. Det ble ikke nødvendig fordi legen på Rikshospitalet skjønte godt at vi ville sjekke alt vi kunne, selv om duotesten var god.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2007 #13 Skrevet 29. mai 2007 poenget er vel at dersom du vet at du ikke slår deg med ro med gode resultater på duotest så går man rett på en fostervannsprøve. Det er sløsing med ressurser når man innerst inne vet at man kommer til å gå for fvp og velge duotesten først.
Motti Skrevet 29. mai 2007 #14 Skrevet 29. mai 2007 Ja, det er sikkert et argument, men på en annen side slipper man å gå helt til uke 16 uten å vite "noe" og deretter vente hele 3 uker på svar, dette er grunn god nok, synes jeg. Man har jo duotesten som første "delmål" og slapper mer av etter denne, før man igjen går og venter på fvp og nye svar. Når det gjelder det økonomiske aspektet, så mener jeg at vi burde kunne ta oss råd til dette i Norge, hvis det kan gjøre det lettere å gjennomføre et svangerskap. Har absolutt ingen dårlig samvittighet for å ha valgt begge deler, så mye skatt som min mann og jeg har betalt inn de siste 20-25 årene uten å bry helsevesenet eller andre vesnener, synes jeg det er greit å få noe "tilbake" Ikke ment så seriøst det siste argumentet her, men det med å få et ganske tidlig og positivt svar vha duotest, er svært betryggende, om enn ikke alltid svar nok for noen av oss. Tror jeg hadde ligget søvnløs etter fvp dersom jeg ikke hadde tatt duotesten først, var nervøs nok, uansett. Og jeg er heller ikke helt sikker på om jeg ville gjennomført svangerskapet etter uke 12, dersom jeg ikke hadde fått vite at jeg kunne få testet såpass tidlig som uke 12-13 med duotest.
linevims Skrevet 29. mai 2007 #15 Skrevet 29. mai 2007 Uff, jeg ble skuffet idag. Var til en tidlig svangerskapskontroll (uke 8) for å sikre meg henvisning i god tid til duo-/dobbeltesting. Fastlegen var ikke til stede, kom til turnuskandidat. Hverken denne som kom rett fra utdanning eller folk på lab'en kjente til testene, som jeg er godt innenfor aldersgrensen for å få. Søknad om test skulle sendes pr. post, men hvor lang tid vil dette kunne ta i Oslo-området??? Har tatt slike tester tidligere, men det var i det skjulte, blodprøver måtte sendes privat til utlandet, før det ble tillatt i Norge. Mener å huske at UL og blodprøve måtte tas innenfor ett/to døgn. Hvordan har dere fått gjort dette? Blodprøve via fastlegen og UL på sykehuset dere har fått fødeplass på???
linevims Skrevet 29. mai 2007 #16 Skrevet 29. mai 2007 Spørsmål til "Anonym": Hvorfor testet dere og betalte så mye som over 2000,- privat? For å gi sykehuset inntrykk av at dere ikke hadde duo-testet, for å sikres rett til FVP? Jeg trodde alt hadde ordnet seg her til lands nå, etter alle problemene vi møtte forrige gang det var aktuelt, da vi kjente til og ønsket testen, før det var lov her til lands. Det virker jo som vill vest, der man må kjempe for rettigheter og de fordeles ulikt og tilfeldig ettersom hvem man møter i systemet. Det er jo galskap, så belastende for oss å slåss med systemet i tillegg til alle tankene vi må takle i forhold til å foreta selve testingen, venting på resultater som kommer og valg som må tas.
Motti Skrevet 29. mai 2007 #17 Skrevet 29. mai 2007 Du må til Ullevål til gen.veiledning først. Kan godt ta blodprøve og ul med et par ukers mellomrom.
Motti Skrevet 29. mai 2007 #18 Skrevet 29. mai 2007 Skjønte heller ikke det anonym skrev om å betale privat, du får jo begge deler, både duotest og fvp av det offentlige.
linevims Skrevet 29. mai 2007 #19 Skrevet 29. mai 2007 Det danske instituttet (SSI) som analyserte prøvene for oss forrige gang, hadde som føringer for testen at blodprøve og UL måtte tas nesten samtidig, høyst med et par dagers mellomrom.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2007 #20 Skrevet 30. mai 2007 Nei da vi prøvde ikke og "bløffe" oss til begge testene. Når vi var til samtale på ginetisk på Ullevåld fikk vi beskjed om at vi bare hadde rett på den ene av de to testene. Vi spurte flere ganger, men nei. Vi valgte fvp av det offentlige for vi viste at duotesten også kunne tas av det privat, men det kan ikke fvp. Det eneste vi skal bruke det offentlige helsevesenet til er fvp og selve fødselen, Hadde vi kunnet bruke det private til alt hadde vi gjort det. Har ingen god erfaring fra det norske helsevesenet....
Motti Skrevet 30. mai 2007 #21 Skrevet 30. mai 2007 Uff, enda et eksempel på hvor forskjellig info man får, slik bør det ikke være. Hvis dere syntes det var greit å betale for duotesten privat, så er det bra, men mange vil nok synes det er galt, særlig når andre, som vi, fikk beskjed om at det var helt greit å ta begge deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå